Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda Ipod som ett USB minne? Går det?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-01-08 19:49

Går det att använda iPod som en bärbar hårddisk? Så att man kan lägga in vilka filtyper som helst i podden. Isåfall, Hur gör man det?

ja, du kan ställa in det i itunes. fick hjärnsläpp nu och kommer inte ihåg vad den heter men nånting med diskenhet. det finns i andra trådar du kan testa att söka lite på forumet så hittar du det säkert.

Inne i iTunes :
Redigera>inställningar...>iPod>använd som bärbar hårddisk

(är inte hundra på den sista för jag har inte min iPod inkopplad så jag kan inte se det..)

  • Medlem
  • 2006-01-08 20:46

ok, Tack för hjälpen !

Nu undrar jag med vilket program man lägger in de andra filerna? (dem man har på den interna hårddisken) Går det med iTunes att föra över saker från den bärbara hårddisken till en annan dator?

  • Medlem
  • 2006-01-08 20:49

Du lägger bara över filerna med Windows-utforskare, iPoden dyker upp som en flyttbar disk.

  • Medlem
  • 2006-01-08 20:57

ok, Kan jag kopiera filer från en kompis dator och lägga in på podden och sedan föra vidare till min dator? Har hört att det ska vara problem med sånt pga piratkopiering. Måste man ha olika program? isåfall, Vilka?

Går det fortfarande att lyssna på musik om man har den som en liten extra hårddisk? Blir det alls någon skillnad förutom att man kan lägga in alla möjliga filer på den?

Och sedan till den sista frågan för detta inlägg... Hur tömmer man sin iPod från allt man redan har i den?

  • Medlem
  • 2006-01-08 21:18

Du kan inte lyssna/titta på filer du lägger över via utforskaren, sådanna filer måste gå via iTunes.

I praktiken kan du alltså gå hem till din kompis, lägga över filer via utforskaren (kan inte använda dom), gå hem till dig, kopiera filerna till din hårddisk, och sen lägga över dom igen via iTunes. Det funkar.

  • Medlem
  • 2006-01-08 21:33

ok, Bra. Men när jag varit hos kompisen, Lagt in filerna på podden, kommit hem, lagt över filerna på datorn. Kan jag då använda filerna på datorn?

Och hur tömmer man iPoden på filer man redan har i den (eftersom man har ca 30 gb musik på den)

Är det normalt att det tar ca 5 h att föra över ca 2500 låtar?

För det var väldigt jobbigt när jag skulle föra över allt

  • Medlem
  • 2006-01-08 21:47

Ja, du kan använda filerna på datorn.

Att ta bort låtar är ju inte så svårt, bara att markera dom i iTunes och trycka delete.

Ursprungligen av Ozze:

ok, Bra. Men när jag varit hos kompisen, Lagt in filerna på podden, kommit hem, lagt över filerna på datorn. Kan jag då använda filerna på datorn?

Och hur tömmer man iPoden på filer man redan har i den (eftersom man har ca 30 gb musik på den)

Är det normalt att det tar ca 5 h att föra över ca 2500 låtar?

För det var väldigt jobbigt när jag skulle föra över allt

Du kanske inte har USB2 på din dator. Då tar det så lång tid som du beskriver.
B

  • Medlem
  • 2006-01-08 21:50

Men i "källa". Där trycker jag på ipod "ikonen". Då är alla filer jag har i podden som. Gråa. Och går inte att markera

  • Medlem
  • 2006-01-09 10:00
Ursprungligen av Ozze:

Men i "källa". Där trycker jag på ipod "ikonen". Då är alla filer jag har i podden som. Gråa. Och går inte att markera

Så blir det om din iPod är inställd på automatisk uppdatering. För att få bort låtarna då måste du första ta bort dom från iTunes-biblioteket.

Ställ istället om till manuell uppdatering (Redigera - Inställningar - iPod - musik) så kan du ta bort låtarna bara från iPoden.

  • Medlem
  • 2006-01-09 13:09

Men iPoden dyker inte upp som "utofrskare". Utan som vanligt i iTunes. Och i inställningar så är det ikryssat "använd som extern enhet". Och det går inte att kryssa av det. Ska det vara ikryssat?

  • Medlem
  • 2006-01-09 13:37
Ursprungligen av Ozze:

Men iPoden dyker inte upp som "utofrskare". Utan som vanligt i iTunes. Och i inställningar så är det ikryssat "använd som extern enhet". Och det går inte att kryssa av det. Ska det vara ikryssat?

Den ska inte dyka upp som utforskare i iTunes eller vad du menar. Den ska dyka upp som en enhet i windows utforskare. Gå in på "den här datorn" och välj din enhet. Sedan är det bara att dra och släppa filer.

  • Medlem
  • 2006-01-09 16:14

Jag har kallat min iPod "Ozzes iPod". När jag dubbelklickar på den så kommer det fram ett textdokument, och 4 mappar. Är det dit jag ska kopiera min filer?

  • Medlem
  • 2006-01-09 16:21
Ursprungligen av Ozze:

Jag har kallat min iPod "Ozzes iPod". När jag dubbelklickar på den så kommer det fram ett textdokument, och 4 mappar. Är det dit jag ska kopiera min filer?

Ja. Du kan ju skapa en ny mapp som heter "mina kopierade filer från en kompis" eller likande.

  • Medlem
  • 2006-01-09 16:40

ok, Tack för hjälpen !

1
Bevaka tråden