Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

EQ Inställning.

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2006-01-04 10:56

Hej. Jag har inte hittat något bra svar på min fråga när man använder SÖK funktionen.

VIlken EQ inställning tycker ni är bäst och vilket ljudformat ska man köra? Och ska man fixa ljudet i ett ljudprogram vid sidan om iPoden sen lägga in låtarna?

..::Jonas::..

EQ inställningen du ska ha beror helt på vilka hörlurar du har. Jag har te.x ett par Koss Porta Pro och med dom kör jag EQ inställningen rock. Du ska ha ljudformatet AAC tycker jag..

Jag kör med inställt på Hip-Hop. Jag tycker mig inte höra någon större skilnad mellan AAC och Mp3 men det är nog en smaksak.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-04 12:26

ja använder electronic. och alltid med aac

Använder ingen EQ eftersom det bara tar en massa onödig ström, använder Koss Porta Pro - och AAC

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2006-01-04 13:11

Okej då vet jag:) Jag har själv också Koss Porta Pro lurarna.

Jag kör med Koss KSC75. Samma som Porta Pro men i annan design. Jag kör på "Bass Booster" EQn. För att slippa dist har jag använt gratisprogrammet mp3gain för att sänka volymen på låtarna.

Drar EQ jättemycket med ström??
Jag brukar inte ha på EQ för jag hör ingen större skillnad

"Equalizer: Om du lägger till equalizers i uppspelningen, används iPod-processorn mer eftersom de inte är kodade i låten. Stäng av equalizern om du inte använder den. Om du har lagt in equalizers i iTunes-spår, måste du ställa equalizern på ”flat” för att stänga av effekten. Det beror på att iPod bevarar iTunes-inställningarna."

Från http://www.apple.com/se/batteries/ipods.html

Vet faktiskt inte hur mycket mer ström den tar, har inte testat. Men jag brukar aldrig använda EQ när jag lyssnar på datorn heller

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2006-01-04 14:02

Okej då vet jag.. Tack så mycket:)

bör även tilllägga att en EQ även bidrar med försämring av ljudkvaliten. Bör inte märkas någon skillnad i en iPod, med på bättre anläggningar bör EQ stängas av för att behålla bästa möjliga kvalitet

AAC är väl underlägset MP3 Lame VBR ~192 eller? Har sett ett flertal tester där AAC krossar allt motstånd upp till MP3 LAME VBR ~160 (där de är likvärdiga)...

Är jag ute och cyklar nu? Som jag har förstått det är de övriga MP3-kodarna ganska dåliga (inklusive iTunes egen) men LAME ska spöa AAC vid höga bitrates? Sedan kan man ju diskutera om man behöver bättre än AAC 128...

1
Bevaka tråden