Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows Vista

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena!!

Jag antar att ni flesta här vet om att Windows släpper ett nytt operativ system till hösten/vintern 2006 i år!

Detta är då ersättaren till Windows XP och kommer att heta Windows Vista (Som sagt antar att de flesta vet detta)

Jag har fått pröva detta operativ system väldigt snabbt via en god vän till mig som jobbar åt Microsoft (Prövade hans Beta version på hans dator)

Och om jag skall säga min mening så tycker jag att Mac OS X Tiger eller vad i tusan det nu heter kan slänga sig i väggen i jämförelsevis med nya Windows VISTA

Det påminnes enormt mycket om Apples Operativ System och är en fröjd att använda och är man som tidigare van XP användare är DETTA lugnt programmet man skall ha, har länge velat ha en Apple dator pga dess operativ system, men nu när man testat nya Vista vill man hellre ha det.

Knstruktionen är väldigt lik Mac OS X Tiger.... man kan ha fönsterna på samma sätt och designen är rätt lika och nya Media Player 11 och Internet Explorer 7 är en fröjd!!

Detta har INGET med iPod och göra men ville bara berätta till er alla trångsynta Apple nördar där ute att Windows är på mycket god väg att slå apple ..... Kanske dem inte gör, men det är ett grymt OS tillverkat av Microsoft

Vad gäller virus och annat mög som XP haft feta problem med tror jag att Mic. har löst nu ve tej säkert men verkar så, får ju knappast veta allt ännu.... men jag bara VÄNTAR ivrigt på att det skall släppas så att man kan testa det för att en ny dator måste jag ändå köpa till hösten/vintern i år, då tar jag ju nog hellre en VISTa dator än en XP dator.... men som sagt har ju vart inne på en Apple, men njäe det blir nog VISTA!!

Ha d gött, dela gärna med er om era eventuella upplevelser kring vista eller åsikter!

Ciao

Du kallar oss som använder Mac trångsynta? Visst, jag respekterar dina åsikter, men av ditt inlägg att dömma så verkar du mer trångsynt (vill _inte_ starta en Mac vs. PC debatt).

Du skriver att det verkar som Microsoft har fixat det där med virusen? Hur 'känns' det att det inte kommer att finnas virus till (hasta la) Vista? Microsoft kommar aldrig, aldrig att bli utan virus eftersom att Windows är baserat på DOS och inte på Unix, samt att det alltid kommer att finnas 'hackare' (crackare är eg. rätt benämning) som heöt enkelt är smarta idioter som gillar att förstöra för andra.

Du säger att designen är rätt lik Tiger? Jag tror jag måste spy när jag ser bilder på Vista, faktiskt. Det är så fult att jag vill kräkas. Vart ser du liknelserna? Hur menar du med att 'man kan ha fönsterna på samma sätt'? Att inte fönstrerna fyller hela skärmen har man alltid kunnat ha om man vill, that's it! Sen det där med genomskinliga (vad fan heter det?) 'ramar' till fönstrerna, ja, det har Apple redan övergett. Typiskt Microsoft att apa efter något som Apple sedan flera år tillbaka har övergett, fanns i OS X 10.1 (vet inte vilka fler det fanns i eftersom jag bara har kört 10.1, 10.3 och 10.4) och Apple har som sagt övergett det.

Det är bara att inse, vill man ha en bra dator så ska den ha ett äpple på sig. Microsoft kommer alltid att ha virus, buggar och fult operativsystem.

Internet Explorer är rent ut sagt skit! Jag vet inte hur det är med 7, men alla andra verisioner har inte uppdaterats (nej, dom har faktiskt inte det. Bara lagt på standarder som redan funnits hur länge som helst) och läser inte kod på rätt sätt. IE är skit! Jag föreslår att du byter till FireFox, som dessutom är Open-Source.

Den enda bra fördelen med en PC är priset, men efter ett par år så är den inte prisvärd längre, det är en mac. Sitter med en tre år gammal G4 och den håller måttet klart och väl. VIlken tre år gammal PC-laptop gör det?

Ursprungligen av anjuna_beats:

Jag har fått pröva detta operativ system väldigt snabbt via en god vän till mig som jobbar åt Microsoft (Prövade hans Beta version på hans dator)

Jo tjena. Otroligt dålig lögn. Varför inte bara säga som det är? Att du laddat ner det själv.

Jag har haft Vista på min dator ganska länge och dualbootat mellan det och xp och kan säga att Vista fortfarande är mycket instabilt, långsamt och buggigt. OSX är waaaay better.

Microsoft har lyckats bra med designen tycker jag snyggt och funktionellt men dessvärre inte särskilt rent. Vista ligger enligt mig i klass med OSX vad gäller utseende, men OSX är fortfarande årtionden före vad gäller det som finns under huven.

Är inte Vista en kopia av Mac OS X Fast med ny interface och en massa fula detaljer?
Vista är bara ett fett plagiat av OS X. Dessutom är Vista enormt Cpu krävande och eftersom hela interfacet är i 3d så är det knappt någon dator om faktiskt kan klara av det. IE's nya flikfunktion är ju stöld från FF deras nya sökfunktion är ju stöld från spotlight etc. Dessutom kommer ju nog Mac också att utvecklas och gå om Vista med enorma längder.

Vista är en tiger-ripoff på många sätt. Och oavsett vad microsoft säger kommer operativsystemet inte vara klart förrän runt 2008 (visst det släpps till jul men det är inte särskillt svårt att se tillbaka till historien och se att de första versionerna av windows har varit fullständigt oanvändbara till vettigt arbete (XP kunde man använda iom SP2, dvs 2003, 2 år efter att det släptes). Ungefär till jul kommer apple att släppa sitt nästa operativsystem os x leopard, som kommer att köra över vista totalt med ett ännu mer användarvänligt gränssnitt och funktioner som utnyttjar datorns prestanda bättre. Ungefär samtidigt som windows kommer att gå att använda kommer OS X 10.6 som kmomer att ligga ljusår före vista.

Varför köpa gammal teknik som dessutom inte funkar?

mm det är verkligen plagiat av osx. Det mesta nya är hämtat direkt därifrån. Men det är inte så otroligt långsamt som många säger. OSX är snabbare men alla effekter i Vista funkar utan lagg eller hack på min 3 år gamla Dell (och det är snygga effekter också). Hastigheten är i klass med XP men uppstarten är något slöare samt utforskaren på grund av alla nya funktioner och finnesser. Men keep in mind att det här bara är en betaversion.

går vista att ladda ner :s ?? Jag har iaf prövat det av min polare ..... Jag menade inte att ni var korkade, jag sa bara att kanske kommer en värdig konkurrent snart, å andra sidan e jag inte en van mac användare jag bara sa min åsikt, ta nu o lugna ner er vet jag!!!! jag menade mer på att det är väldigt snarlikt OSx och att de har "hämrat" det, dvs därför jag sa at det blir en konkurrent, okej Xp är osså en konkurrent för XP har flest kunder... och ja jag hålle rmed en PC håller sämre än en Mac gör... sant sant, men för en vanlig användare som bara surfar o sånt skito spelar är PC det perfekta valet, alla är vi inte hitechs snubbar som sysslar med grafiks design och hit o dit....

Såååååå fattar ni nu eller?? ALLA är vi inte i behov av apples över avancerade grejor, ja jo apple gör fete grejor, men vissa behöver bara windows "skräp" som ni kallar det för....!!!

Btw hur laddar man ner VISTA seBBE du som verkar ha det, hur har du skaffat det? via Dc++ eller?? Vore tacksam för hjälp, för kan man hitta det vill jag fan ladda ner och använda det.... men hur går det till måste jag då avinstallera mitt win XP? och om jag inte e nöjd med vista hur får jag tillbaka mitt XP då? (Har en XP skiva med licens) men måste jag då installera det igen??

HEJ!

Man måste ha ett medlemskap hos microsoft developer network (msdn) för att ladda ner det lagligt. Går säkert att hitta olagligt också men sånt diskuteras inte här. Det går att dual boota mellan xp och vista om man har två partitioner på sin dator (mer än en disk om man kollar i den här datorn) och i så fall väljer man när datorn startas mellan xp och vista, har man bara en partition/disk måste man ta bort xp (alternativt använda partitionmagic men det är krångligt).

Ursprungligen av anjuna_beats:

och ja jag hålle rmed en PC håller sämre än en Mac gör... sant sant, men för en vanlig användare som bara surfar o sånt skito spelar är PC det perfekta valet, alla är vi inte hitechs snubbar som sysslar med grafiks design och hit o dit....

Såååååå fattar ni nu eller?? ALLA är vi inte i behov av apples över avancerade grejor, ja jo apple gör fete grejor, men vissa behöver bara windows "skräp" som ni kallar det för....!!!

Jag skulle vilja säga tvärtom att de mer avancerade användarna brukar använda pc och mac är för de som gör enklare saker, vill slippa krångel när de gör grafik musik mm och liknande (säger dock inte att det inte finns "avancerade" macanvändare). PC är mer för avancerade användare som klarar av allt extra arbete och accepterar det och behöver pcns flexibilitet och utbyggnadbarhet, samt för spelare.

För de flesta utom gamers passar mac bäst - man slipper massor av krångel och får gjort det man vill.

daniel_hejhopp & Se[BBB]e: Hur kan macanvändare tycka att Vista är en ripoff från mac? Skulle flikfunktionerna i nästa internet explorer vara stöld från Firefox. Flikar har funnits i Opera så länge jag använt det (i över 3 år). Designen är inte särskilt lik mac, designen och upplägget med intelligenta paneler känns snarare som KDE-plagiat.

Hela OS X är i så fall en stöld eftersom OS X bygger på kod från Free-BSD.

ztaafen: Ingen windowsversion sedan windows 2000 bygger på DOS.

OS X bygger på open source-kod så det är inte stöld...

Ang att Vista är osx ripoff kolla på dessa videor. Det är en microsoftanställd som talar och sedan är det bilder som visar os x göra exakt samma sak som han pratar om.

http://www.youtube.com/watch?v=D7XFVQoao84&search=os%20x
http://www.youtube.com/watch?v=cwCE3dF1Ts0&search=os%20x

Det visar att Vistas nya funktioner redan finns i osx.

  • Medlem
  • 2006-02-19 22:16
Ursprungligen av Se[BBB]e:

OS X bygger på open source-kod så det är inte stöld...

Ang att Vista är osx ripoff kolla på dessa videor. Det är en microsoftanställd som talar och sedan är det bilder som visar os x göra exakt samma sak som han pratar om.

http://www.youtube.com/watch?v=D7XFVQoao84&search=os%20x
http://www.youtube.com/watch?v=cwCE3dF1Ts0&search=os%20x

Det visar att Vistas nya funktioner redan finns i osx.

Men det där var ju OSX och inte vista.

De var sköna:P

Ni som använt Vista - är det svårt och tar tid för en gammal windowsanvändare att sätta sig in och är helt nytt gällande det som finns bakom nya utseendet? Installering av program, inställningar etc etc?

Ursprungligen av The Plague:

Ni som använt Vista - är det svårt och tar tid för en gammal windowsanvändare att sätta sig in och är helt nytt gällande det som finns bakom nya utseendet? Installering av program, inställningar etc etc?

Jag tycker inte att det är särskilt svårt. Men nu får jag väl säga att jag är ganska erfaren också. Saker och ting fungerar likadant i grunden som på xp men det är lite annorlunda designat och lite svårare att hitta runt i om man nu är van vid xp. Kontrollpanelen har blivit helt flippad så ibland tar det på tok för lång än det skulle att ändra något.

Så förutom att det går lite långsammare att hitta runt i början så är det mesta som det brukar.

Hehe, askön idé. Men det är kanske inte en jättestor bedrift att vara ligga före microsoft, eller? Många av de funktioner som de gick igenom på filmerna har jag använt länge på min windows och/eller linux-dator ganska länge, längre än os x har funnits.

Jag tycker inte att det är en stöld heller, men om man hårddrar det som ni säger om plagiat och rip-offs så mycket, så blir det ju det.

1
Bevaka tråden