Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

itunes + ipod video = aj

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

finns det nåt annat sätt att hantera sina mp3s utan att anv itunes? jag vill kunna lägga in en mapp som jag döper till tex METALLICA, sen ha mp3or i den oberoende av id-taggar, och som syns enl filnamnet på mp3an i min ipod. hur går jag tillväga? jag har liksom MASSOR album som saknar id-taggar, jag vill utan att ändra allt kunna ha dem i min ipod där de visar filnamnet på displayen bara. shit alltså jag stör mig otroligt mycket på att man inte kan hantera mapparna i ipod som i datorn. vore JÄTTEBRA om man kunde använda den mer som en hårddisk för mp3or. att man sorterade allt i mapp-form istället för enligt id-taggarna. så man bara kunde bläddra i olika mappar på mp3n istället för att gå in i en meny för artists, albums, songs etc. finns det inget sätt att kringgå denna enligt mig mkt besvärliga procedur, annars får jag ju helt enkelt vänja mig. när jag hade min creative muvo så laddades den som en enhet i utforskaren och jag kunde hantera allt i mappar, det var hur bra som helst... mycket mycket smidigare.

Tyvärr det går inte. Du måste fylla i alla id3-taggar. iPoden sorterar efter dem och det går inte att modifiera det med någon mjukvara.

Finns inte mycket mer att tillägga.

mkt dåligt, mkt dåligt...

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-12-17 23:51

Jag har ID3-taggar på exakt alla mp3-filer, så jag tycker tvärtom. iTunes sorteringsfunktion efter taggarna är extremt användbart.

Har du Mac så finns det små Applescript som kan generera ID3-taggar från filnamnet automatiskt.

Men annars hade nog jag markerat alla låtarna i ett album i iTunes och valt kringla+i (eller ctrl+i för windows?) och ställt in taggarna för flera låtar samtidigt.

överväger nu väldigt mkt att byta ut min ipod mot en iaudio, just pga av detta. jag har liksom inte bara album på ipoden utan även små låtklipp etc, som inte har taggar, det vore extremt jobbigt för mig om jag är tvungen att fixa ordning detta, skulle ta flera dagar

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-12-18 00:04

Köp du en annan mp3-spelare, men jag kan lova att du kommer att ångra dig den dagen du får se en iPod som innehåller låtar som har ID3-taggar.

Jag kan ju säga så här, iPoden är värd några dagars jobb för att använda ID3-taggarna. I och med att man kan ställa in taggarna för flera låtar samtidigt i iTunes så går det ändå hyffsat snabbt.

Medan man ställer in så kan man ju kategorisera dem i spellistorna så länge. De fungerar ju på precis samma sätt som vanliga mappar.

jo men grejen är om man har massor separata mp3s ... som inte e beroende av nåt album, med massor olika genrar..då går det inte att sortera upp varenda single mp3..det skulle ju ta liksom flera år...

  • Oregistrerad
  • 2005-12-18 10:19

Testa MusicBrainz. Matchar mp3:or mot en enorm databas och taggar upp filerna åt dig.

Windows:
http://musicbrainz.org/tagger/download.html

Mac OS X:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/22813

Är du säker på att iAudio stöder sortering via mappar då? Alla mp3-spelare jag har testat har haft sortering efter id3. Jag tycker det är jättebra eftersom att man kan visa låter efter titel, album, artist eller någon annan aspekt. Har man mappar kan man bara visa efter mappar. Det hade varit bra om man kunde välja mellan mappsystem och id3-sortering men det skulle inkräkta på iPodens simplicitet.

Ladda ner orginalmusik istället eller möjligtvis sortera. Jävla fulshareskit. Börjar bli redigt trött på alla pirat-nybörjare nu!

Han kanske rippade alla låtarna från sina originalskivor och orkade inte skriva in id3-taggar på alla låtar, har du tänkt på det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-18 16:18

fast allvarligt så tror jag inte han har det...:)

Jo det är klart det finns väl en del gnällspikar

Klart han inte har det. De skulle isf dessutom antagligen vara taggade

Nä men för att hålla upp en seriös fasad så kan vi väl anta det

men ok. jag är iallafall helt ovan vid id3-tag-sortering. trodde helt seriöst på att det skulle gå att sortera på något annat sätt innan jag köpte min ipod, som för övrigt nu börjat strula... byter låt mitt i en låt och spelar andra låtar, hänger sig, batteristatusen visar grönt och helt plötsligt rött, sen tillbaka till grönt en minut senare. vet någon om iaudio's mp3-spelare sorterar mp3 efter efter id3-taggar? vet ni spelare som inte gör det? tack på förhand! för övrigt så är min ipod jävligt het...e jättenöjd, förrutom dessa fel jag har förklarat nu samt id3-tagsystemet...

grejen är att jag har kanske 4-500 osorterade låtar, vissa med id3-taggar, låtar tagna ur album, andra som är helt fristående. jag vill bara kunna bläddra i mappar, helt enkelt, vore så mycket smidigare än att hålla på med id3-taggar hit och dit! det måste ju vara någon som håller med mig .... ??

gör vanliga spellistor, misnt lika lätt som att göra mappar. du drar filen du vill till spellistan istället för mappen och så är saken biff. bara att trycka på pluset längst ner till vänster i itunes.

Jag gör mina spellistor via winamp och importerar dem sedan till itunes. Funkar kanon. Bara markerar låtarna i winamp och sparar dem som en ny lista och sedan importera tex: White Silver - At Last We Burn.m3u till itunes och skivan är färdig att spelas upp i ipoden. Bus enkelt. Vissa tycker säkert att det är extra jobb.

Mvh Carl

Varför inte göra spellistan i itunes?

F.ö är det väl rätt ovanligt med mappar som sorteringsverktyg idag.

Ofta när jag laddar hem ett album på typ dc++ så ligger det redan en spellista klar att bara importera till itunes. Jäkligt smidigt.

Tacka vet jag finshare. ;P

1
Bevaka tråden