Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Videora - Inställningar för Widescreen-filmer

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har jag suttit och räknat och testat och svurit, men äntligen har jag kommit fram till lite saker.

En s.k. widescreen-film kan ha olika proportioner, och beroende på dessa ska man ha lite olika inställningar vad gäller upplösningen, så att man slipper att bilden sträcks ut t ex.

Problemet med bitrate har ju redan diskuterats, och det bästa är ju att lägga sig under 768 bps, eftersom den siffran är ett medel och kan öka under filmen, och därmed går det inte att spela i iPod.

Aspect ratio har jag inställt på 1:1 (har inte orkat testa med 16:9...)

Så, nu till problemet med widescreen:

För det första verkar det som att upplösningen inte får överstiga 76.800 pixlar, dvs 320x240, när det gäller filmer kodade med H.264, för är det större kommer iTunes bara att säga att det inte gick att föra över filen till iPod.

För det andra gäller det förhållandena mellan höjd och bredd på bilden. En del filmer är i 1,66:1, andra kan vara så mycket som 2,35:1. För att få fram höjden på bilden kan man helt enkelt ta bredden (valfritt värde, bara det går att dela med 16) och dividera med första talet i t ex 1,77:1 (t ex 320/1,77 = 180,79). Därefter får man leta upp närmsta värde som är delbart med 16 igen (i exemplet ovan är det 176 som är närmast 180). Så där har man upplösningen på en film som är inspelad i widescreenformatet 1,77 (320x176). Och upplösningen överstiger inte 76.800 pixlar (56320 pixlar).

För filmer som är i MPEG-4 är upplösningen 480x480 (= 230.400 pixlar) vilket ger lite större möjligheter när det gäller upplösningen.

Lathund för några bildformat i H264

4:3 - "Vanliga" 320x240

1,66:1 - 352x208

1,77:1 (även 1,78:1) - 368x208

2,35:1 - 416x176 (OBS! Mycket smal bild, väldigt svårt att se på iPodens lilla skärm!)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag har för närvarande lagt in Finding Nemo, Kill Bill vol. 1, Nightmare Before Christmas och The Triplets of Belleville när det gäller långfilmer. Väldigt trevligt att ha när man sitter på bussen och resan tar lång tid...

Tack, jättebra guide!!

Jag förstår inte riktigt, varför kan jag inte koda filmer i upplösningen 455x240 men i upplösningen 368x208 går det bra (MPEG-4), trodde att maxupplösningen fick vara 480x480?

Ursprungligen av wunderbaren:

Jag förstår inte riktigt, varför kan jag inte koda filmer i upplösningen 455x240 men i upplösningen 368x208 går det bra (MPEG-4), trodde att maxupplösningen fick vara 480x480?

Ska du koda filmerna i H.264 verkar det som att maxupplösningen är 320x240 pixlar, men om du kodar i MPEG-4 är maxupplösningen 480x480. Jag är inte 100% säker på det, men när jag råkade konvertera en film som fick en upplösning på över 90.000 pixlar sa iTunes bara att filen inte kunde föras över till iPod...

Om man kollar specifikationen för iPod Video på http://www.apple.com/se/ipod/specs.html står det
"H.264 video: upp till 768 Kbit/s, 320 x 240, 30 bilder per sekund, Baseline Profile upp till nivå 1.3 med AAC-LC upp till 160 Kbit/s, 48 KHz, stereoljud in i filformaten .m4v, .mp4 och .mov
MPEG-4-video: upp till 2,5 Mbit/s, 480 x 480, 30 bilder per sekund, Simple Profile med AAC-LC upp till till 160 Kbit/s, 48 KHz, stereoljud in i filformaten .m4v, .mp4 och .mov"

Så det verkar vara olika gränser för de olika typerna (H264 och MPEG-4) tyvärr.

Själv sitter jag mest och undrar vad passes är för något, och vad skillnaden är om man väljer "one" eller "two"...

Ursprungligen av Fritzo:

Ska du koda filmerna i H.264 verkar det som att maxupplösningen är 320x240 pixlar, men om du kodar i MPEG-4 är maxupplösningen 480x480. Jag är inte 100% säker på det, men när jag råkade konvertera en film som fick en upplösning på över 90.000 pixlar sa iTunes bara att filen inte kunde föras över till iPod...

Jag skrev ju att der var MPEG-4 jag försökte koda den i?

455x240 = 109200

480x480 = 230400

Ursprungligen av Fritzo:

Om man kollar specifikationen för iPod Video på http://www.apple.com/se/ipod/specs.html står det
"H.264 video: upp till 768 Kbit/s, 320 x 240, 30 bilder per sekund, Baseline Profile upp till nivå 1.3 med AAC-LC upp till 160 Kbit/s, 48 KHz, stereoljud in i filformaten .m4v, .mp4 och .mov
MPEG-4-video: upp till 2,5 Mbit/s, 480 x 480, 30 bilder per sekund, Simple Profile med AAC-LC upp till till 160 Kbit/s, 48 KHz, stereoljud in i filformaten .m4v, .mp4 och .mov"

Så det verkar vara olika gränser för de olika typerna (H264 och MPEG-4) tyvärr.

Själv sitter jag mest och undrar vad passes är för något, och vad skillnaden är om man väljer "one" eller "two"...

det här är rena grekiskan för mig....

har problem med att ställa in så att widescreen-filmer i AVI ser bra ut i TVn.

alla widescreenfilmer har ju inte samma mått, och hur vet jag vilka mått jag ska ställa in för respektive film?

• Medlem
  • Harestad
  • 2005-11-14 17:22

1- eller 2-pass har med kvalitén att göra. Jag är inte helt hundra på vad som händer, men 2-pass tar längre tid (dubbelt?) att applicera, men ger högre kvalitét med samma filstorlek.

Ursprungligen av Ree_Tab:

1- eller 2-pass har med kvalitén att göra. Jag är inte helt hundra på vad som händer, men 2-pass tar längre tid (dubbelt?) att applicera, men ger högre kvalitét med samma filstorlek.

Okej!
Frågan är väl om det är värt extra tid, om kvaliteten inte syns på iPoden, för det är faktiskt helt klart godkänd bild när man rippar från DVD ju...

Ingen som förstår varför inte upplösningen 455x240 funkar, men 368x208 funkar (kodar i MPEG-4 i Videora)!?

Problemet löst, upplösningen måste tydligen bara delbart med två, så 455x240 blev 454x240

Ursprungligen av wunderbaren:

Problemet löst, upplösningen måste tydligen bara delbart med två, så 455x240 blev 454x240

Bra att det löste sig!
Upptäckte att jag inte hade läst ordentligt när jag svaradepå din fråga. Förlåt!

Hmmm... Delbart med två säger du? Undrar om det stämmer med H.264 också. Jag har bara utgått ifrån att det var delbart med 16 som gällde för det... ÖRK! Orkar inte tsta med det nu tror jag...

Hur lång tid tar det för dig att konvertera i Videora? För mig tar det ungefär originallängden på filmen jag konverterar...

Hmm, det stod nåt om delbart med två, men det kanske var 16, jaja.

Längden att konvertera filmen brukar ta ungefär 2/3 av filmens längd! Fast det skiljer sig ju otroligt mycket.

• Medlem
  • Harestad
  • 2005-11-16 11:28

På mac med ffmpeg-programmet måste upplösningen på bredden vara delbar med 16 ...

"En del filmer är i 1,66:1, andra kan vara så mycket som 2,35:1. För att få fram höjden på bilden kan man helt enkelt ta bredden (valfritt värde, bara det går att dela med 16) och dividera med första talet i t ex 1,77:1 (t ex 320/1,77 = 180,79)"

Alltså, ta den bredd du vill ha på filmen och dividera (det är alltså när man "delar" med något" med siffran du ska kunna se på ditt DVD-fodral (där står det oftast "Widescreen 1,77:1, och siffran du ska dividera med är då alltså 1,77...). Om du vill kontrollera att du ar rätt höjd och bredd kan du annars dividera bredden med höjden, och har du rätt proportioner kommer produkten vara samma tal, eller i närheten (om vi följer tidigare exempel ska det alltså vara 1,77 eller i närheten).

Var detta lite enklare att förstå? Säg till annars så kan jag lägga upp några upplösningar jag använder för olika widescreenmått...

(Tänka sig, jag som bara trodde att jag kunde svenska, engelska och tyska, men jag kan visst skriva grekiska också... )

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-13 10:41

Om ni ändrar om bildens upplösning så ser det väl rätt lustigt ut om ni sedan kopplar ipoden till tv:n?

1
Bevaka tråden