Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"sprängigt" ljud

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har problem med att min ipod (eller hörlurar - standard ipod) inte klarar av basen i de skivor jag lagt in i itunes. Nu senast t.ex. Du & jag döden med Kent. Vissa låtar låter som om de har för mycket bas eller loudness och det "spränger" i hörlurarna.

Jag har normalt inställt att musiken skall kopieras med 256, 44,1 och i mp4 format. Har även provat att sänka till 192 men utan resultat. Märkligt nogär det nog så att den musik jag har som är i mp3 format inte varkar ha detta problem. För övrigt så har jag oftast Hip Hop inställt på EQ i ipoden. Känner någon igen detta? Är det helt enkelt hörluarna som efter 3 mån har gett upp eller är det en inställningsfråga?

/mikael

Ursprungligen av mnelson:

Jag har problem med att min ipod (eller hörlurar - standard ipod) inte klarar av basen i de skivor jag lagt in i itunes. Nu senast t.ex. Du & jag döden med Kent. Vissa låtar låter som om de har för mycket bas eller loudness och det "spränger" i hörlurarna.

Jag har normalt inställt att musiken skall kopieras med 256, 44,1 och i mp4 format. Har även provat att sänka till 192 men utan resultat. Märkligt nogär det nog så att den musik jag har som är i mp3 format inte varkar ha detta problem. För övrigt så har jag oftast Hip Hop inställt på EQ i ipoden. Känner någon igen detta? Är det helt enkelt hörluarna som efter 3 mån har gett upp eller är det en inställningsfråga?

/mikael

Det är en inställningsfråga EQ i ipoden är väldigt dålig, stäng av den så ska det funka bättre. Visserligen är orginallurarna oxå dålig men missljud ska det inte bli..

Det har också hänt mig fick min ipod photo förra helgen och efter tre dagar var den vänsta luraren redan sprängd. nu använder jag mina koss the plug istället.

Ursprungligen av homeboy87:

Det har också hänt mig fick min ipod photo förra helgen och efter tre dagar var den vänsta luraren redan sprängd. nu använder jag mina koss the plug istället.

fungerar det bra med Koss The Plug då?

Det är bara att ringa till Apple och reklamera lurarna så skickar dom nya.

Jag fick mina nya lurar idag och är vädligt nöjd:D

På nåt konstigt sätt verkar ipodens ljudsignal ha för lågt digitalt "tak". Om man väljer en EQ som förstärker originalsignalen så slår signalen över. Alltså är EQ'n helt värdelös och det är ju inte direkt fylligt ljud när man inte använder den. Det är rätt kasst tycker jag, har haft bärbara musikspelare i olika format sedan 1985 och jag tror alla haft bättre ljud än iPoden.
(Ändå har ingen glatt mig så mycket som denna!)

Koss the plug funkar ljudmässigt men de är inte särskilt smidiga att ha o göra med. Svåra att få in i öronen och sitter dåligt. Vill du/ni ha bra lurar som inte kostar överdrivet mkt så är sonys MDR EX 71 SL ett hett tips. Kör själv med dem och har gjort en egen EQ-inställning med utgångspunkt från "Acoustic" som jag tycker funkar bra, inte bara med dessa lurar utan även med ipod originallurar samt mina andra dj lurar (sony mdr V-700) Skicka pm om nån är intresserad av EQ inställningen så lägger jag ut en bild.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-07 08:18
Ursprungligen av Jake Styles:

Skicka pm om nån är intresserad av EQ inställningen så lägger jag ut en bild.

Men det går väl inte att göra egna eq inställningar på ipoden?
Sen så har en kompis samma problem, basen slår igenom på sin ipod mini 6gb.

Ursprungligen av Swift:

Men det går väl inte att göra egna eq inställningar på ipoden?
Sen så har en kompis samma problem, basen slår igenom på sin ipod mini 6gb.

Nä det går inte att göra inställningarna PÅ ipoden men i itunes däremot.

Att basen slår igenom har väl o göra med att ni kör en eq inställning med för mkt bas antagligen. Har lite o göra med vilka lurar man kör med också.

Själv tycker jag att koss the plug fugnerar bra med min ipod. Visst kanske det är lite svårt att få in dom i början, men när man väl har haft dom i någon vecka så är dom hur lätta som helst att få in i öronen. Koss the plug efter definitivt dom bästa lurarna man kan köpa för under 300kr. Vill man ha lite dyrare lurar kan manköpa Sony MDR EX 71 SL som kostar ungefär 350 på netonnet och finns i vit.
Själv ska jag köpa Shure e2c:D

Det folk säger att ipods eq suger vilket jag inte håller med om. Om folk väljer att använda dom vanliga lurarna och eqn så brukar det inte blir så jätte bra ljud och detta beror på dom medföljande lurarna. Jag rekommenderar eq mode Jazz som fungerar väldigt bra med dom medföljande lurarna även om det kan bli spränigt ljud vid vissa låtar. Jag använde koss porta pro med min ipod mini som jag hade förut och eqn fungerade ut märket och jag stötte inte på något beskymmer.
Det jag vill säga är KÖP NYA LURAR istället för att klaga på eqn.

Ursprungligen av homeboy87:

Det jag vill säga är KÖP NYA LURAR istället för att klaga på eqn.

hmm... har inte rört Apples originallurar sen jag köpte iPoden. Har kört den med studiolurar från Sennheiser samt även provat Koss porta pro.

Jag har köpt en iPod mini nyligen och jag tycker att basen är kass, den är sprängig på de flesta låtar, och så ska det inte behöva vara i något EQ-läge - att ljudet distar (med tanke på pengar man har lagt på spelaren). Man ska inte heller behöva trixa extra med låtar för att det ska låta bättre (mp3gain). Om man stänger av eq, så blir ljudet oftast platt med en svag bas. Väntar på en uppdatering från apple, annars blir jag arg.. Eller kan det vara själva hårdvaran?
Man behöver inte vara en audiofil för att upptäcka buggen. Har provat flera hörluar, så problemet ligger inte där.

har läst mycket om detta problemet som har drabbat vissa ipod's. ångrar att jag inte läste innan jag köpte spelaren.

Eller också köp nya lurar OCH klaga på eq:n som faktiskt suger.

Rätt EQ inställning is the shit!!! Dock säger jag inte att min är den bästa. Det är den första jag gjort och har inte orkat finpilla allt för mkt. Utgick från acoustic som jag tyckte var rätt soft, sänkte diskanterna lite o vips så blev det en EQ med bas, men inte någon överdriven bas och man slipper en vass diskant men har ändå skärpa i ljudet.

  • Medlem
  • 2006-01-18 20:01
Ursprungligen av Jake Styles:

Rätt EQ inställning is the shit!!! Dock säger jag inte att min är den bästa. Det är den första jag gjort och har inte orkat finpilla allt för mkt. Utgick från acoustic som jag tyckte var rätt soft, sänkte diskanterna lite o vips så blev det en EQ med bas, men inte någon överdriven bas och man slipper en vass diskant men har ändå skärpa i ljudet.

Den var rätt schysst

1
Bevaka tråden