Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kvalitet på tv-ut

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ursäkta en nybörjarfråga (äger en Shuffle, men blir mer och mer sugen på 5G), men hur är det med den omdiskuterade dåliga kvaliten på videon när man blåser upp den på tv. Är detta något hårdvarurelaterat eller går det att tweaka till på annat sätt? Alltså: Skall man vänta på 6G eller kommer 5G att bli mjukvaruuppdaterad?

Har inte det bara att med vilken upplösning man kodar videon i? Om man kodar den i högre bör det väl bli bättre. Det går dock inte att göra köpta videor större.

• Medlem
  • Harestad
  • 2005-12-20 17:27

Allt beror helt och hållet på det som sebbbbe säger. Vilken upplösning man kodar filmen i. Kodar man filmen i 320x240 så blir det inte bra resultat på TVn, utan det blir som en suddig sak bara.

Men kodar man den i t.ex. 720x304 (widescreen och mpeg-4) då blir det näst intill DVD-kvalitét på TVn. Bättre än de flesta DivX eller SVCD kopior man har sett.

Ursprungligen av Ree_Tab:

Allt beror helt och hållet på det som sebbbbe säger. Vilken upplösning man kodar filmen i. Kodar man filmen i 320x240 så blir det inte bra resultat på TVn, utan det blir som en suddig sak bara.

Men kodar man den i t.ex. 720x304 (widescreen och mpeg-4) då blir det näst intill DVD-kvalitét på TVn. Bättre än de flesta DivX eller SVCD kopior man har sett.

Men om man kodar dem såhär stora så betyder det väl att man inte kan se de på ipoden?

• Medlem
  • Harestad
  • 2005-12-20 21:23

De fungerar väldigt bra att visa på iPoden också! Jag tror att det är det som Apple har haft svårast att få ut till folket. Att man kan kolla på filmer med väldigt hög upplösning. De är väldigt restriktiva med att söga 320x240 dit och 320x240 dit.

Men faktum är att en vanlig PAL-film (det som visas på bl.a. svensk TV) har upplösningen 720x576, och iPoden återger widescreenfilmer i upp till ca 720x304, då är det bra kvalitét!

• Medlem
  • 2005-12-21 12:02
Ursprungligen av Tomas Svedgård:

Ursäkta en nybörjarfråga (äger en Shuffle, men blir mer och mer sugen på 5G), men hur är det med den omdiskuterade dåliga kvaliten på videon när man blåser upp den på tv. Är detta något hårdvarurelaterat eller går det att tweaka till på annat sätt? Alltså: Skall man vänta på 6G eller kommer 5G att bli mjukvaruuppdaterad?

Ungefär när kommer 6G då, villka funktioner kommer den ha, priset och så?
Nån som vet, har nån aning eller kan lägga en bra gissning.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-21 12:12

du får nog vänta runt två år eller mer på G6 så jag säger KÖP G5 NU!!

• Medlem
  • 2005-12-21 13:04
Ursprungligen av m1kke:

du får nog vänta runt två år eller mer på G6 så jag säger KÖP G5 NU!!

Hehe, säker på det?
så att den inte kommer om några månader eller nått?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-21 13:55

för 6e Generationen?! det kan du glömma.

• Medlem
  • 2005-12-21 14:05

Hittade detta.

Det är väll fake eller?
Här är sidan jag hittade det på http://www.theapplecollection.com/design/macdesign/iPodG6.html

• Medlem
  • 2005-12-21 15:15
Ursprungligen av Dunis:

Hittade detta.

Det är väll fake eller?
Här är sidan jag hittade det på http://www.theapplecollection.com/design/macdesign/iPodG6.html

Ja de är så fake de kan bli!

Lovar dig kompis :rolleyes:

• Medlem
  • 2005-12-21 15:16
Ursprungligen av MsB:

Ja de är så fake de kan bli!

Lovar dig kompis :rolleyes:

Hehe, precis som jag trodde då
Den var ju rätt så cool iaf

Men iPod G6 kommer alltså inom ett halvår då eller vad tror ni?

• Medlem
  • 2005-12-21 15:45
Ursprungligen av Dunis:

Hehe, precis som jag trodde då
Den var ju rätt så cool iaf

Men iPod G6 kommer alltså inom ett halvår då eller vad tror ni?

Typ nästa höst skullle jag personligen gissa på...

Men de är väll ingen som riktigt vet

• Medlem
  • 2005-12-21 16:38
Ursprungligen av MsB:

Typ nästa höst skullle jag personligen gissa på...

Men de är väll ingen som riktigt vet

oki.
Ska kanske köpa en G5 då. Allt verkar ju bra med den utan den kassa batteritiden
Får hoppas att jag bland annat får pengar i julklapp så jag får pengar till en då. Har ju en välldigt bra Mp3-spelare nu men den rymmer bara 1 GB och skulle villja ha alla mina låtar på MP3-spelaren.

G6 dröjer nog cirka 1-2år. Jag menar, det måste ju finnas lite ny teknologi att stoppa i den först, om jag känner Apple rätt. Om8-12 månader: uppdatering till G5. Om 12-24månader: G6.

de börjar gå för långt med ipod nu, de kan gott nöja sig nu!

Ursprungligen av Messias:

de börjar gå för långt med ipod nu, de kan gott nöja sig nu!

va? varför det? De har en framgångsrik spelare, varför skulle de sluta med den? Fast det vore väl lite apple-stil att göra det...

1
Bevaka tråden