Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krångel med G5

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag fick idag min efterlängtade iPod Video.
Jag har installerat programmen från skivan och satt in USB sladden från iPoden till datorn men då kommer det upp en ruta där det står "en USB-enhet känns inte igen".
Det står "okänd enhet" i den port min iPod är ikopplad i.

Vad ska jag göra? Jag vet inte om jag har USB2 men måste man ha det? Hur ser man om man har det? Några tips på vad jag kan göra?

Ursprungligen av JakobA:

Hej!

Jag fick idag min efterlängtade iPod Video.
Jag har installerat programmen från skivan och satt in USB sladden från iPoden till datorn men då kommer det upp en ruta där det står "en USB-enhet känns inte igen".
Det står "okänd enhet" i den port min iPod är ikopplad i.

Vad ska jag göra? Jag vet inte om jag har USB2 men måste man ha det? Hur ser man om man har det? Några tips på vad jag kan göra?

Är din dator gammal? USB2.0 blev väl standard för drygt ett år sedan så är din dator nyare än så har du förmodligen USB2.0. Dock ska det funka även med USB1.0, testa ta "lägg till programvara" och sök efter produkter. Alternativt prova en annan USBport om du har nån sådan.

Ursprungligen av jaargo:

Är din dator gammal? USB2.0 blev väl standard för drygt ett år sedan så är din dator nyare än så har du förmodligen USB2.0. Dock ska det funka även med USB1.0, testa ta "lägg till programvara" och sök efter produkter. Alternativt prova en annan USBport om du har nån sådan.

Det har jag redan testat, men utan resultat.

Om du har USB eller USB2 spelar ingen roll. Vad har du för operativsystem? Har du installerat drivisarna som du fick med på skivan?

Ursprungligen av minimunk:

Om du har USB eller USB2 spelar ingen roll. Vad har du för operativsystem? Har du installerat drivisarna som du fick med på skivan?

Hmm, vet ej. Hur gör man det? Jag installerade det som kom upp direkt när jag satt i skivan.

Om du har installerat det som det står i installationsmanualen, och följt alla anvisningar så ska det vara fixat. Men du svarade aldrig på min fråga. Vilket operativsystem har du?

Oj, förlåt..Windows XP Home Edition

  • Medlem
  • 2005-12-01 17:22

samma problem !

jag köpte en idag också och har samma problem !!??Men jag hade en innan denna en på 3gb den gamla modellen ! Men jag har avinstallerat alla dem gamla programmen
HJÅLP PLZ !

Hmmm, märker nu att när man går in på den manualen som finns på skivan så är det för iPod nano. Kan det ha någon betydelse?
Är det samma drivrutiner för nano som för G5? Var kan man få tag på G5:s drivrutiner?

har någon noterat hur många som har problem med sina micro$oft windows? Men väldigt få har problem med sina macar... Inget specifikt till trådskaparen men användare som inte kan hantera en ostabil dator borde satsa på mac tyckar jag (och de flesta andra också). Endast de som kan mycket om windows (och står ut med det) bör skaffa det. Tråkigt men sant. Men jaja vi får väl stå ut med PC-datorer som strular.

Ursprungligen av Se[BBB]e:

har någon noterat hur många som har problem med sina micro$oft windows? Men väldigt få har problem med sina macar... Inget specifikt till trådskaparen men användare som inte kan hantera en ostabil dator borde satsa på mac tyckar jag (och de flesta andra också). Endast de som kan mycket om windows (och står ut med det) bör skaffa det. Tråkigt men sant. Men jaja vi får väl stå ut med PC-datorer som strular.

Det finns ju bakomliggande orsaker till varför pc är större. Men att apple är helt efter när det gäller att bygga vettiga domänkontrollanter och servrar över lag, är säkert något som du helt missat.

Jag skulle sen vilja vända på biffen. Hur många med WindowsXp har någonsin haft problem med typ usbminnen, andra mp3spelare osv? Typ ingen, men ipoden krånglar för många alldeles för ofta. Detta måste ju visa på apples totala inkompetens när det gäller att skapa stabila drivrutiner som fungerar för alla, och vettigt kodade tillhörande program.

Ursprungligen av Se[BBB]e:

har någon noterat hur många som har problem med sina micro$oft windows? Men väldigt få har problem med sina macar... Inget specifikt till trådskaparen men användare som inte kan hantera en ostabil dator borde satsa på mac tyckar jag (och de flesta andra också). Endast de som kan mycket om windows (och står ut med det) bör skaffa det. Tråkigt men sant. Men jaja vi får väl stå ut med PC-datorer som strular.

håller verkligen med!
har nu äntligen efter många problem köpt en den nya sony walkman 20gb (min ögonsten )
istället för ipod........ jo det började så här:
jag hade köpt den gamla ipoden med färgskärm och var glad och så, fick hem den allt gick bra tills,
jag hade installerat den men den ville bara inte föra över några låtar trots att jag har en splirrans ny dator med xp professional usb 2.0 och allt sjofix, försökte fixa lite men sen kraschade ipod och iväg med till service med den efter 10 tim med hjälp från apple. den verkade inte gå att laga så jag fick en ny, fick hem den och tänkte denna måste väll fungera?.. men icke sa nicke det blev samma sak igen sen kraschade hårddisken och en vis person blev en aning förtvivlad....... så det verkar som om apple får försöka koncentrera sig på att fixa problemen med mjukvaran istället för att lansera ny ipods hela tiden. men jag tycker inte det är något fel på ipoden den är skitsnygg och så men om den inte fungerear efter två st då är det nåt som inte stämmer.
hoppas ni som tänker skaffa en ny ipod får den att fungera..........:D

Hallå alla. Har också haft lite problem med att få min G5 att funka med XP (Pro) men nu kan jag iaf få in grejer på den. Problemet jag har kvar att lösa är att den inte vill koppla upp i USB2-fart. Min Creative Zen fungerar på samma USB2-kort men i USB2-fart. Det är just detta som är lite märkligt. Någon som har något tips? Har tagit ner senaste programvaran men behövde inte uppdatera podden...

Ursprungligen av jontas:

Hallå alla. Har också haft lite problem med att få min G5 att funka med XP (Pro) men nu kan jag iaf få in grejer på den. Problemet jag har kvar att lösa är att den inte vill koppla upp i USB2-fart. Min Creative Zen fungerar på samma USB2-kort men i USB2-fart. Det är just detta som är lite märkligt. Någon som har något tips? Har tagit ner senaste programvaran men behövde inte uppdatera podden...

Du behöver installera drivrutiner för USB 2.0. Antingen går du in på hemsidan för tillverkaren av ditt moderkort, eller om du här en "märkes dator" går du in på deras hemsida (ev. medföljande CD-skivor)

Antar att du har installerat om OS:et någon gång, annars ska drivrutinerna vara installerade från början.

PS. Verka som en del tror drivrutinerna för USB-portarna går att lösa med skivan som följer med iPod'en. Så är INTE fallet

Jag har pc och windows xp men har inte haft några som helst problem med något sådant med min iPod video 30GB. Däremot stod det även på min skiva att det var för Nano vilket jag tyckte var lite skumt men eftersom allt funkade struntade jag i det.

skippa drivrutinerna

Jag har en 30gb video, har inte använt medföljande skiva överhuvud taget. Har win XP pro, testa att inte installera några drivrutiner från den plattan, kanske fungerar inte vet jag...

Hur lägger man in video från Itunes till Ipoden? det e så här att jag har precis skaffat den och jag har ingen erfarenhet av apple innan så det vore schysst om någon ville hjälpa mig!

1
Bevaka tråden