Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spela upp video på tv'n med iPod video

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-11-10 14:34

Hej!

Jag har hört att det ska gå att spela upp video på tv'n med iPod video. Jag läste också att det då endast ska gå med samma "kassa" kvalitet som ipoden spelar upp den i. Ingen som har sett något program som gör att man kan spela upp filmer med högre kvalitet på tv'n trots att iPoden inte hanterar den upplösningen?

Johan

  • Medlem
  • 2005-11-10 14:46

Det går tyvärr inte.

Dock kan man koda filmerna i 2500kbps och använda sig av 544*416 som på dagens TV-apparater ser ut att vara i precis samma kvalié som en dvd skiva.

Man får bara vara medveten om att storleken på filerna blir enorma.

  • Medlem
  • 2005-11-10 15:02
Ursprungligen av FIIZ:

Det går tyvärr inte.

Dock kan man koda filmerna i 2500kbps och använda sig av 544*416 som på dagens TV-apparater ser ut att vara i precis samma kvalié som en dvd skiva.

Man får bara vara medveten om att storleken på filerna blir enorma.

Vad menas med enorm? Typ 4 gig?

  • Medlem
  • 2005-11-10 14:56

Jag kör h.264-formatet, 320*240 och 768 i bitrate, kollade på ett simpsonavsnitt på tv:n och jag tyckte kvaliteten var riktigt bra. Detta var på en 32" widescreen-tv

  • Medlem
  • 2005-11-10 15:03
Ursprungligen av cwolf:

Jag kör h.264-formatet, 320*240 och 768 i bitrate, kollade på ett simpsonavsnitt på tv:n och jag tyckte kvaliteten var riktigt bra. Detta var på en 32" widescreen-tv

Vad behöver man för tillbehör för att koppla den till tv'n?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-10 16:29

AV-kabel. Kolla på apple.se/store så ser du hur den ska se ut

blir det verkligen som en dvd på tv:n?

Nej det blir inte som en DVD när man ser på TVen: filmerna som spelas upp i ipoden är optimerade och anpassade för just ipodensskärm och dess upplösning så självklart kommer filmerna att se sämre ut om man spelar upp dom på TV:en eller datorn.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-11-11 09:16

iPodden klarar av att spela upp filmer i väldigt hög kvalitet. Man måste inte hålla sig till storleken 320x240 eller mindre.

Kolla t.ex. på den bifogde bilden. Den är tagen från en iPodfilm i 100% som är rippad från DVD med Handbrake, och fungerar utmärkt att visa både på iPodden och TVn.

Jag skulle vilja påstå att det inte finns många (någon?) som skulle märka skillnad på detta och en DVD-film på TVn. Filstorleken är ca 1,2GB, ungefär en fjärdedel av en komprimerad DVD.

Ree_Tab: Hmm... Så många pixlar klarar väll inte ipoden av att spela upp?

  • Medlem
  • 2005-11-11 10:29
Ursprungligen av minimunk:

Ree_Tab: Hmm... Så många pixlar klarar väll inte ipoden av att spela upp?

Det fungerar bra.

720*304= 218880
480*480= 230400

Du har till och med en hel del pixlar över. Man får tänka p åatt det är widescreen.

Intressant!! Fungerar filmerna med hög upplösning att spela upp i ipoden utan att du kopplat den till datorn?

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-11-11 12:52

Jajamen, man kan ha högre upplösning på filmerna än vad skärmen klarar, utan att iPodden är kopplad till datorn. Det laggar inte heller. Du ska se kvalitén på TVn Muahahah

1
Bevaka tråden