I dag, när jag besökte ett närbeläget köpcentrum, så kunde jag konstatera att den ena av de två skivaffärerna nu håller på att packa ihop. Detta är ju inte ett dugg förvånande och det är bara en tidsfråga innan även den andra (Mega Store) slår igen portarna.
Utvecklingen har av naturliga skäl äntligen kommit vidare och genom de möjligheter som nu finns att istället köpa musiken via Internet så har dessa butiker spelat ut sin roll, NÄSTAN.
Det som (de bättre) skivbutikerna kunde erbjuda var bevakning av ny musik och även locka köparen att köpa musik som han/hon aldrig ens skulle ha lyssnat på i annat fall. Jag jobbade själv på NK:s stora skivavdelning för länge sedan och otroligt många kunder ville ha tips, råd och sökhjälp.
Itunes har lyckats lösa den tekniska delen av försäljningsproblematiken men det är pinsamt uppenbart att Itunes är en produkt av tekniker och inte försäljare/markandsförare. Detta kan, med tiden, bli ödesdigert för Itunes om de inte snabbt utnyttjar sitt nuvarande försprång och ser till att bygga ut sin webbutik till att bli något mer än enbart en stor databas, som det ju är i dag.
Hela gränssnittet mot kunderna måste utvecklas rejält och det behövs en mycket mer utvecklad bevakning och marknadsföring på siten. Som kund vill man logga in och sedan bli överrumplad (och, inte minst) överraskad. Varje gång som jag är inne på Itunes så vill jag hitta bra musik som jag inte kan låta bli att köpa. För detta behöver jag bli omhändertagen.
Detta enkla faktum för alla som bedriver affärsverksamhet har ägarna till Itunes ännu inte tagit tag i. Om du inte redan innan vet vad du ska köpa på Itunes så blir du inte inspirerad när du är där. Bara en sådan pinsam sak som att vissa musikvideor (givetvis av upphovsrättsskäl) inte kan köpas på svenska Itunes är pinsamt. Vilken butik med självaktning visar häftiga produkter i sin butik, som de sedan utan förklaring vägrar att sälja till sina kunder?
SKÄRPNING!!!!
Tar ni inte tag i det försprång som ni nu har skapat så är ni snart borta från marknaden. Andra, mer drivna aktörer på marknadsföring och försäljning, kommer att utveckla denna möjlighet om inte ni som äger Itunes gör det!
Hälsningar
Stig