skriver här också, la in en post i Applestoreforumet men vet inte om det är rätt plats.
Är inne på min TREDJE ipod 4g 40gb pga tidigare ipods gått sönder (ej mitt fel) inom garantiperioden. nu har den tredje gått sönder (inget hä'nder, gå¨r inte att slå på) och 1 års garantin från att jag köpte min första ipod (som blivit ersatt pga garanti av en tidigare som sen gick södner och ersatts av den som gick sönder nu) har gått ut.
hur stora möjligheter har jag utan krångel att få den ersatt eller få pengarna tillbaks för skiten?
enligt era erfarenheter?
min tillit på kvaltieten för denna produkt är helt noll nu. så jag vill antingen ha en 5g 40g färg eller pengarna tillbaks för vad jag betalade för min ipod från början.
de har ju en 1 year limited guarantee enligt deras manual, gäller den från när man köpte den första ipoden (då gäller ej garantin) eller från man fick senaste replacement (då skulle garantin gälla för mig)?
och enligt svensk konsumentlag så är det ju 3 års garanti som gäller, vad kan de säga mot det?ww
finns det något kostnadsfritt kundtjänstnummer som APPLE har eller måste jag gå till min konsumentombudsman för att få kontakt med dem utan att betala dyra supportpengar.
med tanke på hur ofta min ipod gått sönder och bytts ut tänker jag hävda fel i vara då endast produktionsfel kan vara orsak till så i tid nära stående fel, jag har inte slarvat med den utan behandlat den väl och i sådan utsträckning som man kan förvänta sig av en sådan produkt.
"Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse. Lag (2005:62)."
"29§
Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom."
läser juridik men har inte tid just nu att gräva in mig i konsumentköplagen för tillfället och sen är jag intresserad av tidigare erfarenheter av liknande fall så jag har lite på fötterna