Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mitt dilemma - hjälp.

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Detta är mitt problem och jag blir tacksam för all hjälp.

Jag har en ipod 20gb med över 3000 låtar i. Låtar som inte finns på min dator.
Batteriet slutade fungera förra veckan. När jag kopplar den till strömförsörjaren står det att den laddar, men i praktien händer ingenting. Jag har låtit den ladda i 15 timmar och när jag drar ut sladden dör ipoden. Det viktigaste är att hårddisken räddas, jag köper gärna ett nytt batteri och sätter i det själv.
Jag har garanti kvar och gick till apple center, där de inte kunde göra nånting. "Vi skickar den till apple, så får du en ny ipod, men förlorar alla låtar". Screw you, sa jag. Detta får jag fixa på annat håll.
Det stora problemet nu är att batteriet är så dött att jag inte ens kan koppla ipoden till min pc. Det som händer då är att den stora bilden på batteriet dyker upp och 20% fylls svart och bilden fryser. Datorn känner inte ens av att en enhet har anslutits.
Jag behöver nu nämligen överföra alla mina låtar till min dator.

Ipoden fungerar perfekt när jag kopplar den till strömförsörjaren, men jag vill inte bara ha en "hem-ipod", liksom.

Alternativet "lämna in den, få en ny ipod och förlora 3000 låtar" är det absolut sista alternativet.
Det finns ju programvaror som överför låtar från ipod till PC, så mitt hopp är inte ute.

Borde jag beställa hem ett nytt batteri och installera det själv, eller med någons hjälp?
Ge mej gärna tips om hur jag ska kunna rädda mina låtar.

Tack på förhand.

KOmmer du att få en G4:a eller G5:a om du byter ipoden?
För om du får en G5:a skulle jag lätt gjort det..

Jag förstår hur du menar. Du vill rädda din musik - men är du villig att betala ett nytt batteri ur egen ficka för det? Jag har själv aldrig stött på liknande problem med ipoden, så jag har egentligen inte några egna erfarenheter att gå efter, men förstår dig till viss del. Att förlora mediefiler på en disk är aldrig roligt, men är det inte bättre att lämna in iPoden och få den fixad gratis och förlora filerna än att betala ur egen ficka?
Som sagt, jag har inga egna erfarenheter av sådana här iPod-problem, men Apple skickar väl inte ett batteri hem till dig så att du kan göra det själv? Hade jag varit du så hade jag faktiskt skickat in den, musiken kan du ju alltid återhämta, även om det är jobbigt.

Ang. programvaror för att föra musiken in i datorn så råder jag dig att söka lite, b.la här på ipod.se finns befintliga trådar om sådana program.
Lycka till!

• Medlem
  • Torsby
  • 2005-12-19 19:11

Men, funkar det inte att koppla den till datorn? Den ska ju få ström från datorn då, och då borde du kunna komma åt den för att föra över låtarna till datorn, t.ex. med YamiPod.

Ursprungligen av Gone_Away:

Jag förstår hur du menar. Du vill rädda din musik - men är du villig att betala ett nytt batteri ur egen ficka för det? Jag har själv aldrig stött på liknande problem med ipoden, så jag har egentligen inte några egna erfarenheter att gå efter, men förstår dig till viss del. Att förlora mediefiler på en disk är aldrig roligt, men är det inte bättre att lämna in iPoden och få den fixad gratis och förlora filerna än att betala ur egen ficka?
Som sagt, jag har inga egna erfarenheter av sådana här iPod-problem, men Apple skickar väl inte ett batteri hem till dig så att du kan göra det själv? Hade jag varit du så hade jag faktiskt skickat in den, musiken kan du ju alltid återhämta, även om det är jobbigt. !

Han har kanske betalat mycket pengar för sin musik.

Du har tre alternativ om den inte funkar när du kopplar inte den.
1. Köp nytt batteri
2. Lägg i hårddisken i en annan iPod och kopiera över musiken
3. Förlora musiken och lämna in den.

Du kan väl föra över latarna och sen lämna in den? För som du själv skrev: "Det finns ju programvaror som överför låtar från ipod till PC, så mitt hopp är inte ute"

Mycket av materialet går inte att återfå. Bl.a demoinspelningar med olika band, röst-dagbok som jag har spelat in. Allt går inte att återköpa.
Och när jag kopplar ipoden till datorn (PC via USB) så är batteriet förmodligen så urladdat att ipoden inte ens "vaknar till" den sekunden som krävs för att ens säga HEJ till datorn.
Köpa ett nytt batteri verkar vara den bästa lösningen. Det är det värt. Och efter det så överför jag allt jag har i ipoden till datorn, med jämna mellanrum.

Var får jag tag på ett batteri?
Vad krävs för att installera det?
Vad kostar det?

Tack

Det finns någon tråd på forumet, eller snarare en guide, men den är föråldrad så man kanske inte kan köpa på det stället...

Här:
http://www.ipod.se/forum/showthread.php?t=47459&highlight=byta+batteri

Och här har du mer om ämnet:
http://www.ipod.se/forum/search.php?searchid=187770

Jag hoppas att det löser sig, kan inte va kul...

EDIT: Här kan du köpa batteri:
http://shop.bytes-and-colours.com/

Jag hoppas att det löser sig, kan inte va kul...

Tänk också på att du häver din garanti om du installerar nytt batteri på egen hand.

• Medlem
  • Torsby
  • 2005-12-19 21:58

Vänta nu... PC via USB? Är det en G3 eller G4 vi pratar om? Jag gissar att det är en G4, eftersom G3:an kör på FW som standard.
Jag funderar på om det skulle funka med en "dockkontakt till usb + firewire"-sladd, och om det är värt att köpa in en sån. Om de fortfarande finns att köpa iofs. Vad tror ni andra?

Jag satt och tänkte på det som någon skrev om innan...Att jag skulle prova en annan anslutning till min PC. Jag har bara använt USB än så länge, så jag fick för mej att prova firewire-kopplingen. Och ipoden STARTAR och är nu ansluten till datorn.
Det betyder, hoppas jag, att jag nu kan överföra alla mina låtar till datorn och sedan få en splitter ny ipod på garantin, eftersom batteriet är sönder.

Det låter väl ok?

• Medlem
  • Torsby
  • 2005-12-19 23:27

Ah, precis så jag menade, för med Firewire så matas iPoden med ström, men inte med usb (om det inte är nån av de nyare iPoddarna). Lycka till med överföringen och garantiärendet!

Alla låtar överförda.
Kanon, nu kan jag få min nya ipod på garantin och samtidigt behålla alla mina mp3or.

Skönt att sånt här löser sej.

Tack för alla svar.
/Torino

• Medlem
  • 2005-12-20 07:50

Kul å höra

Perfekt. Det var ju en bra lösning. Jag har ingen erfarenhet av äldre ipodmodeller och hade ingen aning om att den bara matas med el från fw. Men nu vet jag

• Medlem
  • 2005-12-21 12:57

Härligt attdet löste sig

1
Bevaka tråden