Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa iPod, men vilken?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-12-23 16:06

Tja!
Har fått bidrag till att köpa en mp3-spelare i (tidig) julklapp. Jag har bestämt mig för att köpa en iPod men jag vet inte om jag ska köpa en iPod mini eller en iPod 20gb. Jag ska mest avnända den när jag cyklar till skolan. Men jag vill även kunna ha den när jag åker snowboard och då kan det vara bra med en som är lite stryktåligare. Vilken av dom tål mest stryk? Minin eller vanliga. Jag vet att ingen av dom direkt håller för att kasta i väggen men att veta vilken som tål mer kan vara bra.
Sen batteritiden. Har hört att det är realistiskt att få ut 8 timmar ur minin och 12 timmar ur storebrodern 20gb. Har jag rätt eller är jag wayof? Påverkas batterierna väldigt mycket av kyla? Vad finns det för skyddstillbehör att köpa till dem för att göra dem mer stryktåliga (om det finns).

Väldigt tacksam för svar.

Förövrigt så är jag helt ny på ipod.se så jag tänkte bara säga hej ^^. Johannes heter jag. 18 år gammal och är i desperat behov av en mp3 spelare då min gamla Jens of sweden pajade för några månader sen :).

Mini eller vanlig ? Helt omöjligt att svara på, det beror ju på hur du ska använda den och vilka funktioner du prioriterar. Men en 20GB kan ju såklart spara mer låtar vilket kanske är smidigt om man vill ha dockningstationen bredvid stereon så man slipper CD-skivor.

Ska man bara ha den i fickan så kanske en Mini är bra, men 4GB är ju lite lite om man vill använda den som extern hårddisk. Jag skulle välja 20GB före Mini även om den lilla är väldigt läcker.

När det gäller tillbehör och skyddsprodukter så finns det massor.
iPod Lounge har publicerat en rejäl köpguide som kan vara kul att bläddra igenom.
http://www.ipodlounge.com/sitenews_comments.php?id=5417_0_2_0_C

Mot kyla så är väl Apples egna iPod-strumpor säkert bra.

  • Medlem
  • 2004-12-23 17:22

Jag tycker att minin känns mer gedigen med sim konstruktion. Eftersom den är mer "i ett stycke"...

.. och Välkomen hit

jag tycker vanlig 4g eller ipod u2 som jag har

  • Medlem
  • 2004-12-23 18:06

jag röstar för en 20gb, den har bättre batteritid och man får mer för pengarna (mini, 4 gb, 2595kr och ipod, 20 gb, 3195kr) sen så är ju 20gb större, men det tycker inte jag är något problem....
och en ipod ska vara vit:D

välkommen hit och jag hoppas du blir nöjd med din ipod (vilken det än blir)

  • Medlem
  • 2004-12-23 19:17

Hmm, ok. Bra att veta. Jag ska inte använda den som hårddisk utan det blir en ren mp3 spelare. Kommer att få en extern 160 hårddisk med nya datorn som kommer strax och då behöver jag inte ipoden till det ^^.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-23 19:21

Du ska ha en mini!

//C

  • Oregistrerad
  • 2004-12-23 19:24

det enda du behöver tänka på är väl hur viktigt antal gb är jämfört med storleken.. är många låtar viktigast: köp en 20gb. är storleken viktigast: köp en mini.

1. Hur mycket musik har du?
2. Kan du ladda den dagligen i 4 timmar?
3. Köp en Mini.

Ursprungligen av Jebb:

Tja!
Har fått bidrag till att köpa en mp3-spelare i (tidig) julklapp. Jag har bestämt mig för att köpa en iPod men jag vet inte om jag ska köpa en iPod mini eller en iPod 20gb. Jag ska mest avnända den när jag cyklar till skolan. Men jag vill även kunna ha den när jag åker snowboard och då kan det vara bra med en som är lite stryktåligare. Vilken av dom tål mest stryk? Minin eller vanliga. Jag vet att ingen av dom direkt håller för att kasta i väggen men att veta vilken som tål mer kan vara bra.
Sen batteritiden. Har hört att det är realistiskt att få ut 8 timmar ur minin och 12 timmar ur storebrodern 20gb. Har jag rätt eller är jag wayof? Påverkas batterierna väldigt mycket av kyla? Vad finns det för skyddstillbehör att köpa till dem för att göra dem mer stryktåliga (om det finns).

Väldigt tacksam för svar.

Förövrigt så är jag helt ny på ipod.se så jag tänkte bara säga hej ^^. Johannes heter jag. 18 år gammal och är i desperat behov av en mp3 spelare då min gamla Jens of sweden pajade för några månader sen :).

om du vill åka bräda kan du ju skaffa Mattias ipod armor. Kolla macoteket.se. Jag tänkte köra bräda med min ipod, men jag kör bara med ett skin.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-24 03:09
Ursprungligen av tajroo:

om du vill åka bräda kan du ju skaffa Mattias ipod armor. Kolla macoteket.se. Jag tänkte köra bräda med min ipod, men jag kör bara med ett skin.

Och om någon skjuter med hagelgevär är den säker också

nämen gör man inte illa sig själv med den?

//C

  • Medlem
  • 2004-12-24 13:51
Ursprungligen av Jebb:

Tja!
Har fått bidrag till att köpa en mp3-spelare i (tidig) julklapp. Jag har bestämt mig för att köpa en iPod men jag vet inte om jag ska köpa en iPod mini eller en iPod 20gb. Jag ska mest avnända den när jag cyklar till skolan. Men jag vill även kunna ha den när jag åker snowboard och då kan det vara bra med en som är lite stryktåligare. Vilken av dom tål mest stryk? Minin eller vanliga. Jag vet att ingen av dom direkt håller för att kasta i väggen men att veta vilken som tål mer kan vara bra.
Sen batteritiden. Har hört att det är realistiskt att få ut 8 timmar ur minin och 12 timmar ur storebrodern 20gb. Har jag rätt eller är jag wayof? Påverkas batterierna väldigt mycket av kyla? Vad finns det för skyddstillbehör att köpa till dem för att göra dem mer stryktåliga (om det finns).

Väldigt tacksam för svar.

Förövrigt så är jag helt ny på ipod.se så jag tänkte bara säga hej ^^. Johannes heter jag. 18 år gammal och är i desperat behov av en mp3 spelare då min gamla Jens of sweden pajade för några månader sen :).

Jag tycker du ska skaffa en mini. 4gb räcker långt. Själv har jag en Ipod 20gb och nyligen kompletterat med en 512 mb iAudio för att kunna ha i samband med "rörliga aktiviteter".

/mstar

Köp en 20 GB!

  • Medlem
  • 2004-12-25 09:05

Jag skulle också behöva lite tips! Har en grön Mini idagsläget som jag är skitnöjd med, men 4gb räcker inte alls för mig:( Så frågan är om jag ska satsa på en U2 Edition(Grymt snygg), eller om man ska sitta still i båten ett tag och vänta tills det kommer någon ny rolig version?
Hjälp mig!!

  • Medlem
  • 2004-12-25 10:25
Ursprungligen av Jebb:

Tja!
Har fått bidrag till att köpa en mp3-spelare i (tidig) julklapp. Jag har bestämt mig för att köpa en iPod men jag vet inte om jag ska köpa en iPod mini eller en iPod 20gb. Jag ska mest avnända den när jag cyklar till skolan. Men jag vill även kunna ha den när jag åker snowboard och då kan det vara bra med en som är lite stryktåligare. Vilken av dom tål mest stryk? Minin eller vanliga. Jag vet att ingen av dom direkt håller för att kasta i väggen men att veta vilken som tål mer kan vara bra.
Sen batteritiden. Har hört att det är realistiskt att få ut 8 timmar ur minin och 12 timmar ur storebrodern 20gb. Har jag rätt eller är jag wayof? Påverkas batterierna väldigt mycket av kyla? Vad finns det för skyddstillbehör att köpa till dem för att göra dem mer stryktåliga (om det finns).

Väldigt tacksam för svar.

Förövrigt så är jag helt ny på ipod.se så jag tänkte bara säga hej ^^. Johannes heter jag. 18 år gammal och är i desperat behov av en mp3 spelare då min gamla Jens of sweden pajade för några månader sen :).

ska du åka snowboard så är väl minin bäst eftersom om du ramlar på en sten så är den mindre alltså blir risken mindre att den blir mos ;P nej men som du säger de att du bara ska ha den som mp3 så tror ja mini räcker om du inte vill ha MASSOR av låtar me dig överallt som du aldrig lyssnar på

Aldrig mini, aldrig.

Eller jo, om man bara har typ 2gb som man tänkt lägga in, då kan man köpa mini, aldrig annars.

ja..
jag har tjackat en 20gb 4g..
men jag inser nu i efterhand att jag lätt hade klarat mig med en mini...
känns som om jag måste leta jävligt aktvit efter musik hela tiden för att inte känna att jag kanske tog i lite med utrymmet.
kör på en mini du. kommer bli kanon.

För att väga upp senaste inlägget här så säger jag då att jag för nästan ett år sedan köpte en 15gb. När jag var tvungen att ta bort album från den för att lägga in nya bestämde jag mig för att köpa en ny. 30gb skulle nog vara perfekt för mig, men det fick bli 40gb.

det stör mig att Ipod inte synkar in WMA filer??
konverterar iTunes wma filer te mp3 eller?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-26 02:26
Ursprungligen av K-Dogg:

det stör mig att Ipod inte synkar in WMA filer??
konverterar iTunes wma filer te mp3 eller?

Eller till AAC om du ställt in detta. Hur som helst konverterar den om du öppnar den med iTunes. Se bara till att du valt rätt format den konverterar till

//C

Ursprungligen av K-Dogg:

det stör mig att Ipod inte synkar in WMA filer??
konverterar iTunes wma filer te mp3 eller?

varför wma? det låter ju bajs?

du har typ 50000000 gb...får plats med mycket bättre kvalite, och om man ändå ska in med wma så konverterar itunes automatiskt till aac, mp3 eller var du vill, bara att ställa in

  • Medlem
  • 2004-12-27 15:02

Har nu bestämt mig. Blir en 20GB. Var in och kollade på både den och mini på en affär i västerås och storleksskillnaden är inte tillräckligt stor för att överväga 20GB och framförallt, batteritiden. Nu uppkom dock ett annat problem, nämligen vilket skydd man ska köpa. Man vill ju skydda sin nya leksak ^^. Vilket rekomenderar ni? Det ska skydda från stötar framförallt. Och en dock station, är det något man behöver eller klarar man sig ändå? Jag kommer inte att köra ipoden via stereo och såna saker. Vill gärna ha snabbt svar så jag kan beställa idag (Gratis gravyr ^^).

Ursprungligen av Jebb:

Har nu bestämt mig. Blir en 20GB. Var in och kollade på både den och mini på en affär i västerås och storleksskillnaden är inte tillräckligt stor för att överväga 20GB och framförallt, batteritiden. Nu uppkom dock ett annat problem, nämligen vilket skydd man ska köpa. Man vill ju skydda sin nya leksak ^^. Vilket rekomenderar ni? Det ska skydda från stötar framförallt. Och en dock station, är det något man behöver eller klarar man sig ändå? Jag kommer inte att köra ipoden via stereo och såna saker. Vill gärna ha snabbt svar så jag kan beställa idag (Gratis gravyr ^^).

vet inte riktigt vilket skydd men en mathias armor å en frjärr kontroll så går du säker
o jag har ingen docka behöver du inbte helelr om inte du kopplar in den me dattan ofta elelr bara vill ha ett smidigt ställe å ladda den på men jag låter min laddare sitta i vid sängen och sen så sätter jag på skyddet till kontakten som följer me...

Jag Har precis köpt ett blått (indigo) Podsleevz från radtech det är fint att titta på och skyddar bra än så länge det är ett hett tips

Köp en nano!
Jag har en och är jätte nöjd,visst den blir repig fort men då är dt bara andväna displev och Delacgirl!

Du är lite sent ute detta är ett år sedan om du läser på datumet:cool:

  • Oregistrerad
  • 2006-02-18 12:27

Varför dra upp en 1år gammal tråd?

Det klart man skaffade G4 som är underbar.:D

1
Bevaka tråden