Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod till stereo?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har försökt koppla min iPod till stereon med en 3,5 mm -> RCA kabel. Jag ansluter RCA-kabeln till stereons "Video"-port. Det flummiga är att ljudvolymen är extremt låg även fast jag skruvar upp ipodens volym på max. Ändå måste jag höja stereons volym extremt mycket för att kunna lyssna. Och i det läget skulle det vara trist om man råkade slå om till en vanlig källa, ex radion. Högtalarna skulle säkerligen sprängas.

Går det att fixa så volymen blir "normal"? Finns det någon adapter eller något annat?

Jag har även provat att koppla in ipoden i "Phono" (skivspelarens)-port men det lät fördjävligt.

Tacksam för hjälp!

/M

Jag har samma problem, känns rätt konstigt att det är så lågt ut ljud från iPoden. Får höja max på iPoden och relativt mycket på stereon för att få samma nivp som radion eller cd. Så jag är också intresserad av en bättre lösning

Det va då det flummigaste! Några sådana problem har då inte jag? Har också kopplat min med 3,5mm stereoplugg - RCA in i stereon och det blir hur fint som helst i jämförelse med CD och radio....Jag har en 5Gb, har Ni någon annan senare modell?

Jag köpte en iCabel när jag besökte USA för ett par veckor sedan och ska testa ifall denna kabel hjälper till att lösa problemet - ska bara ladda iPoden då batteriet märkligt nog var tomt:

Enligt AppleStore:

The Most Advanced High Performance MP3 Player Requires Higher Performance Audio Cable.
When your listening to MP3 tunes through the iPOD´s high performance headphones, the digital sound quality is mind-blowing. If you want that same amazing sound quality when you hook up your iPOD to your stereo, Ordinary audio cable won´t cut it. You need higher performance cable that´s got the advanced technologies and design to maximize performance.

http://store.apple.com/1-800-MY-APPLE/WebObjects/AppleStore?productLearnMore=T4504LL/A

- Olle

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fleno:
Det va då det flummigaste! Några sådana problem har då inte jag? Har också kopplat min med 3,5mm stereoplugg - RCA in i stereon och det blir hur fint som helst i jämförelse med CD och radio....Jag har en 5Gb, har Ni någon annan senare modell?

Min känsla är att det inte är iPoden som det "är fel på". Utan det handlar nog snarare om att stereon inte förstärker signalen tillräckligt mycket. Min i pod är ny (10 GB), stereon är gammal. Nya stereo-förstärkare kanske automatiskt kan anpassa förstärkningen till den inkommande signalen.

Det konstiga är dock, att när jag kopplade in min MiniDisc i stereo på samma sätt, så var ljudet perfekt, rätt volym och fint ljud. Och det borde väl inte vara någon större skillnad på iPodens och MiniDiscens utsignal.

/M

Har nu testat de kablar jag valde och kör AUX på en urgammal förstärkare, minst 25 år gammal (SONY STR-725L) och när jag maxar utgången på iPoden (nya 10GB modellen) så behövs bara ca: 10-20% av förstärkarens volymratt, så det låter helt OK men innser nu att det inte är tillräkligt att spara MP3´orna i 128bits. Högtalarna är en billiga skithögtalare... lite plastiga från Philips... har tyvärr slitit ut mina stora JBL-lådor, men OK dom höllt i 24 år så inget att klaga över.

En sak som slog mig är att man i iTunes ju kan välja hur högt varje MP3´a ska spelas upp, kanske "felet/möjligheten" ligger där ??? Möjligen följer denna info i filen med över till iPoden, eller ???

Att i iPodens EQ sätta på "Bas bouster" gjorde susen för de gamla högtalarna

- Olle

[ 26 September 2002, 17:01: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

Jag har 5Gb. Kopplad till en 3 år gammal B&O via AUX kontakten.
Annars är det mycket bra ljud, har alla mina mp3or i "Hög Kvalite" inst. (192, riktig stereo) i iTunes.

Får höra mig för, om det är någon inst. i B&On som gör att det låter lågt.

Hur koppla Ipod till B&O stereon?

Ursprungligen av J Thomas E:

Jag har 5Gb. Kopplad till en 3 år gammal B&O via AUX kontakten.
Annars är det mycket bra ljud, har alla mina mp3or i "Hög Kvalite" inst. (192, riktig stereo) i iTunes.

Får höra mig för, om det är någon inst. i B&On som gör att det låter lågt.

Hej, jag undrar var du fick tag på kabeln mellan Ipoden och B&O stereon? Fanns den som direktkoppling (hörlursplugg till 7-stift) eller fick du ha någon mellandel?

Mvh, Jonas

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-15 07:03
Ursprungligen av jonasbackstrom:

Hej, jag undrar var du fick tag på kabeln mellan Ipoden och B&O stereon? Fanns den som direktkoppling (hörlursplugg till 7-stift) eller fick du ha någon mellandel?

Har du en docka? I så fall kan du skaffa en standard 3.5mm till 5/7-pin DIN. Finns säkert hos B&O, annars finns det på eBay. Har du ingen docka, så rekommenderas inte 3.5mm eftersom det är hörlursutgång och inte LINE nivå. Då bör du koppla dig till dock-kontakten istället.

Har du sett att du kan styra iPoden med din Beo-fjärr?

När man drar på full volym i iPoden, så blir det faktiskt ganska bra ljud. Förr när jag provade så körde jag med samma ljudnivå som jag har när jag lyssnar med de medföljande hörlurarna.

Det blir stor skillnad om man väljer 100 % ljudnivå istället för 50 %.

/M

Jag var och frågade om en lösning på mitt problem, ipod till B&O. Och vad min handlare kunde komma på och vad som är rätt troligt är att ipoden skickar ut en lägre signal än vad stereon är inställd på att få. Därför måste jag höja volymen för att få normal ljudnivå. Det skulle gå att fixa med en "förstärkare" som höjer nivån på signalen. Men då kommer man troligen få ett brumm som man kommer att höra. I mitt fall är det ingen fara för stereon iallafall att jag behöver dra upp volymen, så jag kommer att låta det vara så, tills detta som vår 99mac hjälte Anders har en publik-lösning på.

[ 09 November 2002, 12:58: Meddelandet ändrat av: J Thomas E ]

Det skulle onekligen vara praktiskt om iPoden hade en "line out" parallellt med hörlursutgången. Då skulle man få rätt nivå för stereoanläggningar direkt. Så har min minidisc och mn bärbara cd t.ex.

Ursprungligen av Adrian B:

Det skulle onekligen vara praktiskt om iPoden hade en "line out" parallellt med hörlursutgången. Då skulle man få rätt nivå för stereoanläggningar direkt. Så har min minidisc och mn bärbara cd t.ex.

Nu är det faktiskt så att iPod:en har line-out. Du behöver bara en pockedock, sik ram eller en vanlig iPod-dock. Då får du en line-out i och med det.

• Oregistrerad
  • 2002-11-09 14:38

Har kopplat in min iPod mot både stereoanläggning (en 20 år gammal JVC 50W förstärkare) och ett par nya Sennheizer studiohörlurar utan några problem - ljudet låter kanon! Men man måste nästan alltid dra upp volymen på full styrka i iPoden (jag har inte gjort senste programuppdateringen då den "klipper" vid höga ljudvolymer).

Inkopplingen mot stereon sker med vanlig audiokabel (phonokontakter) och ingången jag använder i förstärkaren är "AUX". Du skall inte behöva använda någon "guldplätterad audiofilkabel" för att få bra ljud...
Däremot spelar det stor roll i vilken kvalitet du sparar mp3-filerna; jag rekommenderar minst 192 bits, helst högre!

• Oregistrerad
  • 2002-11-09 21:39

Vanliga phono till RCA sladdar till HK stärkaren fungerar utmärkt.

iRock för att få iPodden till bilstereon.

Mattias Hedman - med fel konto inloggat hos en kompis... *hehe*

[ 09 November 2002, 21:40: Meddelandet ändrat av: TomasW ]

• Oregistrerad
  • 2006-02-01 22:33

Har försökt att koppla nanon till förstärkaren ( en Kenwood från ca -2000) men det blir inte bra. Precis som folk nämner här i tråden så måste jag höja nästan till max på förstärkaren för att få ett hyfsat ljud. Kör med en vanlig RCA kabel.

Kan det bli bättre om man köper en docka och kör därifrån istället? Funderar på att köpa AV connection kit där man får med allt (dock, fjärr, kablar m.m.) Men man vill ju inte punga ut med nästan 1000 kronor om det inte funkar!!

Nån som har nåt tips hur man ska göra eller koppla?? Har ingen AUX ingån på stärkaren men MD/TAPE eller nån annan line in borde väl funka lika bra tycker man. Eller??

Phono - Är till för vinylspelaren och är inte att rekommendera
Tuner - Radio, inte heller
CD, Video eller HELST AUX (auxillery) är meningen att man skall använda till externt Ljud.

Av nån anledning så har Appel sparat på ljudkvalitén i iPod'arna, så förvänta er inte allt för mycket, speciellt om ni har en äldre stereo utan AUX eller CD.
Kolla även att ni verkligen tryckt in Stereokablarna ordentilgt in i steron (den röda o vita). Kommer ihåg min flickväns utbrott när jag avslöjade hennes slarv av detta exempel...

Annars kan man köpa en Dock-station på öppet köp och testa om den räcker till att transformera signalen rätt

Att ni upplever olika nivåer osv beror på att ingångarna har olika ingångs impendanser.
Väldig sällan det skiljer imellan aux , tuner osv.
Att Apple sparat på ljudkvaliten vet jag itne om jag kan hålla med om heller. Denna länk borde kunna förklara ett och annat i den frågan, http://members.chello.nl/~m.heijligers/ipod/Performance/measurements.html
Att använda hörlursutgången är ingen bra lösning, där skall man ansluta sina hörlurar inget annat. Att det upplevs som sämre ljud kan ju förklaras att man kanske har stält in sin Eq på att man vill ha Bas Boost eller kanske Treble reduze osv.
Mitt förslag är att använda sig utav en docka , där man plockar ut en lågnivåsignal via 3.5mm pluggen på baksidan.
Phono ingången är helt utesluten , så till vida om det sitter en riia förstärkare där , som kompenserar för det som gjordes vid graderingen av skivspåren.

1
Bevaka tråden