Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trist med dist i Nanon

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-11-17 05:07

Tycker att Nanon är rätt dålig på att återge djup bas, blir alldeles för ofta dist. På min urgamla iPod 1G kunde jag nästan alltid lyssna med equalizern inställd på r&b. Lät kalas efter att jag bytt ut originallurarna. Också min iPod shuffle verkar hantera djup bas mycket bättre än Nanon. Störs nästan aldrig av dist. Men i Nanon låter det ofta uselt i r&b-läge, exempelvis om jag lyssnar på Kent. För att undvika dist måste man ha ljudet helt opåverkat. Trist! Kör med Koss klassiska plugglurar och normala ljudvolymer. Kodar i Apples AAC-format.

Ursprungligen av Doggy:

Tycker att Nanon är rätt dålig på att återge djup bas, blir alldeles för ofta dist. På min urgamla iPod 1G kunde jag nästan alltid lyssna med equalizern inställd på r&b. Lät kalas efter att jag bytt ut originallurarna. Också min iPod shuffle verkar hantera djup bas mycket bättre än Nanon. Störs nästan aldrig av dist. Men i Nanon låter det ofta uselt i r&b-läge, exempelvis om jag lyssnar på Kent. För att undvika dist måste man ha ljudet helt opåverkat. Trist! Kör med Koss klassiska plugglurar och normala ljudvolymer. Kodar i Apples AAC-format.

Japp, det är så att Shuffle har bäst ljud, lite lustigt faktiskt. Är själv välidgt nöjd med ljudet, jämför då med JoS MP-400 och musikmobilen W800.

Jag lyssnade precis på Numb med portishead i ett par Creative Ep630 och basen låter hur bra som helst. Djup, kall och tung!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-11-17 11:54

låt bli eq-n, det är mitt tips, oavsett vad för spelare man har .. de eq-s som alla spelare har är inte faslinjära och ljudet låter, om än begränsat, alltid lite skevt. Bl.a. så påverkas stereovidden och definitionen i de områden eq-n verkar .. kör neutralt, har man bra lurar så vänjer man sig efter ett tag vid basen och kan höra ett mer väldefinerat sound ..

word!

EQn i iPoden fungerar så att t.ex. basläget höjer volymen på de lägre frekvenserna istället för att sänka de andra. Det medför att ibland kan basen "slå i taket" i bastunga låtar. Vill du kunna lyssna med EQn tror jag det finns något program som behandlar och sänker volymen i mp3-låtarna så att du kan ha bass-läget utan dist. Använder du dessutom goPod så blir resultatet ypperligt med djup bas och hög volym.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-19 23:20
Ursprungligen av Se[BBB]e:

EQn i iPoden fungerar så att t.ex. basläget höjer volymen på de lägre frekvenserna istället för att sänka de andra. Det medför att ibland kan basen "slå i taket" i bastunga låtar. Vill du kunna lyssna med EQn tror jag det finns något program som behandlar och sänker volymen i mp3-låtarna så att du kan ha bass-läget utan dist. Använder du dessutom goPod så blir resultatet ypperligt med djup bas och hög volym.

Ursäkta dum fråga, men vad f-n är goPod?!

Ursprungligen av Doggy:

Ursäkta dum fråga, men vad f-n är goPod?!

Ett litet program som gör att ljudspärren på iPods försvinner om jag inte minns fel.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-19 23:35
Ursprungligen av Jackman:

Ett litet program som gör att ljudspärren på iPods försvinner om jag inte minns fel.

Ja, kollade runt lite. Verkar vara intressant. Ska testa, då det verkar funka på Nano också.

Ursprungligen av Doggy:

Ja, kollade runt lite. Verkar vara intressant. Ska testa, då det verkar funka på Nano också.

Jajamensan har själv använt det till min nano, funkar perfekt. Har dock inte provat att försöka bli av med disten men när jag köpt lite mer rejäla hörlurar ska jag testa att sänka volymen på mp3-låtarna (mp3gain har jag för mig programmet hette).

Ursprungligen av Doggy:

Ja, kollade runt lite. Verkar vara intressant. Ska testa, då det verkar funka på Nano också.

När jag försökte ta bort spärren så gav nanon upp.
Det kom upp en varningsskylt med ett ! och nån applesupport-sida.
Lösningen är att återställa med iPod updater.

En sak till, i inställningarna på nanon (på minin också och förmodligen på de andra med) så finns det en inställning som heter "Ljudkontroll".
Om man avaktiverar den så blir ju ljudet ganska mkt högre men det är inte det som är volymspärren va? :rolleyes:

EDIT: stavfel

  • Oregistrerad
  • 2005-11-21 05:01
Ursprungligen av Marcus F:

När jag försökte ta bort spärren så gav nanon upp.
Det kom upp en varningsskylt med ett ! och nån applesupport-sida.
Lösningen är att återställa med iPod updater.

En sak till, i inställningarna på nanon (på minin också och förmodligen på de andra med) så finns det en inställning som heter "Ljudkontroll".
Om man avaktiverar den så blir ju ljudet ganska mkt högre men det är inte det som är volymspärren va? :rolleyes:

EDIT: stavfel

Hoppsan, ska tydligen INTE testa gopod…

Ursprungligen av Doggy:

Hoppsan, ska tydligen INTE testa gopod…

jo gör det, funkar pefekt. Lyssna inte på honom bara du gör rätt så funkar det. Har själv använt det (på nano). Det var skitenkelt, snabbt och inte särskilt mycket utrymme för misstag... Och se till att använda den senaste versionen av gopod.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-24 09:58
Ursprungligen av Se[BBB]e:

jo gör det, funkar pefekt. Lyssna inte på honom bara du gör rätt så funkar det. Har själv använt det (på nano). Det var skitenkelt, snabbt och inte särskilt mycket utrymme för misstag... Och se till att använda den senaste versionen av gopod.

Men det finns väl en liknande volymspärr som går att ta bort i inställningar? Är inte det samma sak? Vad tillför gopod?

  • Oregistrerad
  • 2005-11-25 10:10
Ursprungligen av Doggy:

Men det finns väl en liknande volymspärr som går att ta bort i inställningar? Är inte det samma sak? Vad tillför gopod?

Du kan inte ta bort ljudspärren i inställningar.
Vill du uppleva bra bas utan dist har du inget annat val än att använda goPod, som för övrigt fungerar klockrent.
Den tar bort ljudspärren som finns på europeiska iPods, dvs den gör inget hokuspokus utan modifierar den så den blir som de iPods som säljs i USA.

utan goPod hade jag sålt eller kastat min iPod genom fönstret kan jag bara meddela.

  • Medlem
  • 2006-01-01 20:19
Ursprungligen av bagge:

Du kan inte ta bort ljudspärren i inställningar.
Vill du uppleva bra bas utan dist har du inget annat val än att använda goPod, som för övrigt fungerar klockrent.
Den tar bort ljudspärren som finns på europeiska iPods, dvs den gör inget hokuspokus utan modifierar den så den blir som de iPods som säljs i USA.

utan goPod hade jag sålt eller kastat min iPod genom fönstret kan jag bara meddela.

Så med borttagen ljudspärr får man en bra bas i iPod spelarna? Går den att "jämföra" med andra spelare, tex iRiver osv.. För folk brukar säga att iPods har dålig bas.
(Vill köpa en Nano, därför jag frågar..)

Kör med plugg utan equalizern, har störs inte av dist

Men de va ingen fara...
Bara att återställa med iPod updater och sen har den gått hur fint som helst.
Provade t.o.m 2 ggr...

Du får inte bättre bas, men däremot får du ut fler decibel, eller mer effekt om du så vill, ur spelaren. Ipods originallurar drivs bra med originalinställningarna och de är med dem som de har gjort mätningarna till EU-standard på ut-effekten. Med andra lurar, exempelvis Koss Porta Pro, blir ljudet lägre och detta kan ge en känsla av basbortfall.

Det är dock så att mellanregistret "hjälper" de andra registren en hel del och om du kör på en inställning, t ex R&B, så kan resultatet i verkligheten bli en sämre bas om du har adekvat volym på dina hörlurar. EQn är som någon sa ovan inte balanserad och vad många gör är att ta till mer bas när de i själva verket vill ha mer "tryck" i musiken; något som enklast uppnås med höjd volym istället.

Viss varning dock för att goPod ökar volymen markant. Lyssnar man i originallurar (jag lyssnar alltid på maxvolym med standardinställningarna) blir det ALLDELES för högt i nya maxläget och scrollhjulet är som bekant känsligt så det är lätt att sakda sin hörsel. Men självklart vet man ju bäst själv hur man trivs.

1
Bevaka tråden