Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kasst batteri ju

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

:eek: Hej jag fick min Nano igår, visst eft mkt pillande och sånt dras ju batteriet ner, men nu har jag nyss laddat den igen efter att den dog innan ikväll, jag lyssnade knapt 10 min efter det och redan har 1 streck minskat!!! Är detta normalt?? :eek:

BLir batteri tiden bättre med fler laddningar om typ 1-2 veckor? Som i ett mobilbatteri??

Hjälp!! (PS har sökt om liknanade trådar men det kommer bara upp 100000 annat skit)

Nej det är inte normalt. Testa att återställa den eller uppgradera till V1.1 och ladda den helt fullt.

Det är normalt. Apple säger att man inte kan lita åp mätaren. Jag ha t.ex. ibalnd kunnat lyssna på musik, säkert 30 minuter efter att den indikerade på "noll batteri".

Jag har uppgraderat till senaste mjukvaran som man laddade ner från apples sida, (den nyaste) är det den versionen V1.1 du menar?? Släppt 10/Jan-06... återställa gör jag via mjukvaran jag fick med till ipoden samma som man uppgraderar den med va?

Det med batteriet är normalt, det tar vanligtvis upp till 3-4 upp och nerladdningar innan man får ut bästa prestanda av batteriet.

Normalt att det är en pinne kvar när man pillat 10 minuter? Ge er och ljug. Batterierna är har inte minnesproblem som förr dvs man kan misshandla dom ganska hårt.

Anjuna: När du uppgraderar den så behöver du inte göra återställning tror jag. Det "ingår" nog då.

tyckte det stog att det hade försvunnit en pinne hehe, hur som hellst, så behöver alla batterier du köper nya som är uppladdningsbara "konfigureras" och det görs med 2-3 urladdningar och uppladdning innan de kommer upp i full verkan.
och nej en uppgradering och återställning är helt skillda saker och jag rekomenderar alltid att återställa i stället för att uppdatera

Ursprungligen av Darkis:

tyckte det stog att det hade försvunnit en pinne hehe, hur som hellst, så behöver alla batterier du köper nya som är uppladdningsbara "konfigureras" och det görs med 2-3 urladdningar och uppladdning innan de kommer upp i full verkan.
och nej en uppgradering och återställning är helt skillda saker och jag rekomenderar alltid att återställa i stället för att uppdatera

Det där är inte sant. Det beror på vilket typ av batterier det är. Om det är li-jon osv.

Ursprungligen av Darkis:

tyckte det stog att det hade försvunnit en pinne hehe, hur som hellst, så behöver alla batterier du köper nya som är uppladdningsbara "konfigureras" och det görs med 2-3 urladdningar och uppladdning innan de kommer upp i full verkan.
och nej en uppgradering och återställning är helt skillda saker och jag rekomenderar alltid att återställa i stället för att uppdatera

För det första: Trådskaparen skriver "jag lyssnade knapt 10 min efter det och redan har 1 streck minskat!!". Om jag inte är helt dum i huvudet så menar han att bätterimätaren har minskat med en 1 pixelrad. Vilket är helt normalt, för en del tar det t.o.m. mindre än 10 minuter.

För det andra: Precis som du säger så är återställning och uppdatering två helt olika saker, jag förstår därför inte hur du kan säga "jag rekomenderar alltid att återställa i stället för att uppdatera".
En återställning formaterar om hela iPod, vilket innebär att allt på hårddisken raderas och mjukvaran installeras ingen (så podden kommer att vara som när man köpte den). Medan en uppdatering görs för att uppdatera mjukvaran på podden för att rätta till eventuella buggar och liknande.

Ursprungligen av ekko90:

För det första: Trådskaparen skriver "jag lyssnade knapt 10 min efter det och redan har 1 streck minskat!!". Om jag inte är helt dum i huvudet så menar han att bätterimätaren har minskat med en 1 pixelrad. Vilket är helt normalt, för en del tar det t.o.m. mindre än 10 minuter.

För det andra: Precis som du säger så är återställning och uppdatering två helt olika saker, jag förstår därför inte hur du kan säga "jag rekomenderar alltid att återställa i stället för att uppdatera".
En återställning formaterar om hela iPod, vilket innebär att allt på hårddisken raderas och mjukvaran installeras ingen (så podden kommer att vara som när man köpte den). Medan en uppdatering görs för att uppdatera mjukvaran på podden för att rätta till eventuella buggar och liknande.

Jag tror inte att en återställning installerar om befintlig mjukvara. Däremot är det en mjukvarureset som nollställer allt. Jämför med Factory default i din mobil.

Ursprungligen av Pantern:

Jag tror inte att en återställning installerar om befintlig mjukvara. Däremot är det en mjukvarureset som nollställer allt. Jämför med Factory default i din mobil.

Nej det tror jag inte, men jag är inte säker

pantern, inget batteri out of the box har full verkan. gäller ipods, powerbooks ibooks,
fråga batteri tillverkan om det om du inte tror mig.

På min Video 30 GB ser det ut som om batteriet är nästan slut när jag sett på film. När jag sedan övergår till att lyssna på musik eller ljudbok hoppar batteriet snart upp på halvfullt igen. Så lite lurigt är det ibland.

Ursprungligen av Pollymia:

På min Video 30 GB ser det ut som om batteriet är nästan slut när jag sett på film. När jag sedan övergår till att lyssna på musik eller ljudbok hoppar batteriet snart upp på halvfullt igen. Så lite lurigt är det ibland.

Det beror ju på att film använder mer processorkraft än musik och att batteristapeln mäter ett genomsnittsvärde. Alltså om du skulle fortsätta spela video så räcker batterit så länge som stapeln visar. Börjar du däremot spela musik så känner den av ett nytt maxvärde och stapeln kan öka något.

Jag sa från BÖRJAN! Efter 10 min lyssnande försvann 1 stapel, vilket inte BÖR vara normalt?? Jag har uppgraderat den via hemsidan samma sak igen när ja fullladdat den igen, har dokcinte låtit den dö ännu, för jag har bara laddat för att den inte ska dö när man e ute o går.... (och jag menar varje gång man måste in o ändra nåt i spellistorna så laddas den igen, men 1 stapel försvinner direkt.... så jag bör istället ladda ur den 3-4 ggr nu och ladda fullt? kanske det hjälper?

Nej jag ska inte återställa min iPod Nano såvida där inte e nåt jätte fel med den

Ursprungligen av anjuna_beats:

Jag sa från BÖRJAN! Efter 10 min lyssnande försvann 1 stapel, vilket inte BÖR vara normalt?? Jag har uppgraderat den via hemsidan samma sak igen när ja fullladdat den igen, har dokcinte låtit den dö ännu, för jag har bara laddat för att den inte ska dö när man e ute o går.... (och jag menar varje gång man måste in o ändra nåt i spellistorna så laddas den igen, men 1 stapel försvinner direkt.... så jag bör istället ladda ur den 3-4 ggr nu och ladda fullt? kanske det hjälper?

Nej jag ska inte återställa min iPod Nano såvida där inte e nåt jätte fel med den

Det är HELT normalt att det försvinner en stapel nästan på en gång (eller efter 10 minuter i ditt fall). Precis som det har nämns flera gånger i den här tråden så är inte mättaren helt trovärdigt.

Den typen av batteri det är i nanon (litiumbaserat batteri) är i och för sig väldigt flexibelt, men du bör inte ladda ur det helt.

För att detta ska bli extra tydligt; För mig försvinner den första stapeln på battrimätaren nästan på en gång, ändå så har den en batteritid på ca 15-16 timmar (vilket jag har kollat upp genom att låta den vara igång över natten plus en skoldag).

EDIT: Givetvis var också musiken igång (volymen var strax under hälften) och hörlurarna inkopplade när jag testade batteritiden.

Okej säger ni det så....

Skumt bara då att nu har jag spelat med den i ungefär 3h musik sedan jag laddade den och redan nere på rött!!!

och ändå har jag inte knappljud igång som förmodligen drar batteri, och har bara belysningen inställd på 5 sek, kanske är det Shuffle funktionen som drar extra batterì?

Anser att tråden kan låsas nu!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2006-01-27 08:40

Det är inget fel på spelaren. Jag hade själv samma problem med min nano 2gb. För att testa batteriet hade jag på den över natten, och på morgonen när jag vaknade spelade den fortfarande + en bit in på förmiddagen av dagen sen tog batteriet slut. Så nu vet jag att mitt batteri inte är kasst..

Hmm borde kanske testa det.... typ ha igång den från kl 00.00 och så bör den ju vara igång fram tills kl 12 nästa dag....

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2006-01-28 22:21

Japp exakt

ALLTSÅ jag blir TOKIG!!!!

Jag har gjort allt..... fortfarande 7-8 h håller den bara min NANO, återställt den, senaste mjukvaran, formaterat ny mjukvara igen bla bla bla, inget klickljud, 5 sek belysning, bla bla bla..... spelar inte, lyssnar bara på musiken, har inga bilder, valt att inte ha det till låtarna, har bara Shuffle funktionen igång (det borde väl knappast dra mer batteri?) Eller?? Och sen har jag bara 1 spellista,men det borde väl inte heller spela någon roll?

Jag blir snart väldigt förbannad.... vad ska man göra? ska man våga lämna in den på service? Tänk så bara skickar dem den tillbaka och vill att jag ska betala en undesöknings avgift!!

OBS!! HAr haft den i mindre än 1 månad, fick den den 18 januari -06 Laddat den fullt och laddat ur den mer än 5 ggr...kanske 10 snart... ändå samma dåliga batteritid.....

Snälla hjälp? Jag älskar min NANO men jag säljer den snart om jag inte får rätt på det med batteritiden....

Ps om man nu får en ny på garantin om man skickar in den, vad händer då med min nuvarande gravyr som jag har på den?

  • Oregistrerad
  • 2006-02-12 13:34
Ursprungligen av anjuna_beats:

ALLTSÅ jag blir TOKIG!!!!

Jag har gjort allt..... fortfarande 7-8 h håller den bara min NANO, återställt den, senaste mjukvaran, formaterat ny mjukvara igen bla bla bla, inget klickljud, 5 sek belysning, bla bla bla..... spelar inte, lyssnar bara på musiken, har inga bilder, valt att inte ha det till låtarna, har bara Shuffle funktionen igång (det borde väl knappast dra mer batteri?) Eller?? Och sen har jag bara 1 spellista,men det borde väl inte heller spela någon roll?

Jag blir snart väldigt förbannad.... vad ska man göra? ska man våga lämna in den på service? Tänk så bara skickar dem den tillbaka och vill att jag ska betala en undesöknings avgift!!

OBS!! HAr haft den i mindre än 1 månad, fick den den 18 januari -06 Laddat den fullt och laddat ur den mer än 5 ggr...kanske 10 snart... ändå samma dåliga batteritid.....

Snälla hjälp? Jag älskar min NANO men jag säljer den snart om jag inte får rätt på det med batteritiden....

Ps om man nu får en ny på garantin om man skickar in den, vad händer då med min nuvarande gravyr som jag har på den?

Stäng av belysningen helt och ja shuffle drar lite mer batteri processorn får tänka mera och ingen eq du har väll inte nåra andra än orginal lurarna ? större lurar drar mer batteri!

edit: om det är din nano på bilden ser ut som du har ett fodral ladda aldrig nanon i ett fodral. och om bilden stämmer så har du orginal lurar om jag inte sätt helt fel.

Ursprungligen av beovox:

Stäng av belysningen helt och ja shuffle drar lite mer batteri processorn får tänka mera och ingen eq du har väll inte nåra andra än orginal lurarna ? större lurar drar mer batteri!

edit: om det är din nano på bilden ser ut som du har ett fodral ladda aldrig nanon i ett fodral. och om bilden stämmer så har du orginal lurar om jag inte sätt helt fel.

Ja det är min nano på bilden det är original fodralet som ingick, nu har jag den i ett siliconfodral. Jag ska ju inte behöva ta av silicon fodralet var gång jag ska ladda min nano.

Om jag inte har EQ blir ju ljudet hemskt kasst, japp original lurarna använder jag, och shuffle vill jag ha igång.. däremot har jag på större lurar när jag är på jobb

  • Oregistrerad
  • 2006-02-13 17:15
Ursprungligen av anjuna_beats:

Ja det är min nano på bilden det är original fodralet som ingick, nu har jag den i ett siliconfodral. Jag ska ju inte behöva ta av silicon fodralet var gång jag ska ladda min nano.

Om jag inte har EQ blir ju ljudet hemskt kasst, japp original lurarna använder jag, och shuffle vill jag ha igång.. däremot har jag på större lurar när jag är på jobb

Nää inte ett silikon fodral det ska väll funka vet inte hur tjockt det är men men.

EQ och Shuffle drar som sagt mer.

  • Medlem
  • 2006-02-10 08:19

Asså batteriet på min Nano är läskigt bra... :/ Jag försöker ladda ur den så att jag kan göra som med mobiler men batteriet vägrar ta slut... Och nej jag lägger den inte bara och spelar, jag vill använda slut på det...

Ursprungligen av Rapid:

Asså batteriet på min Nano är läskigt bra... :/ Jag försöker ladda ur den så att jag kan göra som med mobiler men batteriet vägrar ta slut... Och nej jag lägger den inte bara och spelar, jag vill använda slut på det...

Var väl kanske inte det jag ville riktigt höra?

  • Medlem
  • 2006-02-12 00:26

Stäng av EQ:n, den drar duktigt med kräm.

1
Bevaka tråden