Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Linux till iPod Color *Updated*

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .

JAG HAR FÅTT DET TILL ATT FUNGERA NU!
En kille från just ipodlinux.org skickade mig dem rätta filerna. OCh man skulle faktiskt inte göra som alla andra förklaringar. Det är bara första versionen, så det har några buggar i sig. Menyerna funkar inte riktigt än, men man får gissa sig fram när man trycker. Vissa spel och vissa extra grejer fungererar, och sen Line In funktionen funkar också. Tyvärr funkar inte filmfunktionen ÄN, men dem jobbar på det.

Linux-Installationen:

Filerna som behövs är först själva programmet Linux: http://pearpc.zaxgames.com/4gipl.zip

Sen behöver ni linux.bin filen: http://www.badongo.com/file.php?file=Linux.bin__2005-10-30_linux.bin

Och sen Podzilla filen: http://www.badongo.com/file.php?file=iPodPodzilla__2005-10-30_podzilla

Sista filen är en start fil: http://www.badongo.com/file.php?file=Linuxstart__2005-10-30_start

Gå först in i den packade 4gipl.zip och packa ur allt till en mapp. Sen lägger du in Linux.bin filen i mappen "iPod Linux Installer Modded". Finns redan en fil som heter så, men man måste ha den senaste för det ska fungera.
Sen lägger ni in Podzilla filen i roten på er ipod. Och dessutom så lägger ni över start filen.
Och när ni gjort det så ska ni inte lägga över fler filer! Nu går ni in i "iPod Linux Installer Modded" mappen och startar själva installationsfilen. När den kommit upp frågar den om ni ska göra en koll om det finns nya uppdateringar, kryssa ur den. Sen frågar den om ni ska göra backup, gör inte det för ni har ingen nytta av en backup som ändå inte funkar!
Nästa steg är om Den ska boota med Apples vanliga firmware eller linux, då väljer ni Apples.
Sen startar ni, och när det är klart så ska ni plugga ur ipoden, så fort äpplet dyker upp så trycker ni in HOLD knappen och väntar på att Linuxet startar!
Sen kommer vi till ett buggproblem, menyerna funkar inte, men jag kan skriva vad dem olika menyerna är upplagda horisontellt. Så det gäller att höra sig fram vilken man är på.
Spelen finns under Extras, sen är det fjärde uppifrån som man trycker på så kommer man in bland spelen, och som sagt, pröva er fram! Musiken funkar inte från Linux ÄN, så bry er inte om att gå in där.

MENY 1:

> Music
> Extras
> Settings
> File Browser
> Power

iDoom till iPoden:

Först behöver ni programfilerna, som man kan tanka härifrån: http://www.badongo.com/file.php?file=LinuxiDoom__2005-10-31_idoom.zip

Sen ska ni extracta hela innehållet i zipfilen till roten på ipoden. OBS! För att man ska kunna se dessa filerna i ipoden så behöver ni lägga till 6 andra filer (som tex textdokument, kvittar vad det är bara det är 6 filer).
Sen efter ni lagt in allt så pluggar ni ur iPoden, starta Linux och går in i File Browser.
När ni väl är inne i File Browser så letar ni efter en mapp som heter "hp" (Finns inte den där så går ni högst upp på listan och trycker på "Parent Directory", inte menu!). och då kommer ni se hp mappen. Gå in i den och starta filen iDoom. Sen får ni ha ett trevligt spelande!

Knapparna till iDoom:

Rewind Left
Fastforward Right
Menu Forward
Play/Pause Fire
Hold Menu
Action Use
Right on the wheel Y
Left on the wheel Enter

Nya uppdateringar kommer nog kanske om ett par veckor, men jag är iaf nöjd med detta Linuxet fylld med buggar, bättre än inget, men som tur är kommer nya uppdateringar snart!
Jag kommer lägga in dem nya filerna sen i den här tråden, och meddela när det kommer.
All installation och experimenterande sker på egen risk.

NU FUNKAR ÄVEN iDOOM OM MAN GÖR VISSA ÄNDRINGAR BLAND FILERNA. JAG KAN SKRIVA DET SEN OM DET ÄR NÅGOT INTRESSE.

Idoom?

Ja iDoom. Det första Doom går att spela på ipoden om man har linux.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-10-31 13:00

Cool, med linux på podden kanske man kan se alla videoformat och .sub-filer, eller?
Fast de ju lite sunkit att det inte går att lyssna på musik, de eju lite det som e grejen:)

oscarj, jag ser fram emot att följa dina framsteg med linux på podden!

  • Medlem
  • 2005-10-31 16:53

Ditt "lyckade" försök med att installera Linux låter jättebra oscarj.

Jag kommer att följa utveckling av ditt projekt med största intresse. Är själv intresserad av att klämma in Linux i min iPod Photo men väntar tills det är mindre buggigt.

Ursprungligen av TheGun:

Cool, med linux på podden kanske man kan se alla videoformat och .sub-filer, eller?
Fast de ju lite sunkit att det inte går att lyssna på musik, de eju lite det som e grejen:)

oscarj, jag ser fram emot att följa dina framsteg med linux på podden!

Film funktionen har inte kommit än, dem håller på att fixa det.
Och det går att lyssna på musik om man startar om i vanliga Apple firmware läget.

Ursprungligen av oscarj:

Film funktionen har inte kommit än, dem håller på att fixa det.
Och det går att lyssna på musik om man startar om i vanliga Apple firmware läget.

Kan man alltså välja om man vill starta i Linux eller vanliga apple-läget? alltså ha båda systemen installerade samtidigt?

axa: Har du Photo så kan du ha den "obuggiga" versionen av linux. Men har du ipod "color" så finns det bara den buggiga tillgänglig änsålänge

  • Medlem
  • 2005-10-31 20:28
Ursprungligen av oscarj:

axa: Har du Photo så kan du ha den "obuggiga" versionen av linux. Men har du ipod "color" så finns det bara den buggiga tillgänglig änsålänge

Ähum. Jaha, finns det alltså en s/v Photo?
Jag har den senaste 20gb med färg som var innan nya Ipod Video. Köpte den 2 veckor innan den senaste podden kom ut.

Förutom filmfunktion är jag även intresserad av att kunna spela in ljud med högre kvalle men vad jag förstår så funkar det med den versionen du ladda in (?).

Jag har själv inte prövat funktionen eftersom jag inte har en sådan kabel, men nåär jag gick in i det så såg det ut att fungera.

  • Medlem
  • 2005-11-02 10:22
Ursprungligen av oscarj:

Jag har själv inte prövat funktionen eftersom jag inte har en sådan kabel, men nåär jag gick in i det så såg det ut att fungera.

Det går bra att spela in med en helt vanlig mick i hörlursuttaget, har man en bra mick blir kvaliteten förvånansvärt bra.

  • Medlem
  • 2005-11-02 11:24
Ursprungligen av Ello:

Det går bra att spela in med en helt vanlig mick i hörlursuttaget, har man en bra mick blir kvaliteten förvånansvärt bra.

Jaha, så man måste inte köpa iPod-anpassad mic från Belkin eller Griffin för att det ska fungera? Det fungerar med vilken mic som helst om man har Linux????!

Antar att den mic:en måste vara batteridriven då?

  • Medlem
  • 2005-11-02 11:34
Ursprungligen av axa:

Jaha, så man måste inte köpa iPod-anpassad mic från Belkin eller Griffin för att det ska fungera? Det fungerar med vilken mic som helst om man har Linux????!

Antar att den mic:en måste vara batteridriven då?

Till min iPod photo (jag antar att precis samma sak gäller för iPod med färgskärm) använde jag en helt vanlig Philips-mick som jag vanligtvis har kopplad till datorn, utan batteri.

  • Medlem
  • 2005-11-02 11:47
Ursprungligen av Ello:

Till min iPod photo (jag antar att precis samma sak gäller för iPod med färgskärm) använde jag en helt vanlig Philips-mick som jag vanligtvis har kopplad till datorn, utan batteri.

Jaha, där ser man!

Jag har sett din instruktion av Linux-installation och nu finns även oscarj:s. Blir konfunderad. Vilken fungerar, och vilken ska man ta? Vissa påstår att den äldre, stabila versionen har fungerat även på Color men jag vet inte om jag orkar brottas med "bugg" om dom ändå skulle uppstå.

Men visst har jag fattat det rätt...det går alltid att återställa iPoden till "ursprungligt" skick med updatern om det skulle skita sig?? Min är juh ganska ny med garanti kvar (11 mån) och vill inte spöka till det.

  • Medlem
  • 2005-11-02 12:00

Tja, följer man min guide använder man de senaste nightly buildsen också, så förhoppningsvis ska det fungera med dom (inget jag vet säkert tyvärr). Men det är som du säger, om problem uppstår kan man alltid återställa spelaren med iPod updater. Se bara till att du har backup på allt som ligger på iPoden samt att du orkar med pillet att lägga in alla låtar igen...

  • Medlem
  • 2005-11-02 12:10
Ursprungligen av Ello:

Tja, följer man min guide använder man de senaste nightly buildsen också, så förhoppningsvis ska det fungera med dom (inget jag vet säkert tyvärr). Men det är som du säger, om problem uppstår kan man alltid återställa spelaren med iPod updater. Se bara till att du har backup på allt som ligger på iPoden samt att du orkar med pillet att lägga in alla låtar igen...

Ok, ska nog testa. Det jag främst är intresserad av nu är inspelningsfunktionen. Ska gör lite intervjuer snart.

Det är ingen fara med låtarna på ipoden. Jag har allt på datorn och jag brukar köra autosync med allt. Så jag är inte orolig för att tappa något.

  • Medlem
  • 2005-11-02 12:14
Ursprungligen av axa:

Ok, ska nog testa. Det jag främst är intresserad av nu är inspelningsfunktionen. Ska gör lite intervjuer snart.

Det är ingen fara med låtarna på ipoden. Jag har allt på datorn och jag brukar köra autosync med allt. Så jag är inte orolig för att tappa något.

Okej, skönt!

Berätta gärna hur det gick när du testat, vilken guide du använde, om du stötte på problem osv.

  • Medlem
  • 2005-11-13 12:45

Nu har jag Linux!

Jahapp, nu har jag installerat Linux i min iPod 4G med färgskärm!

Jag har använt mig av både Ellos beskrivning här och den som står på ipodlinux.org här.
Jag har kikat på bägge för att underlätta installationen och för att undvika strul. Det enda som jag gjort som inte fanns med på Ellos beskrivning var det "linuxorg" hade beskrivit om "start"-filen.

Allting verkar funka som det ska och jag får även igång Ipoden som vanligt. Har inte hunnit testat Linuxet än men det funkade att slå igång belysningen.

Har dock en undring, Linuxet är s/v och inte färg, ska det vara så? Ja, inte riktig färg som i vanliga firmwaren.

En annan sak, är det något annat kul man kan göra med Linuxet nu? Några andra program som kan vara bra att skicka in?

Och nej man kan inte spela musik från Linuxet, allt låser sig när man går in genom Musik-"genvägen".

edit:
Jag har testat spela in lite med mikrofon, den funktion jag har mest nytta av nu, men jag får det inte att funka ordentligt. Eller snarare det blir kasst ljud.
Jag har testat 44, 1 kHz och 88kHz och bägge inspelningarna blir dåliga. Jag har iofs inte världens bästa mikrofon men ändå. Jag har lyssnat direkt i iPoden med Linux egna "playback"-lyssnarfunktion, hmm, inte bra som sagt.

Någon som kan hjälpa till?
Har jag kass mikrofon? (förmodligen) Är det någon speciell mikrofon som är att föredra? Är det linuxet egna lyssnarfunktion som är dålig?

Tänkte bara skriva det att filmfunktionen funkar nu till ipodlinux.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-11-24 12:51
Ursprungligen av oscarj:

Tänkte bara skriva det att filmfunktionen funkar nu till ipodlinux.

Cool, har du testat filmfunktionen? Kan man köra in vobsub o codecs m.m. så att man köra vilka filmformat man vill med undertexter? Det skulle ju vara grymt schysst att kunna dra me sig filmer på podden när man åker bort och inte behöva sitta o formatera om alla filmer till MP4!!!!!

Har du någon länk att bjuda på där det står lite info och möjlighet till download av linux till podden?

  • Medlem
  • 2005-11-21 21:59

axa: Bra att det fixade sej! Hoppas min guide var lite till hjälp. Angående inspelning vet jag faktiskt inte, jag har för mej att inspelningarna jag gjorde med min photo lät helt okej till och med genom hörlurarna (fast jag har kanske låga krav). Man kan ju alltid följa utvecklingen på http://cia.navi.cx/stats/project/ipodlinux , får se om dom skriver nåt om inspelningen där.

Angående färgen så är standardgränssnittet svartvitt, det går att ändra i settings tror jag. Den roligaste funktionen förutom ljudinspelning är väl videouppspelning, som ska funka även med color nu. Kolla mer på http://ipodlinux.org/Video_player

Jag har inte installerat linux sen jag fick min utbytes-iPod, ska se om det kommer några intressanta funktioner innan jag gör det tror jag. Har någon testat FloydZilla förresten? Funderar på att ta det istället för den vanliga disten.

  • Medlem
  • 2005-11-22 10:53
Ursprungligen av Ello:

axa: Bra att det fixade sej! Hoppas min guide var lite till hjälp. Angående inspelning vet jag faktiskt inte, jag har för mej att inspelningarna jag gjorde med min photo lät helt okej till och med genom hörlurarna (fast jag har kanske låga krav). Man kan ju alltid följa utvecklingen på http://cia.navi.cx/stats/project/ipodlinux , får se om dom skriver nåt om inspelningen där.

Angående färgen så är standardgränssnittet svartvitt, det går att ändra i settings tror jag. Den roligaste funktionen förutom ljudinspelning är väl videouppspelning, som ska funka även med color nu. Kolla mer på http://ipodlinux.org/Video_player

Jag har inte installerat linux sen jag fick min utbytes-iPod, ska se om det kommer några intressanta funktioner innan jag gör det tror jag. Har någon testat FloydZilla förresten? Funderar på att ta det istället för den vanliga disten.

Din guide funkade jättebra!

Jo, jag hittade settings för gränssnittets färg.

Hmm, jag får testa vidare med lite olika mikrofoner. Har endast testat med dynamiska. Kanske funkar bättre med kondensator-mickar. Får se när jag gör det...

Annars upplever jag Linux buggigt och det låser sig ganska ofta för mig.
Så nu den senaste tiden har jag lagt "linux-på-min-ipod-projektet" lite åt sidan och enbart lyssnat på musik genom gamla firmwaren.

Går det alltså att installera linux på sin color nu eller?

Funkar allt som det ska nu eller är det fortfarande mycket buggit?

Och när tror ni den riktiga versionen kommer som stöds av utvecklarna?, eller är den redan ute?

Jag har inte uppdaterat första trådsinlägget. Man KAN nu spela upp musik i Linux, och ja, man kan säga att man har två operativsystem, så när man bootar om och man inte trycker in HOLD knappen så startar Apples, och när man trycker in HOLD så kommer Linuxet.

  • Medlem
  • 2005-11-24 10:19
Ursprungligen av oscarj:

Jag har inte uppdaterat första trådsinlägget. Man KAN nu spela upp musik i Linux, och ja, man kan säga att man har två operativsystem, så när man bootar om och man inte trycker in HOLD knappen så startar Apples, och när man trycker in HOLD så kommer Linuxet.

Ähum, har dom fått ut en uppdatering? Med musikfunktion?

Dem har nog fixat det nån gång efter det datumet jag skrev första inlägget. Det är fortfarande buggigt men vad kan man begära av devsen!

SNÄLLA LÄS I TRÅDEN. Och nej du måste koda om innan du lägger över filerna till ipoden. .mp4 funkar ej, de måste kodas om på ett speciellt sätt. Jag kan skriva hur man ska koda om i vDUB när jag får tid över.

  • Medlem
  • 2005-11-25 11:13

Hmm, efter att jag sett att det kommit uppdateringar till linux tänkte jag... gud va kul.
Jag skulle fixa in dom i min iPod men det ville sig inte. iPoden låste sig och jag kom varken fram i Linux eller OrginalApple. *panik* (nästan iallafall). Fick ett meddelande som tyckte att jag skulle kontakta Apple support.

Menmen, jag körde på med ipod installern så det löste sig. *pust* Men nu sitter jag och får köra in hela musikbiblioteket på nytt. *suck* Kommer säkert ta en stund.

Undrar vad jag gjorde för fel eller vad det blev för fel när jag skulle lägga in dom senaste "nightly buildsen" ? (heter det så?)
Hmm, jaja, nu lägger jag Linuxet åt sidan för en stund tills jag "vågar" pula med det igen.

Jag gjorde exakt samma misstag som du axa! Men sen snackade jag med en dev, och han sa att det finns ett sätt att uppdatera buildsen utan att en återställning krävs. Nu är det så att jag inte kommer ihåg vad han sa, så jag får fråga honom igen!

Bevaka tråden