- flygbussen
- Medlem ●
- 2004-08-06 19:54
Nu ska jag slänga ut en liten brandfackla (?) i detta, som det verkar, väldigt Ipodfrälsta forum. Blir ganska långt inlägg, men det får ni stå ut med.
Jag lämnade nämligen tillbaka min Ipod Mini i dag efter att bara ha haft den en vecka. Säljaren var tillmötesgående och lät köpet gå tillbaka trots att jag använt produkten. Varför lämna tillbaka denna tingest när man fått tag i den hett eftertraktade mp3-spelaren? Jo, helt enkelt därför att jag inte tycker att Ipod Mini motsvarar de hypade förväntningarna. Visst är det en cool pryl, men den är rejält överskattad. Så förbaskat märkvärdig är den inte.
Den främsta orsaken, det som fällde avgörandet för mig, var den usla batteritiden. Några 8 timmar är det inte frågan om. Fick som mest 5,5 - 6 timmar om jag bara lät den gå utan att trycka på en enda knapp. Det får man acceptera tyckte Apples support och till en början även butiken där jag köpte min Ipod Mini. 8 timmar får man bara under det som på säljsnack heter "optimala förutsättningar". Vad dessa är har inte Apple kunnat svara på, ej heller någon annan jag talat med om problemet. Jag ställde frågan till Apple: Berätta för mig exakt vad man ska göra för att få ut 8 timmars batteritid? Hur har ni själva gjort? Det var uppenbarligen knepigt; det är mycket som påverkar. Allt från temperatur i rummet, det specifika batteriets förutsättningar och blablabla.
Visst väcker Ipod Mini habegär, den är urcool, snyggt designad, bra gränssnitt, kul att kunna ta med sig 1000 låtar i fickan. Men för mig är en kvalitetsprodukt resultatet av en helhet. En riktigt bra produkt har inga stora, anmärkningsvärda svagheter som man hela tiden retar sig på. En kvalitetspryl är helt och hållet klockren. Helhetsintrycket för Ipod Mini tycker jag förstörs av att man vet att batteriet är en sådan akhilleshäl. När man dessutom läser i detta och andra forum om buggar och annat som drabbar en del användare, börjar man fundera... är det värt att lägga 2600 spänn på detta? Jag vill ju lyssna på musik, det är själva grejen - inte behöva bekymra mig om uppdateringar, batterier som inte håller måttet och annat som hör datorvärlden till.
Ipod är som sagt häftig för oss som gillar prylar. Men i det här läget valde jag att vara mer konsument än prylnörd. Och då håller inte Ipod måttet, enligt mitt sätt att se det. Polerad yta räcker inte långt när funktionaliteten blir kraftigt begränsad av att Ipoden käkar så mycket batterier.
Sammanfattningsvis: Ipod känns som en "halvfärdig" produkt, inte som en topoftheline-apparat. Vissa saker är inte så utvecklade som man faktiskt kan kräva när man lägger upp minst 2600 spänn för en portabel spelare.
Jag kanske ställer högre krav än många andra köpare. Andra kan säkert uppfatta Ipod som suveränt bra - grattis i så fall. Den kanske är bra, men inte tillräckligt bra.
Är det någon som håller med mig om att Ipod Mini har ett bättre rykte än vad den faktiskt förtjänar?
/Staffan
...som nu ska ta 2600 kronor och lägga på nåt roligare