Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

urladdat och laddar på USB1.0

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej. har förlorat min väggladdare på något sätt, letat överallt, dessutom är jag inte hemma nu så jag har inte min laptop med USB2.0.

ipoden är urladdad sedan ca 24timmar och den har stängt av sig p.ga. ingen aktivitet.
nu laddar jag den på USB1.0 hos min bror, detta bör väl inte påverka den på något sätt?

tacksam för svar

// En orolig pappa:)

Vad jag vet så är strömstyrkan samma på USB 1 och USB 2, det är bara filöverföringshastigheten som är ändrad. Alltså är det ingen risk för skada, eller att det ens skulle ta längre tid att ladda

det står att USB2.0 rekommenderas, men ja, som du säger kanske det inte påverkar strömmen.

en tredje åsikt som kan lugna mitt sinne?

Efter att ha läst på http://en.wikipedia.org/wiki/Usb så kan jag nog bara konstatera vad jag först svarade, störmstyrkan påverkas inte på något sätt. (Kan inte tänka mig att det skulle kunna göra någon skillnad heller.)
Jag vet att jag själv har använt USB 1.1 för att ge ström åt externa hårddiskar, och det blev inga problem när jag bytade till USB 2.0, går bara som sagt snabbare vid filöverföring - men strömmen påverkas inte

Är dock inte 100% säker, men nästan

Ursprungligen av Molnies:

[...] när jag bytade till USB 2.0 [...]

"Bytade", fin svenska det där, du.

Har själv också bara usb 1 att ladda min iPod med tills idag då jag köpte en Fw-kabel, men det är ju inte vad detta gäller. Iaf, när jag nu laddat min de 10-tal gånger sen ju med usbl, så går det så långsamt. Den lilla batteri- symbolen blinkar så sakta. Många många sekunder.. Kanske minut. Annat är det med en usb 2.0 dator eller i min bil. Då går det fortare. 1-2 sek eller vad det är.

Och en annan grej jag undrar över. När det väl är fulladdat och jag drar ut den från laddaren och startar musiken så har det redan försvunnit en bit på det gröna. Gör det så på era iPod video? Pravde nu tills i morse att spela musik så länge jag kunde. 10 1/2 timme så var den död. På halva ljudnivån och inte på shuffle. Bitrate är allt från 160-320 skulle jag tro.

Man blir ju fundersam om den är helt som den ska

(dragit en del av detta i annan tråd .Ni som känner igen det, hoppa bara vidare till nästa inlägg om ni känner för det)

[QUOTE="Pierre/M-stad"]Har själv också bara usb 1 att ladda min iPod med tills idag då jag köpte en Fw-kabel, men det är ju inte vad detta gäller. Iaf, när jag nu laddat min de 10-tal gånger sen ju med usbl, så går det så långsamt. Den lilla batteri- symbolen blinkar så sakta. Många många sekunder.. Kanske minut. Annat är det med en usb 2.0 dator eller i min bil. Då går det fortare. 1-2 sek eller vad det är.
QUOTE]

just precis så är det nu, vilket borde ju betyde att det tar längre tid att lädda. dvs. USB1.0 är mindre effektivt... hoppas hoppas

för att svara på din fråga Pierre, så har det bara hänt mig kanske 2 ggr av. tja, 20(?) att batteriet varit PRECIS fullt..

annars saknas det typ 1-3 pixlar på batteriet..

  • Medlem
  • 2005-12-31 10:54

Hur vet man vilken USB man har? Vart kollar man den?

Ursprungligen av Ozze:

Hur vet man vilken USB man har? Vart kollar man den?

det märker du, går det långsamt att föra över en musikfil har du USB1.0 eller firewire.

Ursprungligen av henkeee:

det märker du, går det långsamt att föra över en musikfil har du USB1.0 eller firewire.

Firewire går inte långsamt. Det är ju ändå 400 i överföringshastighet och 480 på USB 2.0. Skljer sig inte så mycket mellan de två. Sen är ju USB 1 väldigt mycket långsammare, typ 80.

Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Firewire går inte långsamt. Det är ju ändå 400 i överföringshastighet och 480 på USB 2.0. Skljer sig inte så mycket mellan de två. Sen är ju USB 1 väldigt mycket långsammare, typ 80.

vad är det för mått du använder?

hört iaf att USB1.0 överför i 12mb/sek
USB2.0 i 60mb/sek
firewire i 50mb/sek

så jo, firewire är slött enligt mig:) men USB1 är ju betydligt sämre..

Okej, så kanske det ja.. 12.. fel av mig. Men så stor skillnad på USB och Fw är det ju inte. Tänk om det varit Fw 800.. då hade det rockat!! God fortsättning på det nya året

Taget från 99macforum.. citat

"För att förklara lite närmare hur filöverföringen ska fungera:

Under själva filöverföringen så är USB2 snabbare, men tappar mycket på att specifikationen tvingar USB2 att ta paus i överföringen för att föra kontrollera att bussen fungerar och att överföringen går som den ska. FireWire å andra sidan behöver inga kontroll-pauser utan kan pumpa över information i en jämn ström. Då blir det lite mjukare för processorn och lite snabbare. Det gillar dessutom DV-fantaster eftersom det betyder att data kan skickas utan att enheten måste ta paus ibland.

USB2-protokollet:

(handskakning mellan enheterna) - (börja filöverföring) ------- (kontrollera att allt är som det ska) ------- (kontrollera att allt är som det ska) ------- (kontrollera att allt är som det ska) ------- och så vidare...

FireWire:
(handskakning mellan enheterna) - (börja filöverföring) ---------------------------- och så vidare..."

1
Bevaka tråden