Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur snabbt registreras kontokortbetalning?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, undrar hur betalningen fungerar vid itunes music store. Jag har precis köpt en låt och betalat med kontokort och låten spelar jag nu flitigt, MEN ingen betalning har registrerats på mitt bankkonto, tar det nån dag eller hur fungerar det? Blir bara orolig så att de inte kräver mig på pengar sen...

Ursprungligen av musicnonstop83:

Hej, undrar hur betalningen fungerar vid itunes music store. Jag har precis köpt en låt och betalat med kontokort och låten spelar jag nu flitigt, MEN ingen betalning har registrerats på mitt bankkonto, tar det nån dag eller hur fungerar det? Blir bara orolig så att de inte kräver mig på pengar sen...

Precis, det tar någon dag.

TACK för svaret!

Ursprungligen av musicnonstop83:

Hej, undrar hur betalningen fungerar vid itunes music store. Jag har precis köpt en låt och betalat med kontokort och låten spelar jag nu flitigt, MEN ingen betalning har registrerats på mitt bankkonto, tar det nån dag eller hur fungerar det? Blir bara orolig så att de inte kräver mig på pengar sen...

Du kommer att få en email från Apple/iTunes och det tar några dagar. De brukar sammla ihop ett antal köp innan de skickar kvitto och drar pengarna.
/m

Just nu pågår det en diskussion i USA om att höja priset för köp av musik via Itunes. Dvs. de stora skivbolagen vill differentiera priset så att ny musik blir dyrare och gammal billigare. Enhetspriset 9 kr/låt försvinner i så fall.

Kruxet är att 9 kr/låt ger artisterna tillräcklig ersättning, men räcker inte för att hålla t.ex. Sonys administratörer i NY med tillräckligt fet lön.

Synd att de ska börja krångla när de äntligen har hittat en form för att sälja musiken. Snart är vi väl tillbaka där vi var för några år sedan, dvs. för dyrt att köpa musik så att man istället väljer att piratkopiera.

Synd!

Stig

Vad synd.
Jag menar om det ska kosta typ en 15kr per låt (det tippar jag på) så blir det ingen tjusning med iTunes Music Store längre.

  • Medlem
  • 2006-02-05 15:49
Ursprungligen av Kompisen:

Vad synd.
Jag menar om det ska kosta typ en 15kr per låt (det tippar jag på) så blir det ingen tjusning med iTunes Music Store längre.

Tycker redan det är dyrt...

Ursprungligen av Muppo:

Tycker redan det är dyrt...

hahahaha,
jo 2kr låten skulle ju inte vara fel.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-01-21 14:46

Gammal tråd det här, men jag fortsätter på den ändå eftersom min fråga angår just kontokort...

Det råkar inte finnas några alternativa betalningsmetoder här? Jag tillhör den schizofrena grupp människor som inte gillar att lämna ifrån mig mitt kortnummer

Köpa presentkort på Itunes store (appstore)?! Vet inte om det finns att köpa i någon butik. Men det går att köpa dem via apple store. Itunes Card

Ursprungligen av lensv:

Gammal tråd det här, men jag fortsätter på den ändå eftersom min fråga angår just kontokort...

Det råkar inte finnas några alternativa betalningsmetoder här? Jag tillhör den schizofrena grupp människor som inte gillar att lämna ifrån mig mitt kortnummer

Tycker du skall skaffa Paypal. då har du ALDRIG ditt kontonummer ute på internet.

har du sedan möjlighet via din bank att Stänga kortet för internetbetalningar (kan man göra på Handelsbanken - andra banker har säkert liknande funktioner) så är du rätt säker.

Att sedan låta Apple hantera ditt kontokort via en säker anslutning är helt kolugnt.

Ditt konto är säkert om du gör affärer med storbolag, mindre bolag tar man via paypal.

Det du skall vara nervös för är att lämna kortet IFRÅN dig inne på en restaturang, speciellt utomlands. De kopierar kortet inkl den trebokstaviga koden CFC? och sedan shopar de ngt roligt ...

Ursprungligen av lensv:

Gammal tråd det här, men jag fortsätter på den ändå eftersom min fråga angår just kontokort...

Det råkar inte finnas några alternativa betalningsmetoder här? Jag tillhör den schizofrena grupp människor som inte gillar att lämna ifrån mig mitt kortnummer

Presentkort på iTunes finns hos dom som säljer appledatorer mm. I valörer från 100 kronor och uppåt. Själv använder jag ett mastercard kontant på nätet, vilket jag fyller på med vald summa. Fungerar överallt på nätet i butiker i hela världen.
Säljs av Goyada (goyada.se)
Kanske ett alternativ för dig och många andra som är osäkra.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-01-22 11:20
Ursprungligen av adress@mac:

Presentkort på iTunes finns hos dom som säljer appledatorer mm. I valörer från 100 kronor och uppåt. Själv använder jag ett mastercard kontant på nätet, vilket jag fyller på med vald summa. Fungerar överallt på nätet i butiker i hela världen.
Säljs av Goyada (goyada.se)
Kanske ett alternativ för dig och många andra som är osäkra.

Bra tips! Ska även kika lite närmare på "verified by Visa" som verkar utöka säkerheten en del.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-01-21 16:44

Tack! Om Paypal funkar här så kan ju det vara ett alternativ. Vad jag förstår så måste man dock ange ett giltigt betalkortsnummer när man öppnar kontot... Hur det funkar att handla sedan vet jag inte (än), men om det är så att man kan handla hej vilt när kontot väl är skapat så bör man ju vara VÄLDIGT rädd om sina inloggningsuppgifter.

Klart du skall vara rädd om inloggningsuppgifterna .
Det spelar ingen vad de är till, gmail eller ClasOhlson...

Ursprungligen av Goflorp:

Klart du skall vara rädd om inloggningsuppgifterna .
Det spelar ingen vad de är till, gmail eller ClasOhlson...

Helt rätt, det ska man alltid vara!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-01-21 21:06

Visst är det så, men jag skulle nog ändå vara en aning mera rädd om ett konto som ger direkt tillgång till mina ekonomiska resurser än om ett slaskmailkonto hos gmail, hotmail ed.

Ang. Paypal så hittar jag dessvärre inget sätt att aktivera ett konto med detta alternativ... Har jag missat nå't?

Ursprungligen av lensv:

Visst är det så, men jag skulle nog ändå vara en aning mera rädd om ett konto som ger direkt tillgång till mina ekonomiska resurser än om ett slaskmailkonto hos gmail, hotmail ed.

Ang. Paypal så hittar jag dessvärre inget sätt att aktivera ett konto med detta alternativ... Har jag missat nå't?

Du har nog inte läst vad jag skrev eller så formulerade jag mig dåligt.
Du kan bara använda kort VISA/MC etc på iTunes.

Du behöver inte vara rädd att ditt konto missbrukas där.
Apple är seriösa precis som alla storföretag. Allt är dessutom krypterat.

Det är småbolag på skumma ställen du skall vara rädd för.

Använd "kort" på iTunes, det ÄR säkert. Var förnuftig med dina inloggningsuppgifter.

Övriga på nätet såsom eBay, mindre affärer i asien etc. Använd paypal.

Banken garanterar dessutom säkerheten, det innebär att om ditt kort blir plundrat (hänt mig för att jag lämnade ifrån mig kortet på en indisk restaurang i Göteborg) så täcker banken upp det förlorade. Punkt.

Logga in på Paypal så bör du se alternativen att koppla ett kort till ditt konto.

Jag använder alltid Paypal om det finns möjlighet till det.
Finns det inte möjlighet till Paypal så använder jag mitt kort rakt av, har gjort så i över 10 år och har aldrig haft några problem.

Jag tror att detta med bedrägerier osv är ganska överdrivet om man håller sig till "säkra" sidor. Jag använder ändå Paypal/kreditkort på nätet åtminstone 2-3 ggr per månad.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-01-21 21:36

Ok, vad använder du själv i iTunes Store då (för du har väl ett konto där)?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-01-21 22:35

Okej, jag får fundera på hur jag ska göra. Det som känns lite olustigt är att man får tillgång till banken/kortet med endast ett lösenord...

Ursprungligen av lensv:

Okej, jag får fundera på hur jag ska göra. Det som känns lite olustigt är att man får tillgång till banken/kortet med endast ett lösenord...

Värre än så.

har jag ditt kort behöver jag fyra siffror...

Man har inte tillgång till annat än att kunna handla på iTunes då.
Jag tycker du överreagerar.

Dina pengar är ju säkrare på iTunes med lösenordet "ballong34kalzipp" än kortet i plånboken med "8000" som pinkod.

Du KAN ju ha ett extra visakort, det har en kompis till mig, det finns bara pengar på det när han skall göra affärer med det. Han för över och sedan beställer han ngt på nätet.
Enkelt, bra säkert, tryggt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-01-21 22:59

Jag är faktiskt inte riktigt så paranoid som det verkar. Det är mera principen som jag hänger upp mig på. Kortet i plånboken kräver trots allt fysisk åtkomst förutom den löjliga koden

Ursprungligen av lensv:

Jag är faktiskt inte riktigt så paranoid som det verkar. Det är mera principen som jag hänger upp mig på. Kortet i plånboken kräver trots allt fysisk åtkomst förutom den löjliga koden

nej, har jag din tresiffriga kod bakpå (CVB?) eller vad den heter kan jag beställa 48 biljetter till Stockholm på SJs internetbokning. Sedan springa runt hörnet på centralen till kassan och säga tt hoppsan, det skulle vara 4 biljetter. Kassörskan har då lämnat ut KONTANTER för motsvarande 40 biljetter till GBG-Sthlm...

Det var de de gjorde när de lånade mitt kort på restaurangen.
De hade inte ens min pinkod... bara mitt kort fotostatkopierat på 10s medans de var ute i köket...

Nu är det här mera blockat plus att pengarna backas till konto igen - aldrig som kontanter.... men 2005 gick ovan alldeles utmärkt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-25 19:28

På tal om fakturorna från AppStore, är det någon som vet om det går att en t.ex. månatlig samlingsfaktura istället för ett dagligt utdrag? Jag tycker det spammar ned min mailbox lite väl just nu...

1
Bevaka tråden