- Hugge
- Medlem ●
Efter ett år så har den nu gett upp..
Det hela började på en tågfärd när min 4g ipod gav upp efter 2 timmar av 5 totalt.
Först så vägrade den spela en låt, alltså hoppade till nästa, det har den gjort förut men denna gång så hoppade den 4 låtar eller så..
Sen så spelade den en ny låt, då hörde man låten i några sekunder, sen en sekunds tystnad, sen började det igen, om och om igen tills den till sist bestmäde sig för att det var dags att spela nästa låt.
Bestämde mig för att starta om den, och då fick jag upp mappen med utropstecken, försökte starta upp igen in i linux och det funkade.. men gick inte att spela musik.
Startade om igen, och fick maperror.. satt och tröck på bakåtknappen och kom in i någon sorts meny jag aldrig sett förut, någon sorts disk utility där man kunde se serienumret och jag kunde testa hårddisken där fick jag svaret att allt var ok.
Lät den vara en halvtimme, sen började den spela en låt för att sedan strejka igen..
Nu har den fått vila en vecka och nu får jag en ipod med ledsen gubbe på och jag kan inte få in den i diskmode och det klickar om den.
Mer än ett år sen jag köpte den, är det dags att tjata på päronen och införskaffa en video?:(
Det har sannolikt ingenting med mjukvaran att göra så du kan göra hur många återställningar du vill - det kommer inte att hjälpa. Har själv haft fenomenet med att den hoppar över låtar eller bara spelar början av dem. Man kan höra hur hårddisken spinner upp i fullt varvtal innan det klickar till och den slutar snurra - och så gör den om samma procedur om och om igen...
Förmodligen är det hårddisken som helt fysiskt har kastat in handduken. Jag har haft detta problemet innan; på första iPod:en (4G 40GB) kom det efter 7 månader varefter jag fick en ny i ersättning. Den nya iPoden (dvs nummer två) var kass redan vid leverans med exakt samma symptom varefter det fick bli en ny retur. Ikväll fick jag så inte längre upp iPod:en i iTunes utan den stod och surrade och klickade! Så nu ser det ut som om iPod nummer 3 (!!) har lämnat in efter 5 månaders trogen tjänst.
Det är tydligen viktigt på det här forumet att förtydliga att jag inte tappat den i marken eller gjort något annat som kan orsaka skada på den - så låt det vara sagt. Jag börjar helt seriöst bli skitförbannad på Apples undermåliga kvalitet (och deras arroganta attityd när man ringer kundtjänst). Tack och lov för att jag lyckades tjafsa till mig 3 månaders extra garanti när jag fick iPod nummer 3 så det blir ett garantiärende denna gång också.
Vad som är värre är att jag funderade på att köpa en iPod Video 30GB till syrran då hon fyller jämnt. Men med tanke på hur dåligt mina har funkat känns det inte längre aktuellt. Frågan är vad man skall köpa istället; Sonys är snygga som tusan men lider av ett tungrott filöverföringssystem och ATRAC komprimering. iPod Nanon skulle kunna vara ett alternativ med tanke på att den är flashminnesbaserad och förmodligen mer hållbar än en hårddiskspelare - men vem vågar chansa på nått från Apple igen?
Hälsningar,
Cliff
Läste på apple.com att någon hade släppt sin ipod från midjehöjd och då fått det att fungera, självklart ska man vara kritisk så jag läste vidare och fann att folk hade släppt den från 1 fots höjd och då fått den att starta..
Kollade och såg att min garantitid var slut så tänkte ge det en chans.:eek:
Släppte den från c:a 15 cm höjd och vipps så startade den!?!?
Där sparade jag 3000 kr
Läste på apple.com att någon hade släppt sin ipod från midjehöjd och då fått det att fungera, självklart ska man vara kritisk så jag läste vidare och fann att folk hade släppt den från 1 fots höjd och då fått den att starta..
Kollade och såg att min garantitid var slut så tänkte ge det en chans.:eek:
Släppte den från c:a 15 cm höjd och vipps så startade den!?!?
Där sparade jag 3000 kr
Öh... Och den funkar?
Ja det låter så osannolikt... rekomenderar ingen att göra det. men om den har gett upp och garantin är ute så..
Som alltid ska man vara kritisk mot vad man läser och jag har ingen aning om långvariga effekter.. men den fungerar för tillfället iallafall!
oj...jag är exakt i samma sits...jag fick en ny för ngn månad sedan och nu har garantin gått ut...jag har inte tappat den innan eller ngt..har varit extremt rädd om denna.den har strulat tidigare men efter senaste uppdateringen mådde den lite bättre..tills idag..gick på stan o så slutade musiken..tog upp den och den hade låst sig..aja tänkte jag..efter ngn minut kommer den dära ledsna gubben och sen dess inget livstecken..bara samma gubbe..
börjar jag testa detta frittfall?
jävla leksaksapparater...underbart är kort..jag har alltid försvarat apple, men nu är jag tammefan trött på dessa iPods..
jaha ngn som vill ha en splitterny iPod..dock utan garanti..inte en repa på skiten..fan vad förbannad jag blir påsånt här...2st ipods..samma problem..
vart tog kvaliten vägen?
jag är inte sur över att jag har "tappat" den från 10cm och gjort den funka o sen slutat funka..snarare att jag fick en ny i vintras (av garantin) och 3mån så lägger den av...illa
Uppdatering;
Den strulade lite.. några låtar hackade.. stängde av, drog till den med knogen och så startade den igen...
Detta verkar ju vara mer en temporär lösning.. men den funkar ju, hellre det än ingen ipod alls=)
Undrar bara.... Får du inte konstiga blickar på bussen och flyttar inte folk bort ett bar rader när du helt plötsligt börjar slåss med din iPod??? :eek:
helt jävla sjukt alltså..min ipod la av..gick ner o köpte en ny ipod video..läste idag nu på forumet att testa att öppna den o ta ut kabeln o sätta tillbaka..och det gjorde jag och min gamla ipod 20gb 4g gick igång..
vad ska jag göra med den? den är endast 4mån gammal..fick en ny på garantin i october men nu har den garantin gått ut så nu har man en sprillans ipod video och en 4mån gammal ipod 20gb 4G..hm!
Jag har en fråga, hur öppnar man sin iPod? Finns det någon bra guide?
Förövrigt så funkade min iPod bättre efter att jag "tappat" den
Hejt sjukt! Ipodden visade ledsen gubbe och massa skummt i flera dagar, började misströsta. Sen blev jag så ledd så jag dunka till skiten, då surrade den igång och strartade. nu satte jag den i laddaren och den stormtrivs!