Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Död iPOD.. 6 dagar blev den...

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Fungerade fint o synkade med iTunes. Helt plötsligt började iTunes o iPod om.. allt borta på iPoden och filerna började tankas ner igen.. om o om igen.. sedan kom en folder upp på iPoden. Inget fungerar. Har inte tappats eller farit omkring.. vad har jag för rätt som konsument?

inte min dag idag.. när man letar om konsumenträtt på www.kov.se då dumpar deras lösning.. out of memory...

  • Medlem
  • Flen
  • 2006-01-04 00:53
Ursprungligen av jonpatron:

Fungerade fint o synkade med iTunes. Helt plötsligt började iTunes o iPod om.. allt borta på iPoden och filerna började tankas ner igen.. om o om igen.. sedan kom en folder upp på iPoden. Inget fungerar. Har inte tappats eller farit omkring.. vad har jag för rätt som konsument?

Stäng av automatiska uppdateringar i iTunes. gör en Reset (meny+mittenknapp i ca 5sek tills äppelloggan visas)

fungerar ej.. en folder dyker upp med en länk till www.apple.com/support/ipod

men felanmäl den då! Min iPod hängde sig och då hade jag t.o.m tappat den i marken och då skickade jag in den på lagning..

ja men det är ju klart att jag ska... skiten gick ju sönder igår kväll... dessutom kan jag kräva en helt ny enligt konsumentköplagen eftersom det antagligen var fel på den vid leverans. Ska bli intressant att höra vad de säger på Expert.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-04 10:32

Skit i Expert.
Felanmäl på Apple.se så får du en ny/lagad av dem istället.

Nja.. vill ju hellre ha en ny direkt av Expert i handen idag än att strula med att skicka skiten till Äpplet. Har pratat med dem o de sa att de skulle lösa det på något sätt. Vi får se om det är utopiskt att få en ny direkt i handen. Enl köplagen har jag rätt till detta... tom pengarna tillbaka om jag skulle önska det.

Återkommer efter lunch då har jag besökt dem....

Just nu känns det kass.. precis köpt en bil som megastrular o när åf äntligen går med på återköp går firman i konkurs... tröstar mig med en iPod som fungerar i 6 dagar...

sitter fö o lyssnar på en del iTunes rippat musik (min egen)... det hackar o far.. stapeln med cd-skivor som jag spelat av tornar upp sig brevid mig och man undrar stilla hur mycket som sket sig...

såja.. euforin efter inköpet börjas minska...

Det låter som du ägnat mer tid åt att ta reda på din "rätt" som konsument än att felsöka. Varför inte surfa till länken du fick upp? Där hittar du bl a följande:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=61003
"iPod shows a folder icon with exclamation point when you turn it on"

och:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=93736
"iPod shows a folder icon with exclamation point after disconnecting from a Windows PC"

Klart att jag gjort alla tester/resetter/chkdsk som föreslås överallt innan jag kolla upp mina rättigheter som kund. Är inte helt bakom flötet.

Har precis varit hos expert och de fick inget liv i den heller liksom muppen på Apples support.
Min iPod Video 30g är död. Kaputt. Finito. 3200.- och fungerar i 6 dagar. Skräp.

enligt Apples support får man en ny om den inte alls startat. Hon medgav dock att mitt ex var felaktigt från leverans.

Sista ordet är inte sagt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-04 13:25

suck... om du hade lagt ner lite mer tid på att felanmäla din iPod till Apple istället för att bråka med Expert och läsa på din konsumenträtt (som jag för övrigt tror att du har läst helt om bakfoten, då jag inte känner igen att du skulle ha "rätt" till en helt ny i handen).

Felanmäl helt enkelt din iPod på Apple.se och inom några dagar så har du en ny i handen, utan att det kostat dig någonting, inte ens busspengar ner till Expert...

Ursprungligen av ridax:

suck... om du hade lagt ner lite mer tid på att felanmäla din iPod till Apple istället för att bråka med Expert och läsa på din konsumenträtt (som jag för övrigt tror att du har läst helt om bakfoten, då jag inte känner igen att du skulle ha "rätt" till en helt ny i handen).

Felanmäl helt enkelt din iPod på Apple.se och inom några dagar så har du en ny i handen, utan att det kostat dig någonting, inte ens busspengar ner till Expert...

Precis, förstår inte vaför du gör en så stor scen av det, det är inte precis så att Apple inte skulle ge dig en ny iPod.

Ursprungligen av ridax:

suck... om du hade lagt ner lite mer tid på att felanmäla din iPod till Apple istället för att bråka med Expert och läsa på din konsumenträtt (som jag för övrigt tror att du har läst helt om bakfoten, då jag inte känner igen att du skulle ha "rätt" till en helt ny i handen).

Precis. Det finns inget i lagen som ger dig rätt att kräva en ny vara på plats. Försäljaren har själv möjlighet att först försöka reparera den. Sen finns det såklart tillfällen då försäljaren i ren goodwill kan erbjuda ny vara men nån lag är det inte.

Och som nån redan skrivit, varför göra en stor scen av det hela? Det är ju inte direkt så att man får mer rätt för man springer och (felaktigt) hänvisar till massa lagar och mosar på.

du kan ladda ner ett program som heter HP USB Disk Storage Format Tool. formatera den, och sedan starta ipod update, funkade för mig. hade problem då jag hade installerat ipod linux på min som inte funkade.

he he, det verkar som ni behöver läsa på. Jag har rätt till en helt ny produkt inom 14 dagar, det medgavs nu efter det senaste samtalet med Apple support om jag hade köpt den från dom. Nu är det expert som antingen ska ge mig ett nytt ex eller pengar åter.

Varför inte veta/hävda sin rätt som konsument?

Vidare tar det inte "några dagar" att reparera skiten, supporten nämnde veckor..... exakt hur många nämnde inte.

Ursprungligen av jonpatron:

he he, det verkar som ni behöver läsa på. Jag har rätt till en helt ny produkt inom 14 dagar,

Nope, vart hittar du den formuleringen i lagen?

"Antingen ska varan repareras eller bytas ut mot en ny. Det är i första hand köparen som bestämmer vad som ska göras, beroende på vad det är för fel och vad varan kostar."

www.kov.se

Expert och vad det verkar Apple har en 14 dagars bytesrätt alt pengar åter om produkten är trasig vid leverans. Detta har Expert skriftligen i deras serviceinstruktioner och detta medgav Apple muntligen.

Du har totalt missupfattat allting.
Om varan är sönder så har säljaren rätt att reparera den - dock högst 3 gånger, efter det så har du rätt till en ny produkt.

Ha ha up yours. En ny är på gång. Kommer på torsdag. Inga problem enligt Expert och enligt Apple själva. Enligt senaste samtalet med Apple skulle jag få en ny om jag köpt den från dem så de ser likadant på denna fråga.

På torsdag kommer alltså en spoijlans ny till mig tack vare att jag kunde hävda min rätt.

Ursprungligen av jonpatron:

Ha ha up yours.[...]
På torsdag kommer alltså en spoijlans ny till mig tack vare att jag kunde hävda min rätt.

Moget...
Jag förstår inte vad du snackar om. Du skulle fått en ny om du bara gjort en felanmälan hos Apple direkt också

inte enligt Apples första besked från supporten... men jag stod på mig. Ingen i denna tråd har givit mig rätt tidigare men du gör en helomvändning nu? Besynnerligt. Du sa ju nyss att de skulle reparera den 3 gånger sen skulle jag få en ny?

Jag begriper inte varför ni blir så hätska mot detta? Kastar jag måhända sten i klubbhuset för inbördes beundran?

Ursprungligen av jonpatron:

inte enligt Apples första besked från supporten... men jag stod på mig. Ingen i denna tråd har givit mig rätt tidigare men du gör en helomvändning nu? Besynnerligt. Du sa ju nyss att de skulle reparera den 3 gånger sen skulle jag få en ny?

Jag begriper inte varför ni blir så hätska mot detta? Kastar jag måhända sten i klubbhuset för inbördes beundran?

Nej, jag sa att de har (laglig) RÄTT att inte ge dig en ny utan reparera den istället, men högst 3 gånger - något som Expert mycket troligt skulle gjort (har de gjort flera gånger för mig när det handlar om annan hårdvara) men Apple ger en nästan alltid en ny direkt

näe men om du direkt hade gått til lapple så hade det gårr mkt snabbare än att först tjafsa med expert och visa att du kan konsumentköpslagen typ.

alltså,, min va ju trasig.. en liiiten pixle som va vit.
Den fungerade annars TOTALT perfekt.
Jag fick en ny 2 dagar efter jag ringt dom

klar du lär få en ny om den ej fungerar.
duuuuh =p

Nja, min historia tyder ju på det omvända....

Enligt Apples första besked skulle den repareras.
Expert tyckte detta var märkligt varför man kontrollerade med deras egen serviceavdelning som gav beskedet att jag skulle ha en ny.
Efter mitt andra samtal med Apple support, där jag skärpte tonen, medgav Apple att jag ska ha en ny direkt men de hänvisade mig till inköpsstället som skall reglera denna typ av problematik.

När jag åter tog kontakt med Expert är alltså en ny redan beställd.

Ursprungligen av jonpatron:

Nja, min historia tyder ju på det omvända....

Enligt Apples första besked skulle den repareras.
Expert tyckte detta var märkligt varför man kontrollerade med deras egen serviceavdelning som gav beskedet att jag skulle ha en ny.
Efter mitt andra samtal med Apple support, där jag skärpte tonen, medgav Apple att jag ska ha en ny direkt men de hänvisade mig till inköpsstället som skall reglera denna typ av problematik.

När jag åter tog kontakt med Expert är alltså en ny redan beställd.

Jaa.. Grattis får man väl ta och säga då Synd bara att du fick ett måndagsexemplar från början, inget vidare kul att råka ut för.. Hoppas att den nya kommer fungera felfritt

Ursprungligen av jonpatron:

Efter mitt andra samtal med Apple support, där jag skärpte tonen,

ohh....scary....

Ursprungligen av Rickard A:

ohh....scary....

Du ger dig inte trots att du hade kronfel i hela denna tråd.

Bevaka tråden