Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte om basskärning

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Kommer inte ihåg källan till informationen men jag tycker mig ha läst att vissa ipodmodeller har en inbyggd avskärning av basen vid ca 70hz (kommer inte ihåg exakt). Eftersom jag vill koppla en ipod (30gb med video) jag eventuellt ska köpa så tänkte jag höra med er, finns någon sanning i detta rykte?

mvh, Niclas

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-11-27 17:05

Eh?
Nej, det gör de inte. Jag har inte mätt upp 5G:aren som jag har, men de har inte något inbyggt basfilter vid 70Hz. Det vore dumt...

Däremot kanske du tänker på det här med hur hörlurarnas impedans ("motstånd") påverkar basåtergivningen. Lågohmiga hörlurar kan orsaka sänkt basåtergivning.

Ursprungligen av JonesH:

Eh?
Nej, det gör de inte. Jag har inte mätt upp 5G:aren som jag har, men de har inte något inbyggt basfilter vid 70Hz. Det vore dumt...

Däremot kanske du tänker på det här med hur hörlurarnas impedans ("motstånd") påverkar basåtergivningen. Lågohmiga hörlurar kan orsaka sänkt basåtergivning.

Hej!

Enligt bilden nedan visar mätningen på en avrullning någonstans vid 70hz.

Tagen från sidan:
http://home.comcast.net./~machrone/playertest/playertest.htm

edit: ser att det är en 15GB ipod. Kan ju vara ändrat på nyare modeller.

mvh, Niclas

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-11-28 13:53
Ursprungligen av niclasl:

edit: ser att det är en 15GB ipod. Kan ju vara ändrat på nyare modeller.

Hmm, ja, och fortfarande beror det ju på vad de har belastat iPoden med. Men det ser ju inte tokigt ut. Dock är det ju inte en basavskärning utan en avrullning (om man nu ska pet pet peta), det var därför jag tyckte direkt att det lät omöjligt. Hade de haft ett högpassfilter på den hade det ju varit skitkonstigt.

Jo, då där finns allt ett hp-filter på utgången...

Ja så är det ju allt, då dom flesta D/A omvandlare ger likspänning på utgången.
Detta väljer Apple att filtrera bort med kondningar på utgången.

Dock verkar "skadan" vara mindre på Video-poden där Apple lagt ner mycket möda på att få utgångsförstärkaren att vara så bra som möjligt. Shuffle lär ju vara den med bäst ljud sedan tidigare och Video-poden skall vara i samma om inte bättre klass.

Det finns en hel del info på Headfi.org samt en "moddare's" hemsida : www.redwineaudio.com.

/pedjoh

1
Bevaka tråden