Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Externt batteri

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2006-03-12 22:42
Ursprungligen av iasion:

Hej,

Jag ligger i startgroparna till att köpa min första iPod. Det lutar i så fall åt en iPod 30GB. Mitt problem är att jag nog vill ha den tilll att kolla på film en hel del när jag reser. Så jag har kollat runt lite på nätet efter externa batterier. Finns en hel del att välja på. Tyvärr finns det typ bara två i sverige (från belkin). De kostar dessutom onödigt mycket. Fick ett tips på ett forum om en manick som nog borde fungera:

http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=link_product.html&link=Produktsok&artnr=040056

Jag tycker att den borde fungera. Med 4 uppladdningsbara AA-batterier borde spänningen hamna på 4.8V. Inom specifikationerna på USB-porten.

Någon som har provat denna grej?

Kräver inte Ipoden en spänning på 5.2 volt?

Maxell P-2 Battery Backup Pack

Nån som vet nått om Maxell P-2 Battery Backup Pack? Verkar väldigt lik Belkins men till mycket bättre pris (144:-). Det står att den fungerar med IPod med inte specifikt med vilka.
Finns i sverige hos:
http://www.itservice.se/dialectit/index.jsp?showArticle=316532

EDIT: Verkar funka för 5G också, spec finns på http://www.maxell-usa.com/content/pages/Page.asp?Section=products&department=ipodaccessories&Line=backuppower&Product=191202

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-27 15:19
Ursprungligen av Jabun:

Kräver inte Ipoden en spänning på 5.2 volt?

stämmer bra det. jag köpte den, o den fungerar INTE med iPod.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-03-29 13:54

Maxell? är det denna?

Kjell & Co har en sån för 199:-

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=31767&path=

Jag hittade nånstans att den inte funkar för Mini och shuffle.
Skulle den alltså inte heller funka för ipod 3G?

Killarna på Kjell hade ingen aning.
Trodde 1G, 2G, 3G osv var antalet gigabyte.
Men många produkter har de.

Jag har köpt en maxell (extern batteri) på Kjell & co. Funkar bra

Ursprungligen av valier:

Kjell & Co har en sån för 199:-

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=31767&path=

Jag hittade nånstans att den inte funkar för Mini och shuffle.
Skulle den alltså inte heller funka för ipod 3G?

Killarna på Kjell hade ingen aning.
Trodde 1G, 2G, 3G osv var antalet gigabyte.
Men många produkter har de.

Jag har en svart Ipod 5G video 30 GB

Jag har köpt en maxell (extern batteri) på Kjell & co. Det fungerar jättebra. Det blir en extra klump. Inget man vill hånga runt halsen. Men om man tar med sig extra batterier eller extra laddare på redan (för 4st LR6) så är det fantastiskt. När batterina är slut kan man bara köpa 4 nya LR6 (eller ladda uppladningsbara.)

Man får med en plasthållare som faktiskt gör det hela väldigt greppvänligt.

Dessutom priset 199:- !

/Gustav

Ursprungligen av valier:

Kjell & Co har en sån för 199:-

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=31767&path=

Jag hittade nånstans att den inte funkar för Mini och shuffle.
Skulle den alltså inte heller funka för ipod 3G?

Killarna på Kjell hade ingen aning.
Trodde 1G, 2G, 3G osv var antalet gigabyte.
Men många produkter har de.

Om jag har en sån här batteri från Kjell & Co hur länge kan man tittapå film med denna extra batteri?????

Nu har jag också köpt ovanstående Maxell Battery Pack (för 144:-!) och även om jag inte hunnit köra nått långtest så verkar det väldigt lovande så här långt efter lite snabbtester. Enligt de minimala instruktionerna så laddar den inte det interna batteriet vilket jag tycker är bra eftersom sådant skulle ge en massa förluster (gissar jag). Pluggar man in den så visar batteriet på Ipod skärmen fullladdat, alltså inte den lilla blixtsymbolen som finns när man pluggar in det till en USB-strömkälla. Vet inte om det sedan minskar i takt med att batterierna dras ur men det spelar mindre roll då det finns en separat knapp på batteriboxen för att kolla batteriernas kapacitet.

Plasthållare är väl hyffsat funktionell, rent visuellt stör den lite om man tittar på film och man har den i hållaren (har en svart ipod så det kanske stör mindre om man har en vit), inte så att den skymmer displayen men två vita flärpar på nånting i övrigt svart stör ju lite perifiert när man tittar. Dock kan man ju ta ur den ur hållaren om man tittar på film.
Det är ju en liten klump, men för långresor när man ändå mest sitter ned så borde det inte vara nått problem.

Rekommenderas å det bästa, för det priset så är det faktiskt väldigt bra, speciellt om man ser till alternativen.

Funkar inte med "Ipod mini" enligt förpackningen!

Glömde nästan; jag har en Ipod Video 30Gb.

En liten uppdatering: har nu provat att köra med Maxell Battery Pack på en flygresa ned till Egypten, tittade på två lång filmer, Hitta Nemo 1:40 (skall man dyka så.. och The Hole 1:38 samt en kortare dokumentär på 26 min. Lyssnade dessutom på ljudbok (kanske 3-4 timmar). Efter detta så är inte batterina slut, men jag gissar att dem börjar närma sig slutet i alla fall, batteristatus varierar mellan 2 och 0 av 4, beroende på om man låtit den vila en stund eller inte.

Ursprungligen av martink78:

En liten uppdatering: har nu provat att köra med Maxell Battery Pack på en flygresa ned till Egypten, tittade på två lång filmer, Hitta Nemo 1:40 (skall man dyka så.. och The Hole 1:38 samt en kortare dokumentär på 26 min. Lyssnade dessutom på ljudbok (kanske 3-4 timmar). Efter detta så är inte batterina slut, men jag gissar att dem börjar närma sig slutet i alla fall, batteristatus varierar mellan 2 och 0 av 4, beroende på om man låtit den vila en stund eller inte.

Hej, skulle du kunna linka vilken Battery Pack det var, verkar finnas 2 st som folk snackar om här, tror jag kommer behöva en sån om jag ska åka tåg längre sträckor och kan vara kul att kunna sitta och kolla på en film eller liknande

Den jag har är följande: Maxell P-2 Battery Backup Pack - reservbatteripaket för digitalspelare
Finns till försäljning på andra ställen också (men ovanstående verkar vara billigast), titta efter Maxells artikelnr 303254.

Tyvärr har dem höjt priset till 224:- (jag betalade 144:- ink moms), men det är fortfarande billigt jämfört med alternativen och definitivt värt det om man reser långa sträckor.

Ursprungligen av martink78:

Den jag har är följande: Maxell P-2 Battery Backup Pack - reservbatteripaket för digitalspelare
Finns till försäljning på andra ställen också (men ovanstående verkar vara billigast), titta efter Maxells artikelnr 303254.

Tyvärr har dem höjt priset till 224:- (jag betalade 144:- ink moms), men det är fortfarande billigt jämfört med alternativen och definitivt värt det om man reser långa sträckor.

Hittade Misco.se - Maxell P-2 Battery Backup Pack - reservbatteripaket för digitalspelare som gör mig glad

Är det någon som testat i603från iLuv, för 42 h extra batteritid vore skönt... och det är bara ett stort plus om den har inkluderat repskydd...
iLuv.com

  • Oregistrerad
  • 2006-08-10 11:51

Inhandlade mig en sådan från teknikmagasinet för 79 kr och den sög verkligen. Funkade inte alls till min Video.

Mitt Externt batteripack till iPod från Maxwell är jättebra.

Mitt Externt batteripack till iPod från Maxwell är jättebra.

Jag brukar ta med mig en laddare, med 4 extra laddningsbara batterier, så kan jag skifta.

Kjell & Company - tillbehör helt enkelt!

jag läste om ett batteri i nån macoteket-katalog (tror jag det var) Typ 16h film, 80h musik, laddningsbart för typ 500kr har för mig att den passade på både 30 och 60gigarna (g5).

Gräver upp denna gamla tråd och undrar om någon vet om det finns något externt batteri som funkar med iPhone 3G. Gärna på Clas Ohlson, Kjell & Co eller Jula eftersom jag isåfall behöver köpa det idag.

Hittade två stycken på Kjell & Co;

http://www.kjell.com/?item=31767&path=
Står att denna inte funkar med iPod 4G, så jag antar att den kan bli problematisk med iPhone 3G.

http://www.kjell.com/?item=31779&path=
Den låg ju rätt i kurs och det är ju bra att den har USB-port, så att man kan ladda andra saker också, men har någon provat den med iPhone?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-04-17 09:16

Jag har en sådan "liten vit" sak från Kejll. Den funkar INTE till min iPhone 3G. Den andra vettetusan..

Denna finns ju annars.. http://isolution.se/showproduct.php?id=10131
Fast då får du den ju inte på stört.

/G

Ok, tackar.

Då får jag helt enkelt köpa den för 99:- och prova. Åker till Tallin imorrn klockan 06:00 så det finns dåligt med tid för att beställa

Var kö på Kjell, så jag köpte en Philips universal USB charger på Teknikmagasinet istället.

http://teknikmagasinet.se/db.pl?template_file=link_product.html&link=direclink&artnr=040078&utm_medium=system&utm_content=040078&utm_campaign=directlink

Verkar hittills som att den funkar med iPhone, men man måste hålla in statusknappen på laddaren en liten stund innan iPhonen reagerar på anslutningen. Får se om det håller i sig.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-17 12:21

Externas batteripack till iphone måste ha motståndsbryggan som ger olika spänning till alla fyra kontakterna i USB-anslutningen- eller så får ,man göra sin egen brygga.

Philips uppladdbara ackar har en adapter som fixar problemet för iphone 3g. 4 cm lång grej med USB in och USB ut. Den innehåller tre motstånd för att försörja de två mellersta usb-stiften med spänning.

Jag har den största modellen av Philips backup. Stor klump men mycket kräm.

Senast redigerat 2009-04-17 17:08

Aaah. Hittade just adaptern.

Ska prova med den och se om det blir bättre!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-05-19 14:45

Jag tänkte kitta upp med ett externt batteri till min iPhone 3G och tänkte höra om det finns erfarenheter om nedanstående produkter.

GP ReCyko Mobile Power

Philips Laddningsbart strömpaket SCE4430

GP:s apparat tilltalar mig nog mest eftersom man kan använda batterierna till andra saker också plus att man skulle kunna ha fler AA batterier med sig och byta för att få ännu mer kräm. Frågan är bara om den funkar med iPhone?

Jag har läst tidigare i tråden att Philips:en funkar till iPhone men hur mycket kräm ger den? Räcker det till att ladda upp sin iPhone helt eller ger den en liten extra stund bara?

Trevligt om det fanns erfarenheter som någon kan dela med sig av.

/Anders

Bevaka tråden