Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Olja syns nere i displayen

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej.
har en G5 30gb sedan ett par dagar tillbaka och har tagit hand om den som ett barn sedan dess.
använt det medföljande skyddet väl och noga med att inte lägga ner den "hårt" i bordet osv.

men idag upptäckte jag, att när ipoden är avstängd, syns en sorts olje-missfärgning på skärmen. Detta har inte påverkat bilden när den är på, men det känns ju som djupa sår i min själ.

hur kan dessa ha uppkommit? och hur kan man återställa dem?
kan man få den utbytt, lagad tro?

Jag har liknane på min skärm, det är en våg som går från halva displayen. Men om du har samma som det jag har på min så är det inget att bry sig om, min har varit där sedan jag fick min ipod. Och eftersom du inte ser det när den är påslagen så gör det ju inget.

Jag har också det, och hade på min 4G. Tror det är så på alla.

ja det är så på alla. Även på iPod nano. Det är spänningar i plasten.

precis.. stress som kommer när de pressar ihop plasten.. kolla på ett cdfodral..

man ser samma sak på en cd skiva för att den är så hårt packad.

  • Medlem
  • 2005-12-12 17:20

du kan även se det om du häller lite olja i en vattenpöl, det blir så pga att oljan dras isär. Eller om det regnar ute och samtidigt är soligt, så kan du se en jättestor spänning i himlen.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-12 22:08
Ursprungligen av Minderz:

man ser samma sak på en cd skiva för att den är så hårt packad.

Nja...
Som de andra säger; spännigar i plasten är mer troligt. Men rent fysiskt så kan inte plast vara hårt packad, då det är ett solitt material. Samma som med vatten, man kan inte komprimera det. Gaser kan man komprimera däremot, men det är ju en annan historia.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-13 09:00

Polaroid

Här är ett kul litet test: Titta på glaset genom ett par polariserade glasögon (typ bättre solglasögon) i solljus (multispektrum). Rotera sedan iPoden lite grann och en fin regnbåge bör framträda. Utmärkt sätt att upptäcka spänningar i plastmaterial.

Usch, blev lite svettig där, hade ett par polariserade solglasögon på mig och blev rädd att skärmen gått sönder, men såg nu utan glasögonen och då var den precis som innan.

Kan ju som den petiga naturvetare man är tala om att alla dessa "oljefläckar" beror på att det sker så kallad "interferens i tunna skikt".

http://www.particle.kth.se/~lund/elvag/Elvag_diffraktion.pdf Sidan 4

Detta kallas "Newtonringar" gott folk! Lägg två förnsterglasskivor på varandra och vips har ni samma fenomen! Sök på Wikipedia för fullständig vetenskaplig förklaring! Helt ofarligt för iPoden dessutom! Alla har det!

1
Bevaka tråden