Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Itunes måste vakna!!!!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I dag, när jag besökte ett närbeläget köpcentrum, så kunde jag konstatera att den ena av de två skivaffärerna nu håller på att packa ihop. Detta är ju inte ett dugg förvånande och det är bara en tidsfråga innan även den andra (Mega Store) slår igen portarna.

Utvecklingen har av naturliga skäl äntligen kommit vidare och genom de möjligheter som nu finns att istället köpa musiken via Internet så har dessa butiker spelat ut sin roll, NÄSTAN.

Det som (de bättre) skivbutikerna kunde erbjuda var bevakning av ny musik och även locka köparen att köpa musik som han/hon aldrig ens skulle ha lyssnat på i annat fall. Jag jobbade själv på NK:s stora skivavdelning för länge sedan och otroligt många kunder ville ha tips, råd och sökhjälp.

Itunes har lyckats lösa den tekniska delen av försäljningsproblematiken men det är pinsamt uppenbart att Itunes är en produkt av tekniker och inte försäljare/markandsförare. Detta kan, med tiden, bli ödesdigert för Itunes om de inte snabbt utnyttjar sitt nuvarande försprång och ser till att bygga ut sin webbutik till att bli något mer än enbart en stor databas, som det ju är i dag.

Hela gränssnittet mot kunderna måste utvecklas rejält och det behövs en mycket mer utvecklad bevakning och marknadsföring på siten. Som kund vill man logga in och sedan bli överrumplad (och, inte minst) överraskad. Varje gång som jag är inne på Itunes så vill jag hitta bra musik som jag inte kan låta bli att köpa. För detta behöver jag bli omhändertagen.

Detta enkla faktum för alla som bedriver affärsverksamhet har ägarna till Itunes ännu inte tagit tag i. Om du inte redan innan vet vad du ska köpa på Itunes så blir du inte inspirerad när du är där. Bara en sådan pinsam sak som att vissa musikvideor (givetvis av upphovsrättsskäl) inte kan köpas på svenska Itunes är pinsamt. Vilken butik med självaktning visar häftiga produkter i sin butik, som de sedan utan förklaring vägrar att sälja till sina kunder?

SKÄRPNING!!!!

Tar ni inte tag i det försprång som ni nu har skapat så är ni snart borta från marknaden. Andra, mer drivna aktörer på marknadsföring och försäljning, kommer att utveckla denna möjlighet om inte ni som äger Itunes gör det!

Hälsningar

Stig

Om jag har förstått det rätt, du tycker att iTunes har övertaget i musikindustrin?
Men om de ska förlora sin höga plats, ska kunderna då inse att webbutiken är "dålig?"
Jag förstår inte riktigt vart du vill komma, du vill att iTunes ska vakna, men vakna till vadå?
Du nämner ju själv vilken hög position iTunes har, varför skulle det bli sämre?

Menar du att det handlar om att kunderna ska inse iTunes brister?

Jag tycker inte om att bli "överrumplad (och, inte minst) överraskad", när jag köper musik så vet jag vad jag vill ha. Vill jag upptäcka något nytt så går jag till biblioteket och lånar skivor alternativt går in på PureVolume eller liknande. Det som jag tycker att iTunes Music Store måste bli bättre på är kostnaderna. Det är för dyrt att handla där anser jag, nästan lika dyrt som riktiga CD skivor. Om jag skulle köpa musik från nätet så skulle det inte vara istället för att köpa en CD, utan bara som en extra grej. Jag tycker om att få en riktig skiva i handen, är inte så förtjust i mp3:or eller liknande.

Ursprungligen av Molnies:

Jag tycker inte om att bli "överrumplad (och, inte minst) överraskad", när jag köper musik så vet jag vad jag vill ha. Vill jag upptäcka något nytt så går jag till biblioteket och lånar skivor alternativt går in på PureVolume eller liknande. Det som jag tycker att iTunes Music Store måste bli bättre på är kostnaderna. Det är för dyrt att handla där anser jag, nästan lika dyrt som riktiga CD skivor. Om jag skulle köpa musik från nätet så skulle det inte vara istället för att köpa en CD, utan bara som en extra grej. Jag tycker om att få en riktig skiva i handen, är inte så förtjust i mp3:or eller liknande.

Det ligger mycket i det du säger, Molnies. Tror också att många andra vet vad dom vill ha när dom beslutat sig för att handla. Jag kan också bli irriterad att bli "överrumplad" med något, exempelvis ett erbjudande. Men visst, det lockar givetvis till impulsköp, och då menar jag inte endast i internethandel.

Personligen har jag aldrig köpt en låt via internet, utan köper fortfarande alla skivor i Cd-butiker. Det är inte så att jag ogillar musikhandel via internet, men jag föredrar att ha allt i Cd-samlingen, jag tycker helt enkelt att det är mer känsla.

Itunes (eller snarare Apple) har lyckats etablera en fungerande form för att sälja musik via Internet på ett smidigt sätt. Dessutom till ett rimligt pris, så långt är allt bra, men det sätt de säljer det på är alldeles för oprofessionellt.

Vad de erbjuder sina kunder är att komma in i ett gigantiskt lager där de själva (visserligen med hjälp av en sökmotor) kan irra runt för att hämta det de vill köpa. Om man jämför med IKEA så är det som om IKEA:s kunder skulle slussas in bakvägen (via kassorna) och sedan fick gå och hämta sina kartonger direkt på lagret. Alltså utan att först fått gå igenom hela butiken och titta och välja vad de ville ha. Dessutom helt utan någon att fråga om råd.

IKEA skulle aldrig ha blivit så stora som de är i dag om de bedrivit sin försäljning på det viset.

Givetvis bör ju de som inte vill ha hjälp eller ”bli överraskade” också ha möjligheten att gå in som nu och köpa det de vill ha, men även de osäkra måste kunna få hjälp och service. Detta borde dessutom, FRÄMST, ligga i Itunes intresse eftersom det är de som tjänar på att kunderna köper.

Stig

Jag förstår din poäng Stig, men samtigt förstår jag inte riktigt vart du vill komma.
Vem ska egentligen vakna?

iTunes? - Där du tycker felet ligger - de har bristningar i sitt system
Kunderna? - Ska kunderna vakna och inse iTunes brister?

iTunes är ju som du själv säger störst i sin bransch, förstår inte riktigt varför dem skulle förlora sin plats.

Ägarna till Itunes!

Det är ju de som blir förlorarna om någon annan (Sony eller liknande) seglar upp med en otroligt attraktiv site. Som kund kan du, i stort sett, bara protestera genom att sluta att handla.

Stig

1
Bevaka tråden