Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny IPod video fungerar bra även med äldre G3

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min nyligen iköpte iPod video 60 GB fungerar klanderfritt. Har en Mac G4 Cube 450 Mhz och en Pismo G3 400 Mhz. Både från år 2000, med firewire men bara USB 1.0 och inte särskilt kraftfulla processorer men de klarar av att konvertera/encoder video till iPoden.

Med programmet Handbrake tog Pismon (en G3 Powerbook från år 2000 med 512 RAM & OS 10.3.9) 7-8 timmar att konvertera en 40 minuters Björk DVD. Jag valde MPEG-4 format, 320 x 240, 2000 kbs, 25 frames.

Jag är ny till det här - kanske skulle har valt H.264 istället och lägre kbs, men det är kul att prova sig fram.
När jag spelade upp videon på iPoden såg jag att de mörka/svarta partier kunde vara pixlade ibland. Inte så att det störde. Min dotter som jobba med film säger att det kan vara så med just den svarta färgen i komprimerade filmer och det är inte mycket man kan göra åt det?

När jag köpte Ipoden tänkte jag inte på att det gick inte att köra med firewire vilket är synd men det verkar funka bra ändå med USB 1.0

Har aldrig upplevt eller hört talas om det där med svart färg men det kanske är som din dotter säger.

Får jag kanske rekommendera ny dator? 8 timmar för att konvertera en halv film är lite väl blodigt...

Det som din dotter säger stämmer. Alltid när man har stora ytor med samma färg så blir komprimeringen väldigt tydlig. Eftersom att sådana ytor dyker upp i filmer främst när det är väldigt mörkt eller ljust så är det då man ser dem.

För övrigt tycker jag det är konstigt att du frågar folk om det på internet, när du ändå har en dotter som jobbar med video

Ursprungligen av Havreflan:

Det som din dotter säger stämmer. Alltid när man har stora ytor med samma färg så blir komprimeringen väldigt tydlig. Eftersom att sådana ytor dyker upp i filmer främst när det är väldigt mörkt eller ljust så är det då man ser dem.

För övrigt tycker jag det är konstigt att du frågar folk om det på internet, när du ändå har en dotter som jobbar med video

Ja, jag tror på henne men jag fattade inte riktigt varför det var/är så. Har provat iSquint men föredrar Handbrake än så länge.

Jag håller utkik efter en beg. Powerbook med kraftigare processor eller kanske jag uppgrader min Cube. Har inte så bråttom G3:an kan jobba på natten. Kul att gamla Macar kan ändå fungerar med en 5 gen. iPod

Om du inte provat det, prova att kryssa i "2 pass encoding" i bildkvalitetsfältet. Tar längre tid (du kanske inte behöver det:/) men sägs bli bättre utan större filer. Det gör först filmen 100%, sen gör den om den en gång till. Min 600Mhz ibook är mycket snabbare än så.. Och din pissmo har väl dessutom L-3 cache? Från DVD = Handbrake, från film färdig i datorn = MoviePod.

http://www.nullriver.com/index/products/moviepod
Handledning till Handbrake (hmm verkar inte fungera??) i alla fall: http://howto.diveintomark.org/ipod-dvd-ripping-guide/

"Om du inte provat det, prova att kryssa i "2 pass encoding" i bildkvalitetsfältet. Tar längre tid (du kanske inte behöver det:/) men sägs bli bättre utan större filer. .." Martin S.

Jag har använt "2 pass encoding". Är mycket nöjd med kvaliteten på Björk videon både ljud och bild. Tack för rippingguiden. Jag hade försökt encoda en Keith Jarrett DVD med Handbake i H.264 mode tidigare och det gick inte så bra. Skulle bara prova men jag ska gå tillbaka till Mpeg-4 som guiden rekommendera.

1
Bevaka tråden