Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa downloads, vilket skämt

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-12-08 20:24

Jag har nyss köpt några låtar på cdon.com som jag tänkte tanka upp i min nyinköpta ipod. Men det gick inte, istället fick jag felmeddelande om licens-strul...etc.. Helt otroligt! Här har jag spenderat 3000 kr på en MUSIK-spelare, men den spelar inte min KÖPTA musik? Vill inte skivbolagen att man ska köpa musik? Jag valde att köpa låtarna på cdon (i wma format) för att jag tycker att itunes formatet verkar ännu krångligare. Jag fattar ingenting ärligt talat??? Och sen läser man hur skivbolagen gnäller på att ingen köper musik... Jag undrar varför?? Jag känner mig lurad.

Det lär ta lång tid innan jag betalar för musik igen.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-08 20:28

antar att itunes inte stötar formatet.
går det inte att konvertera?

Det är ju inte musiken det är fel på eller? Kan du spela upp musiken i datorn då?
Som ovan säger så är det formatet som iPod inte stöder... Det finns troligtvis andra med samma problem, så sök efter det här på forumet så kommer du hitta svar på ditt bekymmer...

  • Medlem
  • 2005-12-08 20:39

"Ett eller flera av spåren som läggs till är skyddat WMA-format och kunde inte konverteras. Itunes kan bara konvertera oskyddade WMA-spår. Om du har original-CD-skivorna kan du istället importera dem i iTunes."

Alltså kan inte iTunes konvertera skyddad (köpt) musik, endast piratkopierad (eller egen rippad) musik.

Ursprungligen av pivo:

"Ett eller flera av spåren som läggs till är skyddat WMA-format och kunde inte konverteras. Itunes kan bara konvertera oskyddade WMA-spår. Om du har original-CD-skivorna kan du istället importera dem i iTunes."

Alltså kan inte iTunes konvertera skyddad (köpt) musik, endast piratkopierad (eller egen rippad) musik.

Okej, då tar vi och lyssnar på vad de innan har sagt - det är FORMATET som det är "fel" på (iPod stöder inte windowsformatet .wma) det har ingenting att göra med att musiken är köpt, okej?

Jah hade samma problem som dig å enda sättet att fixa det är att bränna musik CD av spåren och lägga in dom via musik CD:n till Itunes. Då kan du byta format till AAC eller MP3 om du vill.

Till sist så föreslår jag att du skippar CDOn. COM och köper skivorna på Allofmp3.com istället. Där kan du välja både format och kvalitet.

Ursprungligen av Kayano:

Jah hade samma problem som dig å enda sättet att fixa det är att bränna musik CD av spåren och lägga in dom via musik CD:n till Itunes. Då kan du byta format till AAC eller MP3 om du vill.

lol kan man det? bränna skyddade wmv-filer till cd? visste jag inte... Ganska dumt egentligen :rolleyes: Slår vad om att det finns program för att "frigöra" skyddade wmv-filer.

EDIT: Hittade inga program för att ta bort skyddet. Märkligt tycker jag. Men antagligen kan man spela in musiken till en ny fil med ett program som spelar in line-out, dvs allt som datorn skickar ut till högtalarna. Lite opraktiskt dock. Annars finns ju alltid nödlösningen att koppla in högtalaruttaget till mikrofonuttaget med kabel...

Ursprungligen av Se[BBB]e:

lol kan man det? bränna skyddade wmv-filer till cd? visste jag inte... Ganska dumt egentligen :rolleyes: Slår vad om att det finns program för att "frigöra" skyddade wmv-filer.

EDIT: Hittade inga program för att ta bort skyddet. Märkligt tycker jag. Men antagligen kan man spela in musiken till en ny fil med ett program som spelar in line-out, dvs allt som datorn skickar ut till högtalarna. Lite opraktiskt dock. Annars finns ju alltid nödlösningen att koppla in högtalaruttaget till mikrofonuttaget med kabel...

Musik man köper från CDON kan man bränna tre eller fyra gånger om jag minns rätt. Men sen är det stopp.

Lycka till

Ursprungligen av Kayano:

Musik man köper från CDON kan man bränna tre eller fyra gånger om jag minns rätt. Men sen är det stopp.

Känns det lönt att begränsa antalet gånger? Har man brännt det en gång har man ju brutit skyddet... Enbart irriterande ju... Vill man bränna det fler gånger rippare man låtarna från en bränd cd och bränner hur många gånger man vill ju. Så begränsningen känns bara onödig och frustrerande.

Förresten hur är det med skyddare aac-filer? kan man bränna dem?

Ursprungligen av femton:

Okej, då tar vi och lyssnar på vad de innan har sagt - det är FORMATET som det är "fel" på (iPod stöder inte windowsformatet .wma) det har ingenting att göra med att musiken är köpt, okej?

Du verkar alltid skriva saker som du inte har någon aning om, och som senare också visar sig vara helt fel.

Varför vill man köpa komprimerad musik??:confused:
Det kommer nog ta ett bra tag innan jag slutar köpa cd-skivor och går över till att handla mp3:or:cool:

Ursprungligen av H3CTOR:

Du verkar alltid skriva saker som du inte har någon aning om, och som senare också visar sig vara helt fel.

Yes, jag är helt bakom. 376 inlägg med rent skitsnack.

Schizophrenic conversations that I'm always having with myself..

Ursprungligen av femton:

Yes, jag är helt bakom. 376 inlägg med rent skitsnack.

Schizophrenic conversations that I'm always having with myself..

Okej, då är det bara att sätta igång att skriva massor med post's så jag blir lika smart som dig.

Ursprungligen av H3CTOR:

Okej, då är det bara att sätta igång att skriva massor med post's så jag blir lika smart som dig.

När sa jag att jag var smart? Du sa ju att jag alltid skrev felaktiga saker, alltså är alla mina inlägg här skitsnack? Jaja, orkar inte tjaffsa om det här. Att du och många andra är bättre än mig på iPods, datorer och allt som hör därtill tar jag med en klackspark.
Är man inte så intresserad av det kanske det blir fel ibland när man (genom att söka efter liknande trådar här på forumet) försöker hjälpa till. Ber om ursäkt om jag retat upp dig med felaktiga svar.

Ha ett fortsatt trevligt år.

Ursprungligen av femton:

När sa jag att jag var smart? Du sa ju att jag alltid skrev felaktiga saker, alltså är alla mina inlägg här skitsnack? Jaja, orkar inte tjaffsa om det här. Att du och många andra är bättre än mig på iPods, datorer och allt som hör därtill tar jag med en klackspark.
Är man inte så intresserad av det kanske det blir fel ibland när man (genom att söka efter liknande trådar här på forumet) försöker hjälpa till. Ber om ursäkt om jag retat upp dig med felaktiga svar.

Ha ett fortsatt trevligt år.

Jag menade det inte bokstavligt, vilket du antagligen förstod. Men att "jag har rätt gör jag har skrivit många inlägg" stämmer inte, och jag uppfattade det som att du försökte påstå det.

Ursprungligen av H3CTOR:

Jag menade det inte bokstavligt, vilket du antagligen förstod. Men att "jag har rätt gör jag har skrivit många inlägg" stämmer inte, och jag uppfattade det som att du försökte påstå det.

Uppenbarligen missförtog vi varandra. Jag menade inte att jag är smart för att jag postat många inlägg, jag höll med dig. Som jag skrev i föregående inlägg vet jag inte så mycket om iPods osv, men försöker iaf hjälpa till. Att jag sedan skrev det så att det lät ironiskt var väl bara slarvigt av mig. Får väl hålla mig borta från sånt jag inte vet något om.

Ha det bra.

  • Medlem
  • 2005-12-08 20:42

Musiken i sig fungerar utmärkt i datorn, det tycks vara iTunes som inte klarar av att konvertera.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-12-08 22:06

Gör som Kayano skriver - bränn låtarna på cd och rippa dem till mp3 (eller vad du nu vill ha i iPoden), det är det enklaste sättet.

Om man läser lite under frågor och svar på cdon så står det att "IPod, iTunes och Jens of Sweden har för närvarande inte stöd för DRM-säkrade WMA-filer."
Jag skulle nog hålla mig till iTMS istället, eller testa allofmp3.com.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-12-08 23:00

Man kan bränna aac-filer också, ja. Och på det viset komma runt kopieringsskyddet, vilket jag tror är ett brott i sig, så alla brännartillverkare ligger väl risigt till nu, eller? :rolleyes: Eller programmakarna för den delen...

Jag väntar fortfarande på den dagen när skivbolagen ska inse att kopieringsskydden gör mer skada än nytta... Det amerikanska analysföretaget Gartner dömde ju nyligen ut alla försök att skapa kopieringsskydd.

Ursprungligen av Spyder:

Man kan bränna aac-filer också, ja. Och på det viset komma runt kopieringsskyddet, vilket jag tror är ett brott i sig, så alla brännartillverkare ligger väl risigt till nu, eller? :rolleyes: Eller programmakarna för den delen...

Det som är ironiskt är att man kommer runt kopieringsskyddet genom att spela musiken också. Man kan ju spela in från line-in. Bara koppla en sladd mellan datorn line-in och line-out... Eller spela in på bandspelare eller vad som helst...

Kanske vore nåt med musik som inte går varken att spela eller bränna?

Ursprungligen av Se[BBB]e:

Det som är ironiskt är att man kommer runt kopieringsskyddet genom att spela musiken också. Man kan ju spela in från line-in. Bara koppla en sladd mellan datorn line-in och line-out... Eller spela in på bandspelare eller vad som helst...

Kanske vore nåt med musik som inte går varken att spela eller bränna?

Tja, vitsen är ju att de (Apple, Cdon m.fl.) vill förhindra enkel digital kopiering utan att förstöra lite av kvaliteten. En analog linje ut är ju ganska förstörande, likaså bränna till cd och importera igen. Personligen föredrar jag nog det sistnämnda om jag måste. Det allra bästa är ju att kunna hacka bort DRM-skyddet. Jhymn kunde ju det fram t.o.m. Itunes 6. Ser inget moraliskt fel i det. Jag gör vad jag vill med mina egna köpta filer.

haha, ni missar ju poängen, det är klart att det är den KÖPTA MUSIKEN det är fel på! Inte fan vill ajg köpa något som jag bara kan spela upp i vissa utvalda maskiner, och även där under vissa begränsningar? om jag köper musik så vill jag kunna göra precis som jag vill med den. Om CDON levererar musik i ett skyddat format som inte funkar på en av världens populäraste musikspelare så är något fundamentalt fel. Klart som fan att fol ALDRIG kommer att börja köpa digital musik i stor skala om man låser den på detta sätt! Tänk om du köpte en liter mjölk, men den gick BARA att dricka ur arlas egna glas. Blir ju helt befängt, tänk sedan att det finns ett antal olika mejerier, då har du en go situation när du behöver glas till varje mejeri - och om du vill utnyttja alla sorters mjölk så är det bara att fylla dina skåp med glas.

Jag kommer aldrig i mitt liv att köpa musik över internet innan formaten är öppna och kodade i flac eller annan lossless encoding. CD-skivor kan jag iofs tänka mig att fortsätta med ett tag till, synd bara att det tar sån jävla plats.

Ursprungligen av SwinginStan:

haha, ni missar ju poängen, det är klart att det är den KÖPTA MUSIKEN det är fel på! Inte fan vill ajg köpa något som jag bara kan spela upp i vissa utvalda maskiner, och även där under vissa begränsningar? om jag köper musik så vill jag kunna göra precis som jag vill med den. Om CDON levererar musik i ett skyddat format som inte funkar på en av världens populäraste musikspelare så är något fundamentalt fel. Klart som fan att fol ALDRIG kommer att börja köpa digital musik i stor skala om man låser den på detta sätt! Tänk om du köpte en liter mjölk, men den gick BARA att dricka ur arlas egna glas. Blir ju helt befängt, tänk sedan att det finns ett antal olika mejerier, då har du en go situation när du behöver glas till varje mejeri - och om du vill utnyttja alla sorters mjölk så är det bara att fylla dina skåp med glas.

Jag kommer aldrig i mitt liv att köpa musik över internet innan formaten är öppna och kodade i flac eller annan lossless encoding. CD-skivor kan jag iofs tänka mig att fortsätta med ett tag till, synd bara att det tar sån jävla plats.

Det är väl därför man kan stödja sajter som allofmp3 just för att markera att vi som kunder inte gillar att bli begränsade i användningen av den musik vi köper och inte heller är beredda att betala 10 spänn för en låt i 128 kb AAC. Speciellt då man på allofmp3 kan välja filformat och kvalite upp till CD kvalite och betalar per mb istället för per låt. Det är ju trots allt ettor och nollor vi köper.
Sen kan man ju diskutera hur seriösa allofmp3 är men ingen har kunnat bevisa att det dom gör är olagligt eller att de som handlar musik hos dom gör något olagligt då tjänsten fungerar klockrent (faktiskt bättre än på CDON) och ingen kund har blivit blåst.
Jag tror att dom stora musiksajterna biter sig själv i arschlet med det pris dom håller och den kvalitet dom har på sin nätsålda musik.
Skulle Itunes tillandahålla musik i 224 kb AAC och ta tre kronor låten skulle jag handla hos dom utan att tveka.

  • Medlem
  • 2005-12-09 13:36

CDex borde klara av att koda om filerna till en oskyddad variant. Ladda ner det.

Vad gäller kopierinsskydd så är det ett sätt att skydda egendom. Inget märkligt med det, tycker jag! Det är som att sätta stöldskydd på skivor i affärerna inne i stan.

Det är klart att inte heller jag är något helgon vad gäller nedladdning och bränning av musik, såväl lagligt som olagligt.

Att sedan skydden inte är kompatibla med alla program som finns tycker jag INTE man kan skylla på skivindustrin. Det beror snarare på apple och microsofts girighet. Alla vill få sin del av kakan. Hur behåller man kunder? Man låser in dem.

Jag är ny i ipod och mac världen. Det jag har märkt iom. ipoden är att apple är väldigt måna om att behålla sina kunder. Har man en ipod är det itunes man ska använda. Då är det deras itunes music store man ska använda, deras dockningssattion, deras sladd att koppla den till tv´n, deras hörlurar. Har ni tänkt på vilket starkt varumärke de vita små hörlurarna med grått längst ner har blivit? Man ser direkt att det är en ipod någon lyssnar på. Även om de låter skit!

Jag har en hat-kärlet till apple.

du får ju läsa dig till vilka format itunes/ipoden spelar.

skulle aldrig köpa WMA-filer, MP3 är formatet att ha.

Ursprungligen av henkeee:

du får ju läsa dig till vilka format itunes/ipoden spelar.

skulle aldrig köpa WMA-filer, MP3 är formatet att ha.

Läs tråden, det är inte formatet det är fel på, iTunes konverterar utan problem WMA. DOck har det problem med skyddad WMA, så fleet ligge ri att musiken är köpt, ironiskt nog.

Försökt att köpa downloads

Har hittat en sida, ipoddownloads.com där man kunde hämta hem filmer och musik som skulle passa ipod direkt utan extra krångel. Ett litet krux bara, jag betalade 39.95¤ tillclickbank för medlemskapet men fick inget användarnamn eller lösen så nu kommer jag inte in. Är det någon som vet hur man bär sig åt? Pengarna är dragna från kontot och jag har försökt kontakta dem utan att få något svar.

Annika

Ursprungligen av Annikasipod:

Har hittat en sida, ipoddownloads.com där man kunde hämta hem filmer och musik som skulle passa ipod direkt utan extra krångel. Ett litet krux bara, jag betalade 39.95¤ tillclickbank för medlemskapet men fick inget användarnamn eller lösen så nu kommer jag inte in. Är det någon som vet hur man bär sig åt? Pengarna är dragna från kontot och jag har försökt kontakta dem utan att få något svar.

Annika

Eh... Ledsen, men det låter som att du har blivit lurad om du frågar mig.

Va?!! Bränna till CD ger ju INGEN FÖRLUST ALLS! Om man komprimerar igen, så ja, det blir försämring, men om man rippar till t.ex. Apple Lossless så blir kvaliteten IDENTISK mot de skyddade filerna man hade från början.

Håller givetvis med om att analog ut förstör kvaliteten om man inte tar den direkt till en line-in, men det är ju ändå kopiering av kopieringsrättsskyddat material.

Det får mig att tänka på en sak.... Hur låg kvalitet krävs det för att det inte ska räknas som kopieringsskyddat? Man kan ju ta så låg kvalitet så att det bara blir surr, är det fortfarande kopieringsrätt på det då eller?

Ursprungligen av Se[BBB]e:

Va?!! Bränna till CD ger ju INGEN FÖRLUST ALLS! Om man komprimerar igen, så ja, det blir försämring, men om man rippar till t.ex. Apple Lossless så blir kvaliteten IDENTISK mot de skyddade filerna man hade från början.
[...]

Ja, det var lite slarvigt skrivet av mig. Det du säger var just det jag menade; att bränna TILL cd är ingen egentlig förlust jämfört med "originalet", t.ex. en aac/128 från ITMS. Men att sedan komprimeringsrippa samma cd med mp3 eller aac igen är dock en ljudteknisk teoretisk förlust. Egentligen säljer ju ITMS och Cdon:s nedladdning förstörd musik... :rolleyes:

Bevaka tråden