Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dags att skrota min ur-iPod?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-01-13 15:57

Kanske har min iPod 1G 10G också dragit sin sista suck? Eller finns det någon där ute som har en idé om vad f-n jag ska ta mig till? När jag pluggar in gammel-iPoden i Macen fryser den efter några sekunder och jag får besked om att datorn måste startas om. Det har hänt på två datorer, båda med OS X Panther. Eftersom datorn bombar så snabbt har jag förstås ingen chans att låta något verktygsprogram gå igenom iPoden.

Har försökt köra reset och se till att iPoden är laddad när jag pluggar in den i Macen. Utan resultat. Annars verkar kompisen fungera, musiken jag la in på den innan problemen började finns där och kan spelas upp. Dock laddas batteriet numera ur löjligt snabbt.

Annonsera och fråga om någon vill köpa den.
Det kanske finns folk som vill ha "ur-ipoden"..

Ska du sälja den är jag intresserad. Såvida den inte blir för dyr ;D

Är en Apple-samlare och allt är av intresse.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-14 15:41

Kan det vara så att iPoden lägger av p g a någon programuppdatering? Skulle inte förvåna mig, Apples updates kan ju innehålla överraskningar ibland…

som tidigare sagt, vad ska du ha för den? )

  • Oregistrerad
  • 2006-01-18 13:54
Ursprungligen av patrikbrann:

som tidigare sagt, vad ska du ha för den? )

He he, säljer inte! På min lediga dag startade jag om datorn med en gammal OS 9-skiva och körde Nortons diskdoktor på iPoden. Efter att alla felen reparerats verkar gammelaset funka igen… Kan alltså åter koppla in iPoden under OS X utan att datorn bombar. Någon som vet om det jag gjort motsvarar en downgrade av programvaran?! Hur som helst, numera är dock den klunsiga 10-gigarn degraderad till portabel hårddisk. Musiken lyssnar jag förstås på i en smäcker Nano…

Vadå. Det är ju riktigt mycket coolare att lyssna på musik i en G1':a än en nano!
Nanon är så himmla vanlig..

  • Oregistrerad
  • 2006-01-19 12:00
Ursprungligen av Ollesallagetter:

Vadå. Det är ju riktigt mycket coolare att lyssna på musik i en G1':a än en nano!
Nanon är så himmla vanlig..

Point taken, men 1G är trots allt riktigt klumpig jämfört med Nanon. Och som sagt, numera laddar batteriet ur löjligt snabbt. Trots att jag bytte ut det för ett par år sedan. Nåja, nu funkar apparaten igen. Härligt!

Inget är troligtvis fel med ipoden, följande är att senaste uppdateringen kräver mac os x 10.3.9 och i vissa fall mac os x 10.4.2
så kör software update detta gör du genom att trycka på äpplet längst upp till vänster och sen programuppdatering

sen ladda hem senaste versionen av ipod updater från www.apple.com/support
där trycker du på fliken downloads och sen ipod updater

ladda hem ipod updater installera det, och sedan starta programmet, programmet kommer be dig sätta in ipoden, och sen får du 2 val återställ eller uppdatera där väljer du återställ

lycka till.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-20 13:20
Ursprungligen av Darkis:

Inget är troligtvis fel med ipoden, följande är att senaste uppdateringen kräver mac os x 10.3.9 och i vissa fall mac os x 10.4.2
så kör software update detta gör du genom att trycka på äpplet längst upp till vänster och sen programuppdatering

sen ladda hem senaste versionen av ipod updater från www.apple.com/support
där trycker du på fliken downloads och sen ipod updater

ladda hem ipod updater installera det, och sedan starta programmet, programmet kommer be dig sätta in ipoden, och sen får du 2 val återställ eller uppdatera där väljer du återställ

lycka till.

Tack för tipset, men när jag körde Norton under OS 9 hittade Diskdoktorn ett helt gäng allvarliga fel i iPoden. Hade jag mot förmodan lyckats koppla in iPoden under OS X utan att maskinen bombade efter fyra-fem sekunder hade jag alltså tvingats välja återställ, varpå allt jag lagrat på hårddisken raderats. Nu har jag även låtit verktygsprogrammet i OS X gå igenom iPoden. Ännu ett mindre fel reparerades. Nu verkar iPoden vara tillbaka i gammal god form. Vore det nu inte för att batteriet laddade ur så snabbt... hittade ett gammalt kvitto där jag såg att utbytesbatteriet kostade mig nästan 800 kr 2003. Det känns som att livslängden på det var riktigt usel, har ju knappt använt gamlingen. Eller finns det något smart knep som i ett slag förbättrar batteriets kapacitet?

det finns vissa 3rdje parts firmor som byter batteri på ipoden för billigare penning

1
Bevaka tråden