Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudet - ett skämt?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick min 4gb Ipod Nano idag o började utforska den. När det kom till ljudinställningarna blev jag mycket besviken . Är det meningen att man endast ska kunna välja de förinställda alternativen? Inget av dem låter särskilt bra. I min förra iRiver 795 kunde man manuellt ställa in bas, treble osv... (en mängd möjligheter). Går inte det på ipoden? Jag anser att basåtergivningen suger just nu jämfört med min förra betydligt billigare spelare. Jag har testat med både mina sony inear lurar och mina koss porta pro som brukar återge basljudet rejält. HJÄLP! :eek: I itunes finns det ett sånt equaliser fönster jag snackar om men det rör väl bara det programmet på datorn o inte spelaren...

Nej om jag inte minns fel ska eqn portas över till iPoden spårspecifikt... Eqn är dock inte Nanos starka sida, det håller jag med om. Det är därför man låter någon annan (producenten) mixa skivorna.

Justera EQn i Itunes (nere vänster) . Markera låtarna på din Nano. Välj sedan visa info och välj din egen EQ. Då ändras alla låtar till den EQ setting du förinställt. Välj sedan EQ av i Nanon. Då kan man få mycket bas.
Endel brukar också sänka dess db värde något steg för den har en tendens att spricka upp i ljudet..

Ursprungligen av Pantern:

Justera EQn i Itunes (nere vänster) . Markera låtarna på din Nano. Välj sedan visa info och välj din egen EQ. Då ändras alla låtar till den EQ setting du förinställt. Välj sedan EQ av i Nanon. Då kan man få mycket bas.
Endel brukar också sänka dess db värde något steg för den har en tendens att spricka upp i ljudet..

TACK!

Jag har också svårt med att Ipod inte har manuell eq. Man kan ju hoppas att Apple lägger till denna funktion i framtida uppdateringar.

Behöver du djupare Bas så beror det snarare på de medföljande hörlurarna. Köp istället ett par Apple iPod in Ear hörlurar! jag är jättenöjd med minna, när dem inte ramlar ur öronen dvs =P

Ipods in ear lurar har dock fått rejält med kritik. Jag skulle inte våga köpa dom. Köp Sony EX71 istället för 300kr. Klart bäst för sin peng enligt de allra allra flesta.

Nere höger ska det givetvis stå

Ställ in eq i itunes och ställ eq på din ipod på av så tar den det låtarna är inställda på

Its a fact....De billigare versionerna av iPod har skitljud! Helt värdelöst för oss som har ljudet som nr1 när man värdesätter en mp3 spelare. Jag har en ipod mini som också har skitljud, med distande bas och allmänt skräpljud...Många förklarar bort detta med att dina lurar är för dåliga, eller att man måste ändra EQ i itunes osv osv,....Men det är bara konstatera att ljudet är dåligt!
Jag har en Iaudio X5 på väg till mig då jag fått nog av minin. Har tidigare haft Iaudio som jag tappade och inget kan jämföras med deras ljud!

Gillar du design och funktionalitet ska du helt klart köpa iPod ( kanonsnygga med ett grymt menysystem ). Men gillar du grymt ljud ska du satsa på Iaudio.

Var det inte så att shuffle som är den billigaste av ipod modellerna också hadde det bästa ljudet

Ursprungligen av alex_alex:

Var det inte så att shuffle som är den billigaste av ipod modellerna också hadde det bästa ljudet

Jopp, det har jag också hört, tror det stog i nåt prylmagasin eller liknande att just Shuffle hade bäst element.

  • Medlem
  • 2006-02-15 01:52

Sigmatel chip i shuffeln. Samma som i iaudio spelarna. Tackvare det så riktigt nice ljud. Orkar inte gå in på varför och hur men så är det. Inte 100 på att det är samma chip men iaf från en och samma tillverkare. Nanon använder sig av ett portalplayer chip.
Många av dagens top-of-the-line spelare kör på samma kretsar men det beror oxå på hur och vilka funktioner beställarna kräver och hur dom tweaker därefter.

http://www.sigmatel.com/
http://www.portalplayer.com/

  • Medlem
  • 2006-02-15 01:55

Portalplayer håller på att ta fram ett chip som använder sig av trådlöst junk med ett annat företag(kommer inte ihåg vilket) så framöver kommer vi se bluetoth/wifi spelare rätt coolt faktist.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-28 21:22

De stora Ipodarna har väl, vad jag förstått, en lite större förstärkare. Men det har väl inte så mycket med kvalitéen på ljudet att göra eller?

Förresten så är väl det bästa att inte använda eqn alls om man vill hålla liv i spelaren en längre tid, det drar väl en del kräm att ha den på.

För övrigt är jag helnöjd med ljudet i nanon. Tycker det låter svinbra med mina Porta Pro!

Har nyss skaffat en nano, kan inte hitta inställningarna för ljudet! kollade även i instruktionsboken, måste ju varit blind. Använder också Koss porta pro, låter bättre med dem än med mina dyare Sennheiser samt mina billigare Sennheiser HD 201

vet nån varför ljudet på min ipod nano har blivit högre? och förut var det 2 pilar bredvid varandra på skärmen men nu är dom borta

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-03-01 19:22

Jag tror det är Re-peat eller Blanda symbolerna

Ursprungligen av arshia:

Jag tror det är Re-peat eller Blanda symbolerna

jaha ok blev lite orolig:p

Sålde min Nano nyss pga ljudet. Orkade inte med den dåliga basen och ljud som sprack upp. Köpte en MEIZU E3 istället och HERREGUD vilken skillnad

  • Medlem
  • 2006-03-02 13:47
Ursprungligen av Pantern:

Sålde min Nano nyss pga ljudet. Orkade inte med den dåliga basen och ljud som sprack upp. Köpte en MEIZU E3 istället och HERREGUD vilken skillnad

Hur många Mb är Meizun på? Jag kollade deras sida men jag måste vara helt disillusionerad för jag såg inte storleken (MB) nånstans.

Ursprungligen av Mari:

Hur många Mb är Meizun på? Jag kollade deras sida men jag måste vara helt disillusionerad för jag såg inte storleken (MB) nånstans.

Min är på 1Gb.

http://www.meizu.se/compare_sv.php

Men för helvete, om ni är så missnöjda med ljudet så installera rockbox, de gör ljudet 100 * bättre.

är det Sverker Olovsson i farten? ^^;

1
Bevaka tråden