Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudkvalitet

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-23 12:30

Hej alla! Jag har läst runt i olika trådar om de olika formaten och bitraten som finns.
Innan jag börjar importera från mina CD skivor så tänkte jag höra med er lite.

Jag kommer enbart lyssna på låterna på min iPod och koppla iPoden till min stereo.
Jag kommer inte dela med musiken till någon annan dator. Jag har själv en Mac dator.

Sen vill jag ju inte förlora så mycket ljudkvalitet, men samtidigt inte ha allt för stora filer.
Så jag tänkte AAC med 192 kbit vore lämpligt.

Vad tycker ni?

:rolleyes:

Sen vill jag passa på och säga...
Min iPod Mini 4GB total dog förut. Den hämtades av UPS och skickades till Apple i Holland på service. Jag fick hem en helt ny iPod idag av UPS.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-23 16:36

Ljudet är ipoden är kanon, men mycket beror på vad du använder för hörlurar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-23 17:07

Jag har just nu KOSS pluggar. Ljudet är väl rätt bra. Men dom är jobbiga att ha i öronen.
De kostade 200kr om jag minns rätt.

en cd skiva har 128kbps så även om du kör högre kommer kvaliten aldrig gå över cd kvalliteten spom är 128

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-24 13:01
Ursprungligen av Darkis:

en cd skiva har 128kbps så även om du kör högre kommer kvaliten aldrig gå över cd kvalliteten spom är 128

En traditionell musik cd är oftast inspelad med 16 bitars upplösning och med en samplingsfrekvens av 44,1 kHz. Detta motsvarar 1,411 Mbit per spelad sekund i stereon.

Var du fått att en cd skiva har 128kbps skulle jag bra gärna vilja veta.

edit: komma isf punkt på ett ställe.

Ursprungligen av Wrls:

En traditionell musik cd är oftast inspelad med 16 bitars upplösning och med en samplingsfrekvens av 44,1 kHz. Detta motsvarar 1,411 Mbit per spelad sekund i stereon.

Var du fått att en cd skiva har 128kbps skulle jag bra gärna vilja veta.

edit: komma isf punkt på ett ställe.

Om man bränner en ljud-cd i t.ex. Itunes och utgår från 128 kpbs-låtar så kan ju inte den färdiga cd:n låta så väldigt mycket bättre än från mp3-filerna direkt...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-25 14:47
Ursprungligen av Alphonze:

Om man bränner en ljud-cd i t.ex. Itunes och utgår från 128 kpbs-låtar så kan ju inte den färdiga cd:n låta så väldigt mycket bättre än från mp3-filerna direkt...

Självklart så blir en bränd skiva från mp3 filer sämre än ett orginal, men jag syftade i min post på en köpt orginalskiva.

  • Medlem
  • 2006-01-26 00:21

Jag tycker att du borde använda Apples Lossless. Det får plats mindre mängd musik men varför skall man lyssna på något som låter sämre än det borde?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-26 10:58
Ursprungligen av MP:

Jag tycker att du borde använda Apples Lossless. Det får plats mindre mängd musik men varför skall man lyssna på något som låter sämre än det borde?

Hmm hur menar du?

  • Medlem
  • 2006-01-24 14:47
Ursprungligen av Darkis:

en cd skiva har 128kbps så även om du kör högre kommer kvaliten aldrig gå över cd kvalliteten spom är 128

öhm.. 44.1khz/128kbps låter ju riktigt pissigt jämfört med en cd.. hör man inte skillnad där så är man ju hörselskadad.. diskanten är ju riktigt krasslig när de är så hårt komprimerade.. om jag får fälja själv så kör jag aldrig under 192kbps..

Ursprungligen av Deez:

öhm.. 44.1khz/128kbps låter ju riktigt pissigt jämfört med en cd.. hör man inte skillnad där så är man ju hörselskadad.. diskanten är ju riktigt krasslig när de är så hårt komprimerade.. om jag får fälja själv så kör jag aldrig under 192kbps..

Ja och nej. Ljudkvalitet är ju alltid personligt, men nog håller jag med om att 128 kbps låter sämre än cd (1411 kbps). Jag kör oftast runt 200, gärna VBR och Lame om det gäller mp3.

Jag tycker att 192kbps är bra. Så varför ta sämre om man har en iPod med hur mycket plats som helst?!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-24 16:14

Har läst runt lite. Jag kommer köra på 192. Jag tycker det låter bra också från iPoden och genom stereon.

sorry jag är trött hehe måste varit något annat jag fnulade på hmm nevermind igga min post lol

Lossless komprimerar ljudfilen (cd) utan att ta bort ljudinformation. Om en cd-fil (eller aiff, wave) är ca 50 MB så blir en Lossless-fil ca 35 MB. En bra aac eller mp3 blir kanske 10 MB, men låter sämre rent teoretiskt. Ljudkvalitet är personligt, så jag tycker att aac eller mp3 är ok. Men om jag ska bränna till cd så kopierar jag helst från cd eller Lossless för att jag teoretiskt ska veta att ljudet är original.

Slit-och-släng-cd i t.ex. bilen brukar jag bränna från aac eller mp3 i Itunes för att det är enklast....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-26 12:43

Ah ok.. missuppfattade.
Hmm nä jag är nöjd med AAC/192 i min iPod.
Jag måste prioretera utrymme först eftersom min iPod bara är på 4GB.
Det låter helt okej också när jag kör iPoden genom stereon.
Vsst hör jag en skilland från original CD-skivan men inte så pass mycket att jag tycker det blir mycket sämre. Det får duga.

Ja, det duger oftast. Jag hör ingen skillnad alls på en bra (hög-bithastighet) mp3/aac-fil och cd. Men jag har inte så bra utrustning som en riktig hifi-nörd skulle ha...

1
Bevaka tråden