Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få in serier under TV-program

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2006-01-04 03:49

Har nyligen införskaffat en iPod G5 och har en del tv-serier. Därför vill gärna kunna lägga mina serier under TV-program och inte Filmer. Letade lite och läste om ett program som heter MrTVpod.

Så här går du tillväga:

Ladda ned MrTVpod http://www.mrtvpod.net/

Se till att välja "mrTVpod v0.2Beta for Windows and Mac OSX" och inte GUI-versionen.

I iTunes så redigerar ni infon för serierna, då motsvarar:
Namn - Episodnamn
Album - Serienamn
Låt - Episodsnummer
Skiva - Säsong

T.ex.
The Thin White Line
Family Guy
1
3

Fyll i genre som "TV Show" (Mappen kommer fortfarande heta TV-program på iPoden ifall ni har svenskt menysystem)

När ni har redigerat infon för serien så stänger ned iTunes och öppna iPoden med utforskaren (Se till att ni använder iPoden som extern enhet och att ni visar dolda mappar). Navigera till X:\iPod_Control\iTunes\ och lägg mrTVpod.exe här och kör programmet. En dosprompt kommer öppnas och stängas.

Nu är det klart, bara att mata ut iPoden och njuta av ett fint organiserat videobibliotek (nästan).
Notera att avsnitten kommer fortfarande ligga kvar under Filmer samtidigt som TV-program, det gjorde de iaf för mig. Kanske ska vara så, annars kommer det förhoppningsvis en uppdatering eller ett nytt program som fixar det med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-04 10:29

Ska testa om det funkar. Lägger i FAQen

  • Medlem
  • 2006-01-04 14:20

Xtrem, kolla gärna in http://home.comcast.net/~lowellstewart/lostify/ också. Det finns bara till mac så jag har inte kunnat testa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-06 09:32

har inte heller mac

Testade Lostify, inte så smidigt.. Man kan inte dra låten från iTunes, man måste ha den på skrivbordet för att kunna dra in den i programmet. Det tar lång tid att fixa datan när man trycker på "apply" och man kan bara göra en i taget. Varför vill man inte ha sin TV serie i "filmer", vad gör det?

PS. Mig kan ni fråga om test av alla (gratis) mac program, jag testar gärna!

  • Medlem
  • 2006-01-06 17:31

Okej, kul att du testade. Ja att serierna även hamnar under filmer är väl ett i-landsproblem men det vore ju optimalt ifall mrTVpod fungerade fullt ut.. Enligt deras hemsida så är det en grej som ska fixas i nästa uppdatering.

Ursprungligen av jabe:

Har nyligen införskaffat en iPod G5 och har en del tv-serier. Därför vill gärna kunna lägga mina serier under TV-program och inte Filmer. Letade lite och läste om ett program som heter MrTVpod.

Så här går du tillväga:

Ladda ned MrTVpod http://www.mrtvpod.net/

Se till att välja "mrTVpod v0.2Beta for Windows and Mac OSX" och inte GUI-versionen.

I iTunes så redigerar ni infon för serierna, då motsvarar:
Namn - Episodnamn
Album - Serienamn
Låt - Episodsnummer
Skiva - Säsong

T.ex.
The Thin White Line
Family Guy
1
3

Fyll i genre som "TV Show" (Mappen kommer fortfarande heta TV-program på iPoden ifall ni har svenskt menysystem)

När ni har redigerat infon för serien så stänger ned iTunes och öppna iPoden med utforskaren (Se till att ni använder iPoden som extern enhet och att ni visar dolda mappar). Navigera till X:\iPod_Control\iTunes\ och lägg mrTVpod.exe här och kör programmet. En dosprompt kommer öppnas och stängas.

Nu är det klart, bara att mata ut iPoden och njuta av ett fint organiserat videobibliotek (nästan).
Notera att avsnitten kommer fortfarande ligga kvar under Filmer samtidigt som TV-program, det gjorde de iaf för mig. Kanske ska vara så, annars kommer det förhoppningsvis en uppdatering eller ett nytt program som fixar det med.

Asså de funkar bara inte öppnar ipoden som bärbar medieenhet men de funkar inte att klistra in där o om man lägger programet där sågår de inte att köra

Funkar inte alls för mig, jag ser inte ens filmerna i ipoden längre

  • Medlem
  • 2006-01-27 23:34

AtomicParsley har kompilerats om för Windows nu! Inget GUI så man får arbeta i kommandofönstret, men det funkar skitbra. Jag gjorde en "bat"-fil som fixade alla avsnitten på en gång. Nu ligger alla mina tv-serier fint i TV Show mappen sorterade efter säsong och avsnitt på ipoden.

Exempel på hur man kan skriva i kommandofönstret:
AtomicParsley.exe "D:\Video\iPod\TV Shows\Lost\Season 1\Lost.S01E01.HDTV.XviD.PROPER-LOL.mp4" --stik "TV Show" --TVShowName "Lost" --TVSeason "1" --TVEpisode "01"

Hoppas det här hjälper er lite i alla fall.

/Boti

Ursprungligen av Boti:

AtomicParsley har kompilerats om för Windows nu! Inget GUI så man får arbeta i kommandofönstret, men det funkar skitbra. Jag gjorde en "bat"-fil som fixade alla avsnitten på en gång. Nu ligger alla mina tv-serier fint i TV Show mappen sorterade efter säsong och avsnitt på ipoden.

Exempel på hur man kan skriva i kommandofönstret:
AtomicParsley.exe "D:\Video\iPod\TV Shows\Lost\Season 1\Lost.S01E01.HDTV.XviD.PROPER-LOL.mp4" --stik "TV Show" --TVShowName "Lost" --TVSeason "1" --TVEpisode "01"

Hoppas det här hjälper er lite i alla fall.

/Boti

fattar faktiskt ingenting och får inte ens skiten att fungera, orkar du förklara lite mer utförligt eller är jag tvungen att söka igenom deras forum?

  • Medlem
  • 2006-08-06 23:54
Ursprungligen av Boti:

AtomicParsley har kompilerats om för Windows nu! Inget GUI så man får arbeta i kommandofönstret, men det funkar skitbra. Jag gjorde en "bat"-fil som fixade alla avsnitten på en gång. Nu ligger alla mina tv-serier fint i TV Show mappen sorterade efter säsong och avsnitt på ipoden.

Exempel på hur man kan skriva i kommandofönstret:
AtomicParsley.exe "D:\Video\iPod\TV Shows\Lost\Season 1\Lost.S01E01.HDTV.XviD.PROPER-LOL.mp4" --stik "TV Show" --TVShowName "Lost" --TVSeason "1" --TVEpisode "01"

Hoppas det här hjälper er lite i alla fall.

/Boti

Har du lust att dela med dig av .bat filen. Du behöver (förhoppningsvis) inte förklara något

EDIT: Gjorde ett egen vbscript slänger upp den här när jag får tid

  • Medlem
  • 2006-01-27 23:36

ooops glömde länk till AtomicParsley...

http://atomicparsley.sourceforge.net/

/Boti

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-28 10:50

Nu funkar det att sätta filmer på TV-Serie i iTunes...

  • Medlem
  • 2006-01-28 18:33

ja men eftersom man inte kan sätta "Show", "Season" och "Episode #" i iTunes så dyker de inte upp i iPoden

  • Medlem
  • 2006-01-28 21:20

Windows
-----------

1. Ladda hem AtomicParsley-win32-v0.8.zip från http://atomicparsley.sourceforge.net/ .

2. "Zippa" upp den på valfri plats. (Kommer använda C:\Program\AtomicParsley-win32-v0.8 som exempel i fortsättningen.)

3. Tryck på "Start"-knappen och välj "Kör..". I fältet skriver du "cmd" och trycker på "OK". Ett kommandofönster ploppar nu upp.

4. I kommandofönstret skriver du "cd C:\Program\AtomicParsley-win32-v0.8".

5. Nu ska du vara i mappen "C:\Program\AtomicParsley-win32-v0.8" om du har gjort rätt. Nästa steg är att ändra dina mp4 filmer till TV Shows. Vi antar nu att du har en tvserie på plats C:\TV\Tutti.Frutti.S01E01.TVRip.XviD-LOL.mp4 som du vill ändra på.

6. Skriv då följande i kommandofönstret...

AtomicParsley.exe "C:\TV\Tutti.Frutti.S01E01.TVRip.XviD-LOL.mp4" --stik "TV Show" --TVShowName "Tutti Frutti" --TVSeason "1" --TVEpisode "01"

--stik "TV Show": säger till iTunes och iPoden att det är en tvserie.
--TVShowName "Tutti Frutti": sätter namnet på tvserien.
--TVSeason "1": sätter säsong nummer.
--TVEpisode "01": sätter avsnitt nummer. rätt bra att ha en 0:a framför 1-9 för då sorteras dem i rätt ordning om det finns 10 eller fler avsnitt.

Om du nu har gjort rätt så kommer det upp en procenträknare... när den har räknat upp till 100% så är det klart :).

7. Nu kan du gå till mappen (C:\TV\) som du har filmen i och där kommer det nu finnas en kopia av din film som heter nåt i stil med "-temp.1234" på slutet. det är den här filen som du har ändrat.

8. nu kan du lägga in den i itunes och sen ipoden. njut!

Jag vet att det här är kanske inte världens bästa giude men jag hoppas att det är bättre än inget

/Boti

Ursprungligen av Boti:

Windows
-----------

1. Ladda hem AtomicParsley-win32-v0.8.zip från http://atomicparsley.sourceforge.net/ .

2. "Zippa" upp den på valfri plats. (Kommer använda C:\Program\AtomicParsley-win32-v0.8 som exempel i fortsättningen.)

3. Tryck på "Start"-knappen och välj "Kör..". I fältet skriver du "cmd" och trycker på "OK". Ett kommandofönster ploppar nu upp.

4. I kommandofönstret skriver du "cd C:\Program\AtomicParsley-win32-v0.8".

5. Nu ska du vara i mappen "C:\Program\AtomicParsley-win32-v0.8" om du har gjort rätt. Nästa steg är att ändra dina mp4 filmer till TV Shows. Vi antar nu att du har en tvserie på plats C:\TV\Tutti.Frutti.S01E01.TVRip.XviD-LOL.mp4 som du vill ändra på.

6. Skriv då följande i kommandofönstret...

AtomicParsley.exe "C:\TV\Tutti.Frutti.S01E01.TVRip.XviD-LOL.mp4" --stik "TV Show" --TVShowName "Tutti Frutti" --TVSeason "1" --TVEpisode "01"

--stik "TV Show": säger till iTunes och iPoden att det är en tvserie.
--TVShowName "Tutti Frutti": sätter namnet på tvserien.
--TVSeason "1": sätter säsong nummer.
--TVEpisode "01": sätter avsnitt nummer. rätt bra att ha en 0:a framför 1-9 för då sorteras dem i rätt ordning om det finns 10 eller fler avsnitt.

Om du nu har gjort rätt så kommer det upp en procenträknare... när den har räknat upp till 100% så är det klart :).

7. Nu kan du gå till mappen (C:\TV\) som du har filmen i och där kommer det nu finnas en kopia av din film som heter nåt i stil med "-temp.1234" på slutet. det är den här filen som du har ändrat.

8. nu kan du lägga in den i itunes och sen ipoden. njut!

Jag vet att det här är kanske inte världens bästa giude men jag hoppas att det är bättre än inget

/Boti

underbart! ett stort tack till dig som tog dig tiden att förklara allt! nu ska jag själv testa det

  • Medlem
  • 2006-01-29 14:09

Snabb fråga:

Måste man ha iPod 1.1 och/eller iTunes 6.0.2 för att det här ska fungera?

Ursprungligen av Xelo:

Snabb fråga:

Måste man ha iPod 1.1 och/eller iTunes 6.0.2 för att det här ska fungera?

spelar nog ingen roll, det funkade utmärkt för mig, alla mina serier ligger snyggt och ordnat i TV Shows

  • Medlem
  • 2006-01-29 18:44
Ursprungligen av Stäffe:

spelar nog ingen roll, det funkade utmärkt för mig, alla mina serier ligger snyggt och ordnat i TV Shows

skönt att man kunde va till hjälp och att du fattade min lilla guide!

Ursprungligen av Boti:

skönt att man kunde va till hjälp och att du fattade min lilla guide!

hehe den va väldigt lätt att förstå, hoppas fler gör det bara går inte att förklara bättre, 2 tummar upp

  • Medlem
  • 2006-01-29 18:43
Ursprungligen av Xelo:

Snabb fråga:

Måste man ha iPod 1.1 och/eller iTunes 6.0.2 för att det här ska fungera?

Själv har jag updater 1.0 för annars funkar ju inte filmerna. men itunes kvittar nog.

  • Medlem
  • 2006-12-14 21:53

tv-serier

var kan man ladda ner tv-serier? hur mycket film får plats i ipoden om man har cirka 500-1000 låtar också? (har inte fått min än, julklapp)

  • Medlem
  • 2006-12-14 22:03

tv-serier

var kan man ladda ner tv-serier? hur mycket film får plats i ipoden om man har cirka 500-1000 låtar också? (har inte fått min än, julklapp)

Ursprungligen av Boti:

Windows
-----------

1. Ladda hem AtomicParsley-win32-v0.8.zip från http://atomicparsley.sourceforge.net/ .

2. "Zippa" upp den på valfri plats. (Kommer använda C:\Program\AtomicParsley-win32-v0.8 som exempel i fortsättningen.)

3. Tryck på "Start"-knappen och välj "Kör..". I fältet skriver du "cmd" och trycker på "OK". Ett kommandofönster ploppar nu upp.

4. I kommandofönstret skriver du "cd C:\Program\AtomicParsley-win32-v0.8".

5. Nu ska du vara i mappen "C:\Program\AtomicParsley-win32-v0.8" om du har gjort rätt. Nästa steg är att ändra dina mp4 filmer till TV Shows. Vi antar nu att du har en tvserie på plats C:\TV\Tutti.Frutti.S01E01.TVRip.XviD-LOL.mp4 som du vill ändra på.

6. Skriv då följande i kommandofönstret...

AtomicParsley.exe "C:\TV\Tutti.Frutti.S01E01.TVRip.XviD-LOL.mp4" --stik "TV Show" --TVShowName "Tutti Frutti" --TVSeason "1" --TVEpisode "01"

--stik "TV Show": säger till iTunes och iPoden att det är en tvserie.
--TVShowName "Tutti Frutti": sätter namnet på tvserien.
--TVSeason "1": sätter säsong nummer.
--TVEpisode "01": sätter avsnitt nummer. rätt bra att ha en 0:a framför 1-9 för då sorteras dem i rätt ordning om det finns 10 eller fler avsnitt.

Om du nu har gjort rätt så kommer det upp en procenträknare... när den har räknat upp till 100% så är det klart :).

7. Nu kan du gå till mappen (C:\TV\) som du har filmen i och där kommer det nu finnas en kopia av din film som heter nåt i stil med "-temp.1234" på slutet. det är den här filen som du har ändrat.

8. nu kan du lägga in den i itunes och sen ipoden. njut!

Jag vet att det här är kanske inte världens bästa giude men jag hoppas att det är bättre än inget

/Boti

hamnar filen nu under tv program i ipoden elr?

Hoppas att alla har märkt att man lätt kan fixa detta i den senaste versionen av iTunes. Bara att högerklicka på filen,> visa info >alternativ> videotyp. MAn måste dock göra så för varenda avsnitt, vilket är lite jobbigt när man har 50 st avsnitt av The Simpsons.

Ursprungligen av Gtgoon:

Hoppas att alla har märkt att man lätt kan fixa detta i den senaste versionen av iTunes. Bara att högerklicka på filen,> visa info >alternativ> videotyp. MAn måste dock göra så för varenda avsnitt, vilket är lite jobbigt när man har 50 st avsnitt av The Simpsons.

detta funkar inte då TV shows inte finns som alternativ i Ipoden, så om du väljer Tv Show genom itunes så försvinner filmen.

  • Medlem
  • 2006-01-30 21:48
Ursprungligen av Stäffe:

detta funkar inte då TV shows inte finns som alternativ i Ipoden, så om du väljer Tv Show genom itunes så försvinner filmen.

nja inte riktigt... den försvinner inte utan den kan inte visas på ipoden eftersom man inte har angett namn, säsong och avsnitt (har inte testa om alla 3 måste anges eller om det räcker med nån eller några av dessa tre). Man kan testa detta om man vill genom att lägga in ett avsnitt som man har ändrat till en tv show i itunes i en playlist och överföra det till ipoden. den kommer då inte synas under movies (och tv shows) men man kommer kunna komma åt den genom att gå till sin playlist.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-31 17:14

Och om någon ville förklara hur man gör för oss som har mac också. tycker mig inte kunna se detta, eller så är det bara för att jag kanske inte förstår mig på det.
så, en macgenomgång tack...

fn, de måste komma ett lättare sätt snart!
min mrtvpod vill itne fungera längre :S
helt mysko.. ajja

det funkar inte HJÄLP NÅN

Bevaka tråden