Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ladda med USB-nätadapter

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-11-10 12:40

Jag har en gamal 'rese-laddare' till min Jens of Sweden MP3 spelare. Den har en USB-port i ena änden och en stickpropp i andra. Jag tänkte att spänningen borde ju vara den samma i alla USB-portar, därför borde jag också, mha USB-sladden till Ipoden, kunna ladda ipoden genom den gamla JOS-laddaren.

Jag testade.

Resultatet blev dock inte som förvätntat. Jag satte in laddaren och Ipoden lystes upp men den tog ingen laddning. Ca. 10 sek senare så börjar den ta laddning, och gör detta i kanske 30 sek. Sedan slutar den ta laddning och batterimätaren går nedåt.

Är det någon som har en förklaring på detta eller en lösning?

Vad jag har märkt nu också är att ipoden tar emot laddning då man inte använder ipoden samtidigt. Det är bra, men hade varit optimalt med laddning även under användning.

Känns jobbigt att behöva lägga ut pengar på ytterliggare en laddare. När man redan har en som fungerar.

Johan
iPod G5 video 30GB

Ursprungligen av jaype:

Jag har en gamal 'rese-laddare' till min Jens of Sweden MP3 spelare. Den har en USB-port i ena änden och en stickpropp i andra. Jag tänkte att spänningen borde ju vara den samma i alla USB-portar, därför borde jag också, mha USB-sladden till Ipoden, kunna ladda ipoden genom den gamla JOS-laddaren.

Jag testade.

Resultatet blev dock inte som förvätntat. Jag satte in laddaren och Ipoden lystes upp men den tog ingen laddning. Ca. 10 sek senare så börjar den ta laddning, och gör detta i kanske 30 sek. Sedan slutar den ta laddning och batterimätaren går nedåt.

Är det någon som har en förklaring på detta eller en lösning?

Känns jobbigt att behöva lägga ut pengar på ytterliggare en laddare. När man redan har en som fungerar.

Johan
iPod G5 video 30GB

synd! jag har nämligen också en jos-reseladdare och undrade samma sak. Aja men kan ju inte få allt här i livet..

  • Medlem
  • 2005-11-10 14:21
Ursprungligen av wezztar:

synd! jag har nämligen också en jos-reseladdare och undrade samma sak. Aja men kan ju inte få allt här i livet..

näää.. allt kan man inte få.. men lite verkar det som, eftersom den laddar då man inte använder ipoden.. ! lite bättre iallafall....

Att ni enns vågar. Usbkortet i din burk trycker alltid ut lika mycket ström, men en nätadapter som är gjord för en specifik produkt kan leverera en helt annan spänning. Kanske klarar jens of sweden spelaren av mer än vad en vanlig usb kan erbjuda, och för att ladda den snabbare så krämar man på mera när man själv kan reglera det i nätadaptern.

Jag tror absolut inte att din ipod mår bra av detta, och om något skulle hända och de ser att komponenter har tagit stryk genom att den fått för hög spänning i sig via laddning så räkna inte med att garantin gäller.

En ny nätadapter är småpengar jämfört med vad en ny ipod kostar.

Själv letade jag för drygt en månad sen efter en no-name laddare som kan ladda min ipod och även flasha om den och varken reseladdarna från Teknikmagasinet eller clas ohlson kunde kunde hjälpa mig. Det hela slutade med att jag helt enkelt fick gå köpa en orginal laddare.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-10 23:07

-------------------------------------------

Jens Of Sweden usb laddare:

Input: AC100-250V 50/60Hz

Output: DC 5.0V +-5%

Max: 400mA Min: 150mA

-------------------------------------------

Är ganska säker på att det inte är någon fara att ladda med en JOS laddare.
Någon som har en ipod laddare kan ju skriva vad den genererar så kan vi jämföra.

Den laddaren jag har är inte till för någon specifik modell. Det står jensofsweden på den med det skulle lika gärna kunnat stå ipod!!! Det är inga avanserade saker, alla görs antagligen efter nån standard. Tror inte en dator genererar exakt spänning heller.

Om mot all förmodan ipoden skulle gå sönder så behöver man ju inte nämna att man har laddat den med en annan laddare.

Apple laddare
Input: 100-240V 50/60Hz
Output: 5V
1.0A
--------------------

Nej, det borde alltså inte vara någon fara att använda laddaren, men ni ser ju själva varför det inte funkar perfekt. För lite ampere.

  • Medlem
  • 2005-11-11 09:26
Ursprungligen av minimunk:

Apple laddare
Input: 100-240V 50/60Hz
Output: 5V
1.0A
--------------------

Nej, det borde alltså inte vara någon fara att använda laddaren, men ni ser ju själva varför det inte funkar perfekt. För lite ampere.

Ok det borde också vara en förklaring på varför den går att ladda när ipoden är i vila.. jag antar att det krävs mer ampere för att ladda den då man samtidigt använder ipoden.

  • Medlem
  • 2005-11-11 09:46

Hittade en billig ladddare:

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=361491&product_id=737431

antar att det får bli den, ska till macotetket o höra om den är ok. Det borde den ju vara eftersom den säljs där..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-11 16:59

Vad tror ni om denna, är ju ruskigt billig men vågar man?? http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=db_product.html&artnr=040062

  • Medlem
  • 2005-11-11 17:27
Ursprungligen av Stenelo:

Vad tror ni om denna, är ju ruskigt billig men vågar man?? http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=db_product.html&artnr=040062

Ja den var ruskigt billig. Man får ta reda på om apmperetalet stämmer överrens o så...
Får väl ta sig till teknikmagasinet...

Hör gärna av er här på forumet om nån hör något mer om någon billig bra laddare!
Även batteripack är jag på jakt efter. Hittade ett för 139:- på macotetket som verkade reko.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-11 18:38

finns tydligen ett batteripack på teknikmagasiet för runt 230 kr med nätadapter som laddar både poden och packen. (vet inte om detta är det vanliga då jag itne har några erfarenheter men jag tyckte det lät bra.) Synd bara att de är så förbannat stora

Tycker mer att det lutar åt att Jos laddare är väldigt svag och du därför får dina resultat.
Allt vad nätdelar heter är dyrt och kan man spara in där så gör man det som tillverkare. T.ex med en "naturlig strömbegränsning" på detta sätt.

Bara ett tips....

/pedjoh

  • Medlem
  • 2005-11-12 10:50
Ursprungligen av Stenelo:

finns tydligen ett batteripack på teknikmagasiet för runt 230 kr med nätadapter som laddar både poden och packen. (vet inte om detta är det vanliga då jag itne har några erfarenheter men jag tyckte det lät bra.) Synd bara att de är så förbannat stora

http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=link_product.html&link=Produktsok&artnr=100183

är det ovanstående du menar?

Ja det verkar ju väldigt bra att få det kombinerat... men jag vet inte... hmmm..
Skulle vara skönt att höra någon som har köpt det o se vad han/hon har att säga om dessa prylar från teknikmagasinet. Jag har erfarenheten att mycket från TM kan vara rätt kassa prylar .

peace

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-17 18:50
Ursprungligen av jaype:

http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=link_product.html&link=Produktsok&artnr=100183

är det ovanstående du menar?

Ja det verkar ju väldigt bra att få det kombinerat... men jag vet inte... hmmm..
Skulle vara skönt att höra någon som har köpt det o se vad han/hon har att säga om dessa prylar från teknikmagasinet. Jag har erfarenheten att mycket från TM kan vara rätt kassa prylar .

peace

Jo det är sant! testat deras kasettadapter. OJ vilken gyttja!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-23 16:56

annars verkar ju powerstick vara en bra lösning. http://www.audio-outfitters.com/page40.html
skulle nog aldrig köpa en själv dock, har inte behovet

1
Bevaka tråden