Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nano motståndare?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag fick ett mail idag och det var från Jens Of Sweden. JOS verkar ha gjort en Mp3 som är lik Ipod Nano. Den verkar ha det som Nano inte har, t.ex så skriver de att den é liten och att den har fin svart utsida som är repsäker. Den har även videouppspelning och ligger i ungefär samma prisklass som Nanon
Har det kommit en motståndare till Nanon?

Jag håller fast vid min Nano iallafall, och det är ju inte bara dåligt att de har härmat iPod, det visar ju hur mycket Nanon är omtyckt!

http://www.jensofsweden.com/company.aspx?sub=news&newsid=32

Ursprungligen av RednaXela:

Jag fick ett mail idag och det var från Jens Of Sweden. JOS verkar ha gjort en Mp3 som är lik Ipod Nano. Den verkar ha det som Nano inte har, t.ex så skriver de att den é liten och att den har fin svart utsida som är repsäker. Den har även videouppspelning och ligger i ungefär samma prisklass som Nanon
Har det kommit en motståndare till Nanon?

Jag håller fast vid min Nano iallafall, och det är ju inte bara dåligt att de har härmat iPod, det visar ju hur mycket Nanon är omtyckt!

http://www.jensofsweden.com/company.aspx?sub=news&newsid=32

Asså, snälla? Har dem ingen fantasi?!

Slänger upp en bild här för er som inte orkar klicka runt på länkar...

Det står att det ska kunna rymma 6 st långfilmer. Hur är det möjligt?
En normal långfilm som kag rippar med PQ är minst 1 GB.

  • Medlem
  • 2006-01-24 16:06

Detta var den första riktigt snygga nano kopia jag sett hittils. (tyvärr) Det är nog det första riktiga hotet mot nanon.
Dyr!!
2GB JoS MP-500 $242.54 kontra 2GB nanon $199
med jos får man inte med hörlurar(!) eller manual (bara som PDF)
nanon är nästan 6 mm tunnare

  • Medlem
  • 2006-01-24 16:33

Om jag har lärt mig rätt från den allsmäktiga TV-apparaten så är JoS's grej att ta redan existerande maksiner ändra designen så lite som möjligt och sedan sätta sitt namn på den... så det förvånar mig inte ett dugg att de tar en så pass populär spelare som Nanon... rätta mig gärna om jag har fel...

Fan va ful baksida den har! Baksidan är ju för fan fastskruvad!

Ursprungligen av Ollesallagetter:

Fan va ful baksida den har! Baksidan är ju för fan fastskruvad!

Det är väll klart att den är ful, det är ju en JoS:D

  • Medlem
  • 2006-01-24 19:06

dock ganska snygg i guld men Nanon spöar sk**en ur den

Jepp, håller med.. Men en sak är dåligt av apple. Nu, efter iPod (video) är släppt, varför lägger de inte till så man kan titta på film i nya uppdateringen till nano? För sannolikheten är ju minimal. Apple skiter väl snart i iPod G5 ändå och släpper någonting nytt. Så video i nano skulle bara vara ett plus. Eller?

Vi säger i alla fall NEJ till plagiat!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-24 20:17
Ursprungligen av martin_stenmark:

Jepp, håller med.. Men en sak är dåligt av apple. Nu, efter iPod (video) är släppt, varför lägger de inte till så man kan titta på film i nya uppdateringen till nano?

Nanon har väl inte tillräckligt med processorkraft/kretsar för att avkoda video på ett bra sätt. Inte ens under linux så fungerar det ju något vidare med video på nano (okomprimerad video, hur skoj är det?). Eller berodde det helt enkelt på att man inte lyckats använda alla kretsar än i linux? Kommer inte ihåg.

Ursprungligen av RednaXela:

Har det kommit en motståndare till Nanon?

Skulle inte tro det

Jag kan inte förstå att ni kallar den "plagiat." Visst, den har väl liknande estetiska drag, men är knappast en kopia. Varför tycker ni att JoS har härmat Apple?
Designen är väl egentligen största märkvärda likhet, men så speciellt misstänkt lik är den väl ändå inte.
Jämför den med Nanon om ni vill, men jag tycker ändå att det är verkar vara en fullt duglig mp3-spelare, och JoS håller faktiskt kvalité på sina produkter.

"Rapid" har du egna erfarenheter av denna spelare? Eller hur vet du att den är skit?

Släpp den där iPod-stoltheten lite, bara för att iPod anses som "världens bästa mp3-spelare" så betyder det inte att allt annat på marknaden är "plagiat" eller "billig skit."
Dra inte så förhastade slutsatser.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2006-01-24 21:02

Bra sagt Gone_Away;)

Att folk aldrig lär sig att JoS inte gör något mer än köper befintliga spelare och sätter sitt namn på. NO MORE.

Dyne Telecom gör denna spelare.
http://www.dynetel.com/product/product_02_801.html

Pantern, skitsamma om han så gör spelarna med hammare och spik i sitt eget garage, eller om han så köper dom på gatan - hans spelare håller MYCKET högre kvalité än de flesta andra liknande spelarna. (Bortsett från de andra märkes-spelarna, typ Creative, iRiver, Sony, osv)
Jag menar, jag tror minst 50% av mp3-köparna i åldersgruppen 13-15 köper/kan köpa en No-Name spelare för prisklassen 299kr och uppåt. Om man ser det från det hållet är Jens nylanders spelare guld-produkter. Säg vad ni vill, men det är ingen billig no-name skit.

Ursprungligen av Gone_Away:

Pantern, skitsamma om han så gör spelarna med hammare och spik i sitt eget garage, eller om han så köper dom på gatan - hans spelare håller MYCKET högre kvalité än de flesta andra liknande spelarna. (Bortsett från de andra märkes-spelarna, typ Creative, iRiver, Sony, osv)
Jag menar, jag tror minst 50% av mp3-köparna i åldersgruppen 13-15 köper/kan köpa en No-Name spelare för prisklassen 299kr och uppåt. Om man ser det från det hållet är Jens nylanders spelare guld-produkter. Säg vad ni vill, men det är ingen billig no-name skit.

May so be it, but where's the support? Jag menar att förra gången han försökte sig på spelare hade han glömt en viktig sak. SUPPORT. Det sket han helt enkelt i när det kom fram och gick således i konkurs.

kolla "lackerings jobbet" titta på luft hålen längst ner.. ser epigt ut tycker jag..
http://www.jensofsweden.com/images/mp500/mp500_img_product_black_left_high.jpg
*Pussar på min lilla snygga ipod ;)*

  • Medlem
  • 2006-01-24 22:00
Ursprungligen av Gone_Away:

"Rapid" har du egna erfarenheter av denna spelare? Eller hur vet du att den är skit?

Jag måste först få säga att jag inte sa något om att JoS var skit jag sa att "Nanon spöar skiten ur den" och om du läser vad jag sa innan i mitt medelande så pratade jag om designen inte något annat...

Ursprungligen av Psychotic:

kolla "lackerings jobbet" titta på luft hålen längst ner.. ser epigt ut tycker jag..
http://www.jensofsweden.com/images/mp500/mp500_img_product_black_left_high.jpg
*Pussar på min lilla snygga ipod ;)*

Jag tror snarare att "lufthålen" är någon form av mic eller högtalare.

Jens tyckte man skulle testa att repa den själv och se hehe. Inget jag skulle göra kan jag säga!

Om jag nu får lov till och säga min mening...

Jag tror nog att vi alla här kan hålla med om att Apples grejor är snyggast? Oavsett? Men bäst? Jag vet inte.... Det finns nog andra grejor som är bättre ute i världen, i synnerhet i Japan, Hong Kong, USA...

Vi eller de flesta vet ju om att iPod är bra grejor och vi köper den för designens skulle (OFTAST) Jag menar väljer jag mellan en Nano och en Creative Zen Micro i samma prisklass tar jag ju självklart Nanon för den är snyggast, men funktionsmässigt är det samma "skit" om jag får lov till och uttrycka mig på det viset, Den spelar MP3 Helt enkelt, det är ju vad huvudsyftet är och dem båda har väldigt bra minne....

Sen nu vad gäller JoS, att de övriga tillverkarna härmar iPodarna har jag lite svårt att tro på med tanke på att alla försöker ju bygga en liten, smidig, tunn, lätt, enkel, SNYGG MP3 Spelare med mycket minne och bra Batteritid.... Då blir det ju oftast samma slags plattformar och storlek, att de är fyrkantiga och tunna betyder ju knappast att HALLÅ KOLLA SÅDAN IPOD HÄRMARE!!! Så Nokia, Siemens, och alla andra härmar Sony Ericsson för att telefonerna är avlånga, fyrkantiga och har Mp3 funktioner? Ge er!!

Har ni tänkt på hur de flesta MP3 spelare ser ut idag? De dära man hade innan man upptäckte iPodarna, De här vanliga små med 128-512 mb minne med ett AA batteri små fula, avlånga, med pytteliten display, har alla de härmat varandras design? Nepp.... de har inget annat alternativ än att bygga de så!!! Likaså med alla dessa "iPod härmare"

Fast vad gäller designen på den hära JoSen är den rätt ful faktiskt, och inte vidare lik Nanon.... Den har liknanade knappar kanske, men formen är den samma som på alla andra Mp3 spelare med så "mkt" minne....

Kvaliten på JoS däremot är sisådär men den håller vad den ska, som de flesta vet är det nåt kinesiskt skit under skalet, man kan lika gärna köpa en Euroline spelare på Elgiganten för 799 kr med 1 GB Minne, samma tillverkare förmodligen på elektroniken!! Köper man en Apple iPod vet man om att det är Apples egna grejor (Fast jag har märkt att Flashminnet på nanon är av Toschiba, men det är ju också ett bra japanskt märke)

Jag personligen skulle aldrig köpa JoSen pga det dåliga minnet, för höga överpriset och den fula designen, ska man upp i de pengarna anser jag att iPod Nano är det mest prisvärda alternativet för den som söker en enkel, liten snygg MP3 / MP4 spelare med bra minne och batteri....

Men alla har vi våra egna uppfattningar....

Men visst kanske är inte Apple iPod det bästa, men fan det snyggaste iaf....

Nu är ju nanon oxå tillverkad i Asien som JoS spelare. De använder säkerligen till 95% samma kompenter med. Däremot är Apple designad ifrån grunden av Apple. JoS designar endast det yttre. Det inre köper han från andra tillverkare.
Nanon är oerhört användarvänlig och man får mycket minne för slanten i ett snyggt skal. Sant. Men bäst ljud har den absolut inte. Min Meizu E3a krossar den ganska hårt.

Men jag är som många andra såld på utseendet och användargränssnittet i nano som Itunes som rubbet.
Man blir ju yr bara av att titta på nya JoS spelaren. Organiserat koreanskt kaos som vanligt.

Ursprungligen av Pantern:

Nu är ju nanon oxå tillverkad i Asien som JoS spelare. De använder säkerligen till 95% samma kompenter med. Däremot är Apple designad ifrån grunden av Apple. JoS designar endast det yttre. Det inre köper han från andra tillverkare.
Nanon är oerhört användarvänlig och man får mycket minne för slanten i ett snyggt skal. Sant. Men bäst ljud har den absolut inte. Min Meizu E3a krossar den ganska hårt.

Men jag är som många andra såld på utseendet och användargränssnittet i nano som Itunes som rubbet.
Man blir ju yr bara av att titta på nya JoS spelaren. Organiserat koreanskt kaos som vanligt.

Som sagt, alla har vi olika smak. (Och tur är väl det)
Ni får inte missförstå mig nu bara, för det är inte så att jag inte gillar Nanon, men jag anser också att det finns alternativ. Jag har min mini, och har absolut inga planer på att byta inom den närmsta framtiden, men även om en mp3-spelare inte har ett Apple-märke på sig så betyder det inte att det är skräp, oavsett Apples höga punkt. iPod är ju faktiskt lite av "herren på täppan" det går inte att förneka.

Nog om JoS, men att snubben kommit på en fruktansvärt bra affärsidé, det ser vem som helst.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2006-01-26 20:59
Ursprungligen av Gone_Away:

Nog om JoS, men att snubben kommit på en fruktansvärt bra affärsidé, det ser vem som helst.

Hum..hum... var det därför han gick i konkurs??

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2006-01-26 21:12

Ja men även fast han gick i konkurs så har han startat ett nytt företag. Och vet du varför han gick i konkurs? Han har också startat ett nytt företag med en annan tillverkare av mp3 spelarna.

Ursprungligen av Trino:

Ja men även fast han gick i konkurs så har han startat ett nytt företag. Och vet du varför han gick i konkurs? Han har också startat ett nytt företag med en annan tillverkare av mp3 spelarna.

Han kursade för han inte fick ersättning för trasiga spelare. Bland annat. han är också skyldig massa andra pengar. Men svinet kursar sitt bolag, skiter i att betala de han är skyldig stålar. Startar upp nytt med säte i Schweiz och hoppas folk förlåter han.
Skottpengar på folk som beter sig som han gjort anser jag.

Pantern, det ligger väl något i det du säger, dåligt skött av den där Jens Nylander, kan man ju tycka.
Jag är inte så insatt och har inte hört så mycket om den där konkursen, bara att han startat upp det på nytt.
Hur han har skött företaget är väl en annan sak, men jag tycker fortfarande att hans idé är/var bra.

Undrar om inte denna tråden spårat ur sig lite från ämnet :rolleyes:

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2006-01-26 22:53

Han begärde ju konkurs, för att det blev strul medtillverkaren av hans spelare. Det hände iaf något med bolaget som tillverkar hans spelare.

Ursprungligen av Trino:

Han begärde ju konkurs, för att det blev strul medtillverkaren av hans spelare. Det hände iaf något med bolaget som tillverkar hans spelare.

Han har olika tillverkare av sina spelare ska tilläggas. Och jag tycker fortfarande det låter som folk tror att Jens tillverkar spelare vilket han inte gör.
Han säger "Den spelaren vill jag ha!" . Och sen skriver de JoS på den och den säljs i sverige. Jag skulle kunna göra samma sak. Det finns ingen mer kompetens bakom teknik eller framtagande av produkt hos JoS än att han väljer färg och var loggan ska sitta på "sina"spelare.

Ursprungligen av Pantern:

Han har olika tillverkare av sina spelare ska tilläggas. Och jag tycker fortfarande det låter som folk tror att Jens tillverkar spelare vilket han inte gör.
Han säger "Den spelaren vill jag ha!" . Och sen skriver de JoS på den och den säljs i sverige. Jag skulle kunna göra samma sak. Det finns ingen mer kompetens bakom teknik eller framtagande av produkt hos JoS än att han väljer färg och var loggan ska sitta på "sina"spelare.

Ursäkta uttrycket, men "och?"
Han blev ju uppenbarligen rik på det, och det var förmodligen hans tanke.

Ursprungligen av Gone_Away:

Ursäkta uttrycket, men "och?"
Han blev ju uppenbarligen rik på det, och det var förmodligen hans tanke.

Ja det var det säkert. Och det säger väl allt om varför det gick som det gick?
En bra chef tänker lite längre snabba $$$ i plånboken för att bygga stor kåk och sjysst brygga...

1
Bevaka tråden