Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bild på min "väggladdare"

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-11 12:23

Jag nämnde tidigare min väggladdare som jag gjort själv av en iPod dock-kontakt och en vanlig batterieliminator. Visar här ett par bilder på den. På detta sätt kan man ladda iPoden med en helt vanlig 12V batterieliminator eller i bilen med en vanlig 1.3mm batterieliminatorplugg. Liten och lätt att ta med sig. Lämplig batterieliminator kostar inte mer än 50:- på Biltema. Komponentkostnaderna för min lilla konverter var 15:- för iPod-kontakten (som jag själv har i lager) och 22:- (hos ELFA) för batterieliminatorkontakten, lite lödtenn och lim. Den fungerar till alla iPods med dock-kontakt.

Vill även passa på att rätta Xtrems inlägg i tidigare tråd att det är samma laddare till alla iPods med docka. Detta stämmer inte riktigt, då USB-laddare inte fungerar med 3G iPods. 3G iPods kan bara laddas med 12V (dvs Firewire). Senare modeller kan laddas både med 5V (USB) och 12V (Firewire).

bra förslag...grymt att göra sånt själv...

men om nu en billaddare med garanti och hela skiten kostar ca 200:-

känns de inte lite overkill att göra sin egen för att tjäna hundra spänn?...lägger du ner 3 timmar på jobbet har du tjänat 33:- timmen...

i'm a spoiler... sorry

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-11 13:43
Ursprungligen av ewermyr:

men om nu en billaddare med garanti och hela skiten kostar ca 200:-

känns de inte lite overkill att göra sin egen för att tjäna hundra spänn?...lägger du ner 3 timmar på jobbet har du tjänat 33:- timmen...

Nu tar det ju inte 3 timmar att göra jobbet utan snarare 10 minuter. Ja, jag vet, 600:-/timme är ju ingen lön Steve Jobs skulle vara nöjd med, men nu tycker jag ju att detta är mycket smidigare också. Jag slipper att leta efter speciella kablar eller speciella laddare, behöver bara en standard 12V batterieliminator som jag har liggande på de flesta ställen där jag är, hemma, på jobbet, i sommarstugan. Så för varje "ny" laddare behöver jag bara köpa en 50:- eliminator och behöver inte heller tänka på den där USB-sladden som aldrig kommer med.

• Medlem
  • 2006-01-15 22:54

Skitsnygg!
Du har inte lust att berätta lite mer detaljerat om hur du gjorde den, Ridax?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-15 23:22
Ursprungligen av onis:

Skitsnygg!
Du har inte lust att berätta lite mer detaljerat om hur du gjorde den, Ridax?

Jag tog en iPod kontakt (som jag själv har i lager, kan köpas för 20:-). Ryckte bort alla stift förutom Firewire power och firewire ground i denna kontakt. Köpte en 1.3mm batterieliminatorkontakt (finns hos Elfa 42-054-07). Limmade fast den inuti iPod-kontakten med lite smältlim. Lödde ledningar mellan batterikontakten och iPod-kontakten och fyllde iPod-kontakten med smältlim och la på kåpan.

Klart.

• Medlem
  • 2006-01-16 15:53
Ursprungligen av ridax:

Jag tog en iPod kontakt (som jag själv har i lager, kan köpas för 20:-). Ryckte bort alla stift förutom Firewire power och firewire ground i denna kontakt. Köpte en 1.3mm batterieliminatorkontakt (finns hos Elfa 42-054-07). Limmade fast den inuti iPod-kontakten med lite smältlim. Lödde ledningar mellan batterikontakten och iPod-kontakten och fyllde iPod-kontakten med smältlim och la på kåpan.

Klart.

Det jag inte hittar är "iPod kontakt" i ditt inlägg. Är det en slag usb kontakt (nää va?). Letade lite planlöst på elfa och google men kan ju bara kolla på bilderna och det är ju lite tidkrävande...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-16 17:04
Ursprungligen av onis:

Det jag inte hittar är "iPod kontakt" i ditt inlägg. Är det en slag usb kontakt (nää va?). Letade lite planlöst på elfa och google men kan ju bara kolla på bilderna och det är ju lite tidkrävande...

Jag har dem, det är tomma kontakter (med samtliga pinnar) helt enkelt. Om du vill ha en så sätt in 25.50 på mitt konto så skickar jag en. Eller kolla in iPodLinux

• Medlem
  • 2006-01-21 17:49

Snabb leverans Ridax! Såg på ditt postnummer att vi nästan är grannar(jag har 12 på slutet). Får jag se hur det går att löda.. Det var rätt små kontakterna, får slipa min glödkolv.
Postar när jag är klar

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-21 21:19
Ursprungligen av onis:

Snabb leverans Ridax! Såg på ditt postnummer att vi nästan är grannar(jag har 12 på slutet). Får jag se hur det går att löda.. Det var rätt små kontakterna, får slipa min glödkolv.
Postar när jag är klar

Som jag skrev tidigare någonstans så underlättar det betydligt om man tar en plattång och rycker loss de pinnar som man inte skall använda. Blir mycket mer plats då och mindre risk att man får kortslutning med andra pinnar.

Skall man löda pinnar som ligger nära varandra och vet med sig att man "darrar" lite på handen så tar man en smal remsa papper och viker den på mitten och för in den så att den pinnen man skall löda är i vecket på papperet, så att papperet isolerar pinnen från de andra pinnarna medan man löder.

Men om du tyckte de här kontakterna var täta, så skall du se de ytmonterade dock-kontakterna som sitter i själva iPoden som jar har ersättare för. 0.5mm pitch mellan pinnarna där. På pluggen har du i alla fall 1mm.

• Medlem
  • 2006-01-22 18:46

En sista fråga innan jag vågar mig på det här.
Ska man löda ihop stift 19 och 20 och sen 29-30. De två sladdarna till varsin pol på batterieliminatorkontakten. Är det för att minska resistansen man har två stift för varje anslutning? Såg en bild men det var ruskigt svårt att avgöra om ett eller två stift satt kvar.

Såg också en bild där man lägger kontakten mellan sidorna i en bok för att frigöra en hand, fiffigt. Internet är fantastiskt.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-22 19:58
Ursprungligen av onis:

En sista fråga innan jag vågar mig på det här.
Ska man löda ihop stift 19 och 20 och sen 29-30. De två sladdarna till varsin pol på batterieliminatorkontakten. Är det för att minska resistansen man har två stift för varje anslutning? Såg en bild men det var ruskigt svårt att avgöra om ett eller två stift satt kvar.

Såg också en bild där man lägger kontakten mellan sidorna i en bok för att frigöra en hand, fiffigt. Internet är fantastiskt.

Du kan välja själv om du vill löda ihop stift 19/20 och 29/30 eller om du bara vill använda t.ex. stift 20 och stift 30, men jag har valt att löda ihop stiften enligt ovan, teoretiskt så får man ju bättre/säkrare funktion då.

1
Bevaka tråden