Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Linuxserver och olika poddar och macar

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Halloj.

Hur ska jag göra?

Jag har en linuxserver dit jag nu lägger över all min musik. Hur klarar itunes (och podden) av att ha hela sitt bibliotek på en annan dator. Kommer podden försöka synka sig med biblioteket på min fysiskt tomma ibook.

Nu blir det lite tjatigt, men så här skulle jag vilja att det fungerar: Jag har på automatisk synkronisering. När jag rippar en skiva eller köper något i itunes, så gör jag det på ibooken. Sedan kopplar jag in min ipod och synkar. Då känner den av det nya och kopierar över det. MEN: Den struntar i det som redan ligger på den (och som inte längre går att synka, eftersom filerna ligger på linuxservern).

Eller får itunes krupp om jag har vissa låtar lokalt och vissa på linuxservern?

Hoppas att det går att förstå överhuvudtaget vad jag undrar. Och hoppas att någon har precis samma uppsättning och kan vägleda mig.

Tilläggas kan att jag inte kan ett skit om linux, utan bara har en burk som snurrar på så fint så (givetvis en gammal mac)

/pelle

hmm... det var en bra fråga det där. Om låtarna ligger i biblioteket på iTunes men inte är tillgängliga låter iTunes de låtarna vara kvar på iPoden och synkar resten. Alltså bör det här fungera om låtarna på servern ligger i iTunes-biblioteket. Jag har själv alla mina låtar på en extern hårddisk och när jag stänger av den och låter iTunes synka med iPoden så ignoreras de filer som den inte kommer åt, de försvinner alltså inte från iPoden.

Det låter utmärkt. Precis så som jag vill ha det. Det kan ju inte vara någon skillnad på en server och en extern hårddisk i det här fallet.

En annan fråga på samma tema: Hur funkar det med två datorer som är kopplade till den här servern?
Finns det något smidigt sätt att synka deras bibliotek, så att man kan importera cd-skivor på en dator och fixa fram dem på den andra. Det enda jag har lyckats med är att exportera bibliotek, och sedan importera. Men för att det ska funka precis som jag vill, så måste jag ta bort det gamla biblioteket på den datorn jag uppdaterar och dessutom ta bort allt från biblioteket och lägga till dem igen. Det tar ett jävla tag.

Gud vad jag inte kan uttrycka mig idag. Men du (Se[BBB]e) verkar ju förstå ändå. Magiskt!

Nä det finns nog ingen sån där "superlösning" för det. Du får nog ta och t.ex. lägga in en cd-skiva på en dator, och sedan skicka låtarna till alla datorer (med rätt id3-taggar) som ska synkas (med t.ex. msn eller ichat). Sedan får du helt enkelt lägga in låtarna i deras iTunes-bibiliotek och sedan ta bort låtarna igen (Arkiv>lägg till mapp i biblioteket). Så har du dem i biblioteket.

Det var värst vilka krångliga konfigurationer du har...

Ursprungligen av Pelle Hedeblom:

Gud vad jag inte kan uttrycka mig idag. Men du (Se[BBB]e) verkar ju förstå ändå. Magiskt!

ja jag får erkänna att jag fick läsa igenom det flera gånger innan jag förstod Men det var ju inte något överdrivet simpelt du ville förklara heller.

1
Bevaka tråden