Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köra Program från Ipoden

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag funderar på att köpa en Nano eller Ipod G5. Men här kommer en fråga som kan avgöra vilken jag ska köpa. Går det att installera program på ipoden och köra programmet på en annan dator. T.ex. om man installerar World of Warcraft på G5 och sen vill köra programmet på en Bärbar dator men inte installera det. Går det?

Jag har alldrig installerat något på hårdiskar och tar gärna imot hjälp . Eller det kanske räcker att lägga in mappen med det installerade WoW från sin dator hemma till ipoden och köra från .exe filen?

Tacksam för alla svar!

nej detta går inte, du måste alltid installera ditt spel på datorn. det du kan göra däremot är att använda din ipod som "hårddisk" eller bärbart minne, men då får ditt spel vara i img form eller rar eller liknande

Tips, om du vill ha SPEL på din ipod, så finns det 1...Doom: http://ipastudio.com/forums/showthread.php/t/2369

Lycka till

Ursprungligen av frosse:

nej detta går inte, du måste alltid installera ditt spel på datorn. det du kan göra däremot är att använda din ipod som "hårddisk" eller bärbart minne, men då får ditt spel vara i img form eller rar eller liknande

Tips, om du vill ha SPEL på din ipod, så finns det 1...Doom: http://ipastudio.com/forums/showthread.php/t/2369

Lycka till

Så det går inte heller att göra det på någon annan sorts hårdisk? Har för mig att jag har hört att det går att installera spelet på en hårdisk och köra spelet från den. Men jag kan ju ha hört fel .

Ursprungligen av frosse:

Tips, om du vill ha SPEL på din ipod, så finns det 1...Doom: http://ipastudio.com/forums/showthread.php/t/2369

Lycka till

Det där är fel. Det finns massor med spel till iPodLinux. iDoom är väl bara det mest utvecklade, men det finns emulatorer som iBoy, där massor med gamla nintendo spel finns med.

Ursprungligen av oscarj:

Det där är fel. Det finns massor med spel till iPodLinux. iDoom är väl bara det mest utvecklade, men det finns emulatorer som iBoy, där massor med gamla nintendo spel finns med.

Fast jag var inte ute efter att köra spel på ipoden utan att köra program på en dator från ipoden. Som att ha programmet på ipoden och köra programmet på datorn utan att installera det.

  • Medlem
  • 2005-11-14 18:04
Ursprungligen av Gurra_89:

Fast jag var inte ute efter att köra spel på ipoden utan att köra program på en dator från ipoden. Som att ha programmet på ipoden och köra programmet på datorn utan att installera det.

Jag tror jag förstår hur du menar. Du vill koppla in iPoden i datorn och använda den som hårddisk för att köra spel/program ifrån den direkt i pc:n.
Jag är ingen expert men jag tror inte detta är en bra idé. Därför att jag inte tror att iPodens hårddisk varken har snabbheten eller kvaliteten att hålla för såna "påfrestningar". Det är juh trots allt en micro-hårddisk och till skillnad från vanliga diskar är den inte "överdimensionerad".

Som sagt jag är ingen expert så någon får gärna rätta mig.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-11-14 19:53

De flesta av dagens spel kräver ju dessutom att det är installerat korrekt i Windows, inte bara kopierat till en hårddisk. I de flesta fall handlar det om registernycklar, men även .dll-filer, eller andra program kan krävas.

Ursprungligen av Spyder:

De flesta av dagens spel kräver ju dessutom att det är installerat korrekt i Windows, inte bara kopierat till en hårddisk. I de flesta fall handlar det om registernycklar, men även .dll-filer, eller andra program kan krävas.

Hmm det var ju synd, skulle varit kul om det fungerade :rolleyes: . Aja tack för hjälpen !

Jag testade att slänga in World of Warcraft som den låg installerad på den här datorn på en portabel hårdisk och tröck på start filen där. Då Streamade spelet från själva hårdisken. Iallafall så arbeta hårdisken och när jag drog ur hårdisken så stängdes spelet ner.

Jag och min kompis ska testa om det här funkar på en annan dator så jag återkommer med det. Dock så kommer vi ha den på en Mp3 vid namn Creative Nomad Jukebox zen nx. Den portabla hårdisken som jag testa på var en Hp Personal media drive 300gb.

Men är ni säkra på att ipoden inte skulle klara av att köra World of Warcraft och streama det?

Mvh: Gurra

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-11-15 07:00
Ursprungligen av Gurra_89:

Men är ni säkra på att ipoden inte skulle klara av att köra World of Warcraft och streama det?

Jag skulle tro att det blir likadant som med din Creative. Du kommer att få spela det på den datorn, vilken du har installerat in spelet på, men inte på den andra. Det skulle vara likadant med vilken extern hårddisk som helst.

  • Medlem
  • 2005-11-15 09:00
Ursprungligen av Gurra_89:

Men är ni säkra på att ipoden inte skulle klara av att köra World of Warcraft och streama det?

Mvh: Gurra

Hmm, jag tror fortfarande inte att ipodens hårddisk pallar med det.
En extern hårddisk för datorn är konstruerad för att palla med att snurra hela tiden vilket jag inte tror att ipodens hårddisk pallar.

Lyssnar man på musik i ipoden så tycker jag inte att det snurrar så mycket innanför. Förmodligen på grund av skakminnet.

Men någon får gärna rätta mig om jag har fel! :rolleyes:

Alltså, jag tror fortfarande inte att ipoden bör användas som en extern hårddisk så som du vill ha den.

Jag kan testa att lägga in ett lite mindre spel och se hur det går

Jag skulle testa köra från creativen men det kunde jag inte för att föra över filer behövdes en programvara och jag är inte Admistratör på den datorn så den iden slopades. Men dock så testade jag med min portabla HP 300gb. Den gick att koppla ihop utan installation. Jag hade tagit WoW mappen som den låg installerad på datorn och kopierade över till den portabla hårdisken. Sen så körde jag från Launcher filen på laptopen(inte den dator som spelet var installerat på) och det funkade fint. Laptopen streamade spelet från hårdisken och det gick att köra utan problem.

Om ni undrar hur jag kom på den här iden är för att en som går i våran skola har lyckat fixa detta fast han kör från sin mp3. Vet inte riktigt vilken modell det var men det var en Archos.

Och så undrar jag kommer ipoden up som en usb-mass storage enhet på datorn eller måste man installera någon mjukvara? För om man måste det så kommer det inte att fungera .Sen så undrar jag om garantin täcker om Ipoden skulle gå sönder av det här? För Axa var ju inte så optimistisk om det här .

Ojojoj nu är ni bra stekta kör cs från min iPod mini 4gb utan besvär..Tar litet tag att få igång steam och cs men ingame är det inget problem..så let's go playing with tha iPod!

  • Medlem
  • 2005-11-22 21:41
Ursprungligen av jompet:

Ojojoj nu är ni bra stekta kör cs från min iPod mini 4gb utan besvär..Tar litet tag att få igång steam och cs men ingame är det inget problem..så let's go playing with tha iPod!

Ah, det är fan rätt!

Vet ni om den stora ipoden G5 har en snabbare hårdisk än ipod minin? Tänkte den hårdisken lär ju vara lite större.

MVH Gurra

  • Medlem
  • 2005-11-22 23:08
Ursprungligen av Gurra_89:

Vet ni om den stora ipoden G5 har en snabbare hårdisk än ipod minin? Tänkte den hårdisken lär ju vara lite större.

MVH Gurra

Jag läste lite på länkar som jag hittade på ipod-linux sidan och jag fattade det som att den nya iPodens hårddisk skulle vara lika snabb som minins (4200 RPM, det är väl det man mäter hatigheten i?)

Ursprungligen av Muppo:

Jag läste lite på länkar som jag hittade på ipod-linux sidan och jag fattade det som att den nya iPodens hårddisk skulle vara lika snabb som minins (4200 RPM, det är väl det man mäter hatigheten i?)

Men 4200rpm är väll inte så långsamt jämfört med en dator hårdisk på 7200rpm?

  • Medlem
  • 2005-11-23 13:25
Ursprungligen av jompet:

Ojojoj nu är ni bra stekta kör cs från min iPod mini 4gb utan besvär..Tar litet tag att få igång steam och cs men ingame är det inget problem..så let's go playing with tha iPod!

Jag har inte sagt att en ipod inte klarar av att fungera på det sättet ni talar om.
Det jag snarare framhåller är att ipodens livslängd kanske förbrukas snabbare.

Jag spelar också CS (på laptopen) och min hårddisk arbetar hela tiden samtidigt som fläkten arbetar för att kyla den. Frågan är alltså hur ipodens hårddisk pallar med en sådan belastning och dessutom utan kylning.

Rätta mig gärna, men det är vad jag tror iallafall.

Ursprungligen av axa:

Jag har inte sagt att en ipod inte klarar av att fungera på det sättet ni talar om.
Det jag snarare framhåller är att ipodens livslängd kanske förbrukas snabbare.

Jag spelar också CS (på laptopen) och min hårddisk arbetar hela tiden samtidigt som fläkten arbetar för att kyla den. Frågan är alltså hur ipodens hårddisk pallar med en sådan belastning och dessutom utan kylning.

Rätta mig gärna, men det är vad jag tror iallafall.

Med en nano lär det ju flyta på bra med tanke på att det är flashminne . Men om hårdisken skulle gå sönder p.g.a. belastningen då skulle väll garantin gälla? Dessutom så måste den väll jobba på rätt bra när den kör filmer, eller? Tänkte då kanske de har gjort den lite tåligare för belastning för att den ska kunna köra filmer i långa perioder.

1
Bevaka tråden