Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta iTunes XML fil från PC till Mac!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Om en vecka byter jag till en ny iMac, och min fråga är då, hur flyttar jag enklast över XML filen för iTunes och sånt?

Sökvägen på en Mac är väl annorlunda, sökvägen på min Pc idag är "file://localhost/D:/Musik/" enligt XML filen, kan nån ge mig instruktioner på hur man ska enklast göra?

Jag flyttade bara över hela min Musik-mapp till Macen när jag switchade tillbaka i somras. Funkade bra vill jag minnas.

Fick ju peka om i iTunes-inställningarna, men annars kan jag inte minnas att det var något strul.

Vad är det för Mac?

Men hur menar du? Flyttade du XML filen också? Gjordes sökvägarna om automatiskt?

iMac Intel Core Duo.

Ursprungligen av wunderbaren:

Men hur menar du? Flyttade du XML filen också? Gjordes sökvägarna om automatiskt?

iMac Intel Core Duo.

Jag har en mapp som heter "Musik", i den mappen ligger en mapp som heter "iTunes", ljudfilerna ligger i "Musik" och iTunes XML-grejer ligger i "iTunes". Flyttar helt enkelt allt. Du kanske inte har valt att låta iTunes sköta mappstrukturen och det där?

Min sökväg ser ut såhär:
file:///Users/mittnamn/Music/iTunes/iTunes%20Music%20Library.xml

Sökvägen till din musik kan du nog lista ut själv...

Jo, jag förstår. Men Låt oss säga så här, jag sitter nu på en Windows burk med iTunes, alla låtar ligger på en extern hårddisk, med sökvägen "D:/Musik", och om man väljer "Arkiv > Exportera Bibliotek", så läggs en XML fil på min dator, med sökvägarna till alla låtar etc. Det är ju bra.

Men låt oss säga att jag är på min nya Mac nu, och ska importera alla låtar till iTunes, då kopplar jag in min hårddisk, och letar efter XML filen som jag hade i windows, och väljer den, Då är ju sökvägen till alla låtar "D:/Musik", hur ska den kunna se var alla låtar finns då? Meningen är ju att jag ska ha alla spelningar etc. med mig. Att bara lägga in alla låtar igen är ju jätte enkelt..

Jag är verkligen ingen expert på det här, men jag antar att du skulle kunna ersätta alla instanser av din gamla sökväg med din nya sökväg i XML-filen.

För mig funkade att flytta hela biblioteket och få med spelningar och all sån data genom att göra som jag skrev, men då låter jag ju iTunes organisera mina filer.

Okej, jag ska prova mig fram, det funkar säkert till slut!

Jag har ju bara en mapp (som iTunes organiserar), så jag kopierar över hela mappen + xml filen till macen och hoppas på det bästa! Återkommer..

Ursprungligen av wunderbaren:

Okej, jag ska prova mig fram, det funkar säkert till slut!

Jag har ju bara en mapp (som iTunes organiserar), så jag kopierar över hela mappen + xml filen till macen och hoppas på det bästa! Återkommer..

Tror inte du behöver bry dig om att exportera XML-filen, all information iTunes behöver ligger i "iTunes"-mappen i din musik-mapp. Tror dessutom att platsanvisningarna i den filen är relativa. Det funkade som sagt för mig att bara kopiera över min musik-mapp till den nya datorn och säga till iTunes var den låg.

Är ruggigt avundsjuk på din nya Mac! Hoppas att du blir nöjd. Själv byter jag aldrig tillbaka igen.

1
Bevaka tråden