Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ska det vara såhär??

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min iPod 40G är knappt två år gammal och är nu trasig. Har gjort alla manöver som finns beskrivna i FAQ osv. Vad som återstår är att skicka den på lagning. Fick nu veta att detta skulle kosta 2922:-.

Jag upplever 2922 kronor som en orimlig summa då en sprillans ny 30G kostar 3200:- inkl ett års garanti. Jag upplever det också besvärande att bara kasta iPoden och glömma att jag någonsin ägt en. Inte heller är jag så sugen på att kasta ut tusenlappar på en ny när det inte ens är två år sedan jag la ut 550 usdollar på denna.

På supporten blev jag informerad av en vänlig tjej att nästa gång jag inhandlar en ipod (so om jag skulle) kan jag betala extra för ett extra års garanti. Vad jag hörde henne säga mellan raderna var "Eftersom att iPoden är en skitprodukt som ändå går sönder kan du lika gärna betala lite extra och garantera att du kan njuta av din iPod ett extra år"

Resonerar jag illa?

/Heidi

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-01 13:53
Ursprungligen av heidipeidi:

Min iPod 40G är knappt två år gammal och är nu trasig. Har gjort alla manöver som finns beskrivna i FAQ osv. Vad som återstår är att skicka den på lagning. Fick nu veta att detta skulle kosta 2922

På vilket sätt mår din iPod dåligt? Felsymptom? Det går för det mesta att reparera bra mycket billigare än 2922:- om man inte går via Apple...

Åh, va glad jag blir när du skriver så!

Efter att den hängt sig så resettade jag den och nu när jag försöker koppla den till datorn hittar iTunes den inte. Fick rådet att ställa den till fabriksläge eller hur det nu var genom den där ipodupdaten men den hittar ite heller ipoden...

starta ipod updater.
när den ber dig stoppa i ipoden i datorn gör du så, hittas den inte håller du inne meny och mittenknappen på ipoden, när äpplet visas i displayen så håller du inne mittenknappen och play knappen i ställlet, då bör din ipod hittas

Tack Darkis, har just provat din metod. efter alla manövrar så stod ipoden o hacka et tag och nu hamnar jag i nåt slags döläge där själva iPod Updater-rutan är helt vit.... alltså, inget eddelande.

Vad gör jag nu...?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-01 16:45
Ursprungligen av heidipeidi:

Tack Darkis, har just provat din metod. efter alla manövrar så stod ipoden o hacka et tag och nu hamnar jag i nåt slags döläge där själva iPod Updater-rutan är helt vit.... alltså, inget eddelande.

1. Sätt på HOLD-knappen och stäng av den igen.
2. Tryck på MITTEN-knappen och MENU-knappen och håll inne tills äpplet syns på iPodens skärm.
3. Direkt när äpplet kommer fram släpp knapparna och tryck på MITTEN-knappen och PLAY-knappen och håll dem inne tills du kommer till "DISK MODE" (du kan se utförligare beskrivning av detta på Apple's hemsida
4. Starta om din dator och starta din iPod updater programvara.
5. När programvaran ber dig att koppla in iPoden så gör du det (medan den är i DISK MODE).
6. Välj RESTORE.

• Medlem
  • Torsby
  • 2006-03-01 19:08

Hm, ni har nog rätt i tillvägagångssättet, ridax och Darkis, men jag tror inte knappkombinationerna stämmer för en 3G iPod?

För att starta om en 3G iPod så håller man ju inne Menu och Play/Pause. Och för att komma in i Disk Mode så håller man inne Skip previous- och Skip next-knapparna när äpplet visas.

Sidan du länkade till var dock rätt, ridax, instruktionerna för äldre iPods står längre ner:

Citat:

If you have an older iPod model without a Click Wheel

1. Before manually placing the iPod into Disk Mode you should verify that it has a charge, if not you need to either charge iPod before continuing or connect it to power. You can connect it to the iPod Power Adapter which needs to be connected to an electrical outlet or a 6-pin Firewire port on your computer.

2. Toggle the Hold switch on and off. (Set it to Hold, then turn it off again.)

3. Press and hold the Play/Pause and Menu buttons until the Apple/iPod logo appears, then release them. This resets iPod. When you reset iPod all your music and data files are saved, but some customized settings may be lost.

4. When the Apple logo appears, immediately press and hold the Previous and Next buttons until the Disk Mode screen appears. (For iPod Software 1.0 through 1.1, a FireWire logo appears on the screen.) Some iPods will show a "OK to Disconnect" message before you connect it to the computer. This changes to "Do Not Disconnect after connecting.

5. Disconnect iPod from the power adapter and connect it to your computer.

If you don't normally have it in Disk Mode, don't forget to reset iPod to get it out of Disk Mode.

Hoppas det där inte gjorde dig förvirrad, Heidi.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-01 19:16
Ursprungligen av Spyder:

Hm, ni har nog rätt i tillvägagångssättet, ridax och Darkis, men jag tror inte knappkombinationerna stämmer för en 3G iPod?

Tja, jag kommer inte exakt ihåg när 4G iPodarna kom, så jag visste inte om Heidis iPod var en 3g eller 4g.

Tack alla.

Hur det nu än var fick jag ipoden till disc mode och updatern hittade ipoden men sen när den skulle börja ladda så stannade den där en stund och sen fick jag felmeddelande. Minns inte exakt vad den sa men ett felmeddelande var det iaf.

Är loppet kört nu?

1
Bevaka tråden