Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Testat iPoden mot TV:n

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-01-29 15:29

Köpte nyss kabeln från Kjell, jag får det inte att fungera mer än att jag hör ljudet, någon bild får jag inte. TV-ut är på, har provat med både PAL och NTSC, frågan är om det är någon inställning i tv:n som jag inte har koll på. Pillar vidare

  • Medlem
  • 2006-01-29 15:32
Ursprungligen av doolar:

Köpte nyss kabeln från Kjell, jag får det inte att fungera mer än att jag hör ljudet, någon bild får jag inte. TV-ut är på, har provat med både PAL och NTSC, frågan är om det är någon inställning i tv:n som jag inte har koll på. Pillar vidare

Kastat om kablarna som man ska göra? Prova alla kombinationer...:)

  • Oregistrerad
  • 2006-01-30 10:59

Japp, kastat om och provat flera gånger så som dom ska sitta enligt länken ovan, dessutom provat med en scart adapter i både S-video scart och vanlig scart. Har en 1 år gammal Sony Widescreen teve av bättre modell, så den borde ju klara av det. Börjar luta åt att kabeln är dålig... Men det får man kanske ta för 49 spänn.

  • Medlem
  • 2006-02-04 17:20

haha höll på att bli galen precis provade byta runder alla sladdarna men till slut kom jag på det, jag hade inte satt på TV ut på ipoden

kolla så ni gjort det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-04 18:13

jag skulle bara vilja säga att iPoden klarar nästintill DVD kvalitet

Citat:

iPoden klarar av MPEG-4 under 230400 pixlar. Eftersom 480x480 är 230400 pixlar.
Då så, dessa format i MPEG-4 klarar iPoden av:

720 x 304 (2.35:1) Nästan full DVD kvalitet
624 x 336 (1.85:1)
624 x 352 (16:9)
592 x 368 (16:10)
512 x 384 (4:3)
Ni kan kolla själva, 720 x 304 = 218880, mindre än 230400 pixlar eller hur?
624 x 336 = 209664 pixlar

Det går i för sig att ha andra mått, men enligt ffmpegx manualen så måste höjden och bredden vara jämt delbara med 16 för att de ska funka ordentligt.

jag tog denna HD trailer och konverterade den till 720 x 304, 30 FPS och en bitrate på 2,500 kbits. Då blir kvaliten grym, både i datorn och på iPoden, jag har dock ingen TV-Kabel så jag kan inte testa på TVn

Du iigloo det låter ju fantastiskt. Får man fråga hur du konverterade till en sådan monsterkvalitet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-05 12:22
Ursprungligen av Skvarnsk:

Du iigloo det låter ju fantastiskt. Får man fråga hur du konverterade till en sådan monsterkvalitet?

Jag använde programmet podner till Mac OS X (vet inget liknande till Win) och så gjorde jag 'custom' inställningar på
MPEG-4 video 720 x 304 pixlar, 30 FPS (det högsta ipoden klarar av) och sen en bitrate på 2,500 kbits. (iPodens högsta bitrate)

Detta klarar iPoden av i MPEG-4 inte i H.264.
Det är så eftersom 480x480 är det den klarar av i MPEG 4, men eftersom 480 x 480 är 230 400 pixlar, så klarar ipoden av andra upplösningar också, bara det är under 230 400 pixlar

Förstår ni vad jag pratar om eller är jag lite luddig?
Jag läste om det på en amerikansk sida (kommer ej ihåg vilken) och har sedan testat mig fram...

  • Medlem
  • 2006-02-05 12:28
Ursprungligen av iigloo:

Jag använde programmet podner till Mac OS X (vet inget liknande till Win) och så gjorde jag 'custom' inställningar på
MPEG-4 video 720 x 304 pixlar, 30 FPS (det högsta ipoden klarar av) och sen en bitrate på 2,500 kbits. (iPodens högsta bitrate)

Detta klarar iPoden av i MPEG-4 inte i H.264.
Det är så eftersom 480x480 är det den klarar av i MPEG 4, men eftersom 480 x 480 är 230 400 pixlar, så klarar ipoden av andra upplösningar också, bara det är under 230 400 pixlar

Förstår ni vad jag pratar om eller är jag lite luddig?
Jag läste om det på en amerikansk sida (kommer ej ihåg vilken) och har sedan testat mig fram...

Fattar precis. Fan vad nice! Jag kodade om Madagascar-trailern och Thank you for smoking-trailern i videora och det blev till och med bra i iTunes! Även om man drog upp bilden på dataskärmen! Det gör inte vanliga dvd-er. Ska strax pröva på TV'n! :rolleyes:

Edit: Har nu kollat på TV'n och det är fanemej DVD-kvalitet på skiten!

Jag ser då ingen särskilt skillnad förutom när väldigt liten text syns, den blir mer svårläst. Jag är ganska extatiskt just nu! Alla med iPod Video och en AV-kabel, ni måste prova detta! Kolla in www.divx.com!

Ursprungligen av iigloo:

Jag använde programmet podner till Mac OS X (vet inget liknande till Win) och så gjorde jag 'custom' inställningar på
MPEG-4 video 720 x 304 pixlar, 30 FPS (det högsta ipoden klarar av) och sen en bitrate på 2,500 kbits. (iPodens högsta bitrate)

Detta klarar iPoden av i MPEG-4 inte i H.264.
Det är så eftersom 480x480 är det den klarar av i MPEG 4, men eftersom 480 x 480 är 230 400 pixlar, så klarar ipoden av andra upplösningar också, bara det är under 230 400 pixlar

Förstår ni vad jag pratar om eller är jag lite luddig?
Jag läste om det på en amerikansk sida (kommer ej ihåg vilken) och har sedan testat mig fram...

När jag kör hög kvalitet för att få det bra på TV så sker det något intressant på Poden. Det blir liksom linjer i bilden vid snabba bildövergångar eller rörelser i filmen. Detta sker inte vid h264 men vid mpeg. Någon annan som märkt detta? Vad göra för att slippa?

/Henke

  • Medlem
  • 2006-02-05 12:13
Ursprungligen av iigloo:

jag skulle bara vilja säga att iPoden klarar nästintill DVD kvalitet

jag tog denna HD trailer och konverterade den till 720 x 304, 30 FPS och en bitrate på 2,500 kbits. Då blir kvaliten grym, både i datorn och på iPoden, jag har dock ingen TV-Kabel så jag kan inte testa på TVn

Nice! Jag laddade nyss ner ett par HD-trailers från divx.com och ska pröva, ser ut att funka fint i videora. Otroligt vilken kvalitet HD blir på datorn!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-05 12:53

Bra att det funkar! Ska skaffa mig en TV kabel och kolla hur bra det blir

najs! tack för tipset iigloo

  • Medlem
  • 2006-02-06 19:33

Är det bara jag som inte får det att funka?
Har köpt min på teknikmagasinet men det ser likadant ut som den på kjelles.
Sen har jag kopplat som det står plus alla andra kombinationer, har på tv out för jag ser bilden på tvn men den hoppar och brusar!!
Ingen som har något annat förslag?

Fabbe: Kan vara TV:n som är kass. Har du testat på nån annan TV?

  • Medlem
  • 2006-02-07 19:33
Ursprungligen av xevious:

Fabbe: Kan vara TV:n som är kass. Har du testat på nån annan TV?

har du ändrat tv-ut på ipoden då?

  • Medlem
  • 2006-02-08 12:32
Ursprungligen av Massi:

har du ändrat tv-ut på ipoden då?

jaa de klart

jag har testat 720x304 30 fps och 2500 kbits osv. dom inställningarna som beskrevs på sidan 2. iaf så vill inte filmen startas i min iPod, och vad jag vet så ska det funka? Filmen vill inte starta helt enkelt, vad är felet? Har formaterat och uppdaterat iPoden till 1.1. Snälla hjälp.

EDIT: Jag fick det att funka till slut, och jag har bara en classe kabel, och låvar, det blir riktigt nice kvalité. Kanske lite stor fil, 20 min ca. 400 mb:) men som sagt, vill man ha bra bild så får man offra sig.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-07 17:08

Nej jag har inte kunnat göra det än. Måste leta upp en liten AV-sladd-till-scart-kontakt först. Får väl hoppas att det är felet. Eller att sladden är dålig.

Hej! Använder alla samma program för att rippa, då ni får en sån underbar kvalitèt? Rippar ni DVD'filmer eller färdiga DivX-rippar?

MVH Ludde

Hur bra blir kvaliteten (bild och ljud) vid koppling iPod -> tv/reciever jämfört med dator -> tv/reciever?

Ibland störs man ju lite av datorns surr när man ska kolla på det man tankat hem.

Det kan nog inte vara någon överlägsen kvalitet:confused:

  • Medlem
  • 2006-02-26 08:49

Jag har kopplat in alla kablarna rätt. Men så blir det svart vit bild och ljudet är helt normalt. Varför blir det svart vit bild?

Hej!
Jag har köpt en dockningsstation och där är det S-video ut.
Jar kollat alla inställningar men får fortfarande ingen bild. ringde till Apple och pratade i 35min men han var så seeeg så det var ingen ide.

Kan någon vänlig själ hjälpa mig?
Tackar på förhand

/Daniel

Är s-video bättre än de andra kablarna som man vanligen använder? Jag har jämfört men ser ingen skillnad? Eller kanske jag som är blind?

Bevaka tråden