Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ladda iPod under natten?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-12-05 19:49

Har nyligen fått min G5 och undrar om det är dåligt för
iPod batterierna om man har den på laddning över natten?

Det är klart att det inte är dåligt. Den stänger av automatiskt när batteriet är fulladdat. iPod använder lituimjonbatterier vilket innebär att det går bra att ladda dem när som helst, utan att man sänker livslängden. Dock ska man undvika att ladda ur dem helt då detta påverkar prestandan.

• Medlem
  • 2005-12-05 20:03
Ursprungligen av Se[BBB]e:

Dock ska man undvika att ladda ur dem helt då detta påverkar prestandan.

Tack för tipset, för hörde nämligen av en kompis att det var grymt bra
att verkligen köra sluta batteriet innan man laddar det igen.

det står ju på iPods hemsida att man ska ladda ur batteriet helt ca en gång i månaden

• Medlem
  • 2005-12-05 22:22
Ursprungligen av lordset:

det står ju på iPods hemsida att man ska ladda ur batteriet helt ca en gång i månaden

detta står på sidan:

For proper maintenance of a lithium-based battery, it’s important to keep the electrons in it moving occasionally. Be sure to go through at least one charge cycle per month. If you use your iPod infrequently (gasp), you might want to add a reminder to your calendar program.

Detta menas att du ska ha använt batteriet i minst en cykel per månad, men sedan kan den cykeln delas upp i mindre urladdningar

• Medlem
  • 2005-12-05 23:03

man ska visst det ladda ut det, gäller även bärbara telefoner etc. om du inte laddar ut den helt så använder du inte batteriets hela kapacitet.. och då minskar den i längden

• Medlem
  • 2005-12-05 23:58

um, en del splittrade åsikter här.
så man ska alltså döda batteriet då och då?

• Medlem
  • 2005-12-06 07:55
Ursprungligen av OveR-:

man ska visst det ladda ut det, gäller även bärbara telefoner etc. om du inte laddar ut den helt så använder du inte batteriets hela kapacitet.. och då minskar den i längden

Läs här kanske

You can also recharge a Lithium-ion battery whenever convenient, without the full charge or discharge cycle necessary to keep Nickel-based batteries at peak performance. (Over time, crystals build up in Nickel-based batteries and prevent you from charging them completely, necessitating an inconvenient full discharge).

• Medlem
  • 2005-12-06 10:04
Ursprungligen av cwolf:

Läs här kanske

You can also recharge a Lithium-ion battery whenever convenient, without the full charge or discharge cycle necessary to keep Nickel-based batteries at peak performance. (Over time, crystals build up in Nickel-based batteries and prevent you from charging them completely, necessitating an inconvenient full discharge).

skriver du om Li jon batterier eller NiCad, för det blir förvirrande nu, vad jag vet har iPod inte nickel baserade batterier, utan lithium joner?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-06 10:51

batteriets prestanda påverkas INTE utav att du laddar ur det helt oftare än en gång i månaden. däremot så påverkas det negativt om du inte laddar ur det helt minst en gång i månaden.

• Medlem
  • 2005-12-06 11:23

Ett litiumjon-batteri behöver aldrig laddas ur helt, dock måste man ladda ur cykeln minst 1 gång i månaden. Man ska helst inte köra slut på batteriet HELT nån gång, utan ladda det när man är klar med den. DVS. Att du kan självklart ladda den under natten, eftersom när den laddar klart den så slutar den ladda och bara skickar in ström i den för att kunna visa ikonen med batteriet och sladden i batteriet, och då laddas den ej längre. (Källa: Jag ringde Apple-support)

• Medlem
  • 2005-12-06 12:36
Ursprungligen av Jpuke:

Ett litiumjon-batteri behöver aldrig laddas ur helt, dock måste man ladda ur cykeln minst 1 gång i månaden. Man ska helst inte köra slut på batteriet HELT nån gång, utan ladda det när man är klar med den. DVS. Att du kan självklart ladda den under natten, eftersom när den laddar klart den så slutar den ladda och bara skickar in ström i den för att kunna visa ikonen med batteriet och sladden i batteriet, och då laddas den ej längre. (Källa: Jag ringde Apple-support)

vadå ladda när man är klar med den? Vilken? vadå klar? Du säger ju själv man ska göra den dära cykeln, vilket innebär att man ska ladda ut batteriet helt? eller vad menas med det

Frågade mig också samma sak så jag kollade på battery universitys hemsida å hittade den här sidan: http://www.batteryuniversity.com/partone-23.htm Där står det vad som är bra och dåligt för olika batterityper. Bra läsning

Jag undrar också va denna cykel e för nåt? Ska man ladda ur det en gång i månaden helt eller bara lite? Väldigt oklart det här.

Ursprungligen av lordset:

Jag undrar också va denna cykel e för nåt? Ska man ladda ur det en gång i månaden helt eller bara lite? Väldigt oklart det här.

på battery universitys hemsida står det på frågan:

"Should I use up all battery energy before charging?"

"No, it is better to recharge more often; avoid frequent full discharges.
Yes, on batteries with a fuel gauge, allow a full discharge once a month to enable reset"

Så om batteriet har fuel gauge så ska man ladda ur och ladda upp en gång i månaden, lite osäker på vad "fuel gauge" betyder bara, någon som vet?

• Medlem
  • 2005-12-06 17:32

Eftersom vissa har svårt med engelskan (;)) så översätter jag detta stycke så gott jag kan:

Du kan också ladda ett Li jon batteri när det passar, utan att behöva fullständiga laddningar eller urladdningar, vilka behövs för att hålla ett nickel-baserat batteri i fulltrim.

• Medlem
  • 2005-12-06 19:13

hur gör man om man har ett batteri bestående av några citroner med koppar- och zinkstavar till sin iPod?

1
Bevaka tråden