Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firewire & G5

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Till den nya ipoden som kan visa video, iPod G5, så följer det inte med någon firewire kabel. Men kan jag ansluta den via firewire om jag införskaffar mig en sån kabel, eller är det bara usb som gäller?

USB som gäller! su kan bara ladda mha Firewire...

  • Medlem
  • 2005-11-12 11:35
Ursprungligen av daniel.evertsson:

USB som gäller! su kan bara ladda mha Firewire...

Så du säger att min gamla dock och laddare (andra generationen) funkar?
Det är en firewire sladd mellan dom. Skönt i så fall, slipper jag skaffa nya grejer när jag beställer min iPod 60GB.

Ursprungligen av Kabob:

Så du säger att min gamla dock och laddare (andra generationen) funkar?
Det är en firewire sladd mellan dom. Skönt i så fall, slipper jag skaffa nya grejer när jag beställer min iPod 60GB.

Din gamla dock passar inte till iPod 5G. Däremot firewire-sladden och laddaren. Men du kan som sagt inte synka eller föra över musik via firewire.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-13 16:18

Precis. med 5G ocn nano kan man ENDAST ladda batteriet via firewire kabeln.

Ursprungligen av xtrem:

Precis. med 5G ocn nano kan man ENDAST ladda batteriet via firewire kabeln.

Vilket SUGER!
ja fattar inte varför dom gjort så?! Fire slår ju USB med hästlängder

  • Medlem
  • 2005-11-13 19:33
Ursprungligen av frosse:

Vilket SUGER!
ja fattar inte varför dom gjort så?! Fire slår ju USB med hästlängder

Hur stor skillnad är det på överföringshastigheten?

Ursprungligen av andis:

Hur stor skillnad är det på överföringshastigheten?

I teorin: 480Mbit/s för USB2 och 400Mbit/s för Firewire.

I pratiken; Firewire ska vara snabbbare och ha stabilare överföringar som belastar processorn mindre. Vara mer lämpad för video som ligger på externa diskar t ex. Men för en iPod har det inte nån större sexuell betydelse. Särskilt inte om man har pc. Tester visar att USB2 på macen är långsammare än USB2 på en pc. Jag märkte dock ingen skillnad alls när jag började använda iPoden med USB2 istället på min mac. Det kanske är långsammare men det är definitivt inget man lider av. Kan dock tänka mig det känns surt för de som har en mac utan USB2. Apple var ju inte direkt tidiga att börja sälja macar med det inbyggt...

  • Oregistrerad
  • 2005-11-15 17:04

Läste en test av iPod 5G där testaren slängde upp allt han hade i iTunes (tror det var runt 30gb) till en äldre spelare med firewire, och till 5G med USB2. USB2 förlorade med ca 15 sekunder... vilket knappast stör när man kör över 30gb.

Tror däremot inte han nämde om han körde MAC el. PC, men gissar PC ... UBS2 på MAC är ännu inte mycket att hurra över.

Apples påstående att de sket i firewire-stöd bara för att firewire-chippet är så pass stort (G5:an skulle måsta vara lika stor som tidigare modeller) vet jag inte om jag köper.

1
Bevaka tråden