Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudet: Nano vs. Shuffle?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-03-06 14:14

Har nu läst i några trådar att en del användare är missnöjda med ljudet i nanon (kvaliteten). Och flera har också påpekat att Shuffle'n ska ha ett bättre ljud. Jag har aldrig lyssnat på någon Shuffle så jag vet inte om den verkligen är bättre (ljudmässigt). Men eftersom den kanske inte kommer att finnas kvar så länge på marknaden (med nano 1gb...) så vart jag sugen på att eventuellt köpa en Shuffle. Det enda som hindrat mig hittills är det faktum att den är en shuffle. Är det någon som tycker att den är så pass mycket bättre att den är värd det enorma minuset (enligt vad jag föredrar, vill kunna byta spår/spårlistor efter humör)?

Det sitter ett annat chip i Shufflen iaf men jag vet inte om det är bättre ljud i den, har inte lyssnat på nån.

Jag vet iaf att båda har väldigt dåligt ljud.. iPodarnas ljud är ju inte direkt det bästa (snarare tvärtom)

iPod Shuffle lär vara en av de bästa mp3-spelarna på marknaden enligt nån mätning. Obs MÄTNING, inte objektiv avlyssning.
Orkar nån hitta länken?

Alla låter Ok

Har själv en Ipod Video som låter riktigt bra tycker jag
Men vad man ska tänka på är att ALLA ipod låter betydligt bättre än alla mainstrem hörlurar som finns på marknaden idag, tec Creative, Koss, sony etc (streetlurar)
först när man börjar komma i närheten av hörlurar runt 800-1000 eller mer kan man börja skilja en del Ipods från varann tycker jag, men ofta är dessa lite för trögdrivna med låg volym som följd

helst skulle man ju vilja använda sina hemma hörlurar men går inte då man skulle behöva en väldans lång förlängnings slad till strömutag + extra förstärkare med sig

ok i basen då

OK i basområdet skiljer det en del emellan Ipods, även på billiga hörlurar
men annars menar jag att kvaltén på ljudet, där behövs det nått bättre än dagens street lurar, alla Ipods är bättre än mainstreet lurarna som finns idag

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-06 16:35

ipod shuffle har mkt. bätttre ljud spec. basen som är ruggit klen på nano

Alla iPods har kasst ljud om man tex jämför med iRivers...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-06 16:51

ja det måste man väl ha. Men om man har så bra lurar kan det ju bli problem med att de lyfter fram att låten är komprimerad (om man inte kör med loss less) som inte hörs med andra billigare lurar + att det blit ruggig låg volym om man inte tar bort volym spärren,.,

Shuffle använder Sigmatel processorn. Samma som sitter i väljudande Iaudio och MEIZU. Iallafall till för ett halvår sedan. Bra saker.
Nanon däremot har inte den. Och Nanon låter inte heller bra gentemot de andra nämnda. Basfattig som sjutton. Och den basen som finns spricker upp ibland.

  • Medlem
  • 2006-03-07 13:11

Okej, men om Shufflen faktiskt har ett bättre ljud (bas och vad ni nämner) varför används inte de komponenterna som påverkar detta i Nanon tro? Jag vill så gärna kunna se/byta spår/listor när jag lyssnar på spelaren och inte bara ha shuffle alternativet, så det är synd att det inte går med Shufflen!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-07 14:47

den är väl dyrare, en shuffle har tillräkligt billiga delar för att man ska kunna lägga in den utan att öka priset. men en nano som har skärm mm. vill de få så billig som möjligt så de billigare komponenterna.,.

Klarheten i ljudet är det inget fel. Riktigt vackert! Dock förstår jag inte varför de lägger in en så fattig bashanterande utljudskomponent?! Bass booster EQ är det enda som duger men det smådistar något, irriterande.

http://www.pcmag.com/article2/0,1759,1778968,00.asp

I believe I proved that my ears were right: Several other hard drive players edge out older Apple players, but the iPod shuffle does them all one better. I think I also proved conclusively that the iPod mini's output capacitors are woefully undersized, as some audiophiles have been saying since Apple introduced the device. I also found that the iPod mini has lots of harmonic distortion—everywhere but at the industry-standard 1-KHz measuring point.

You'd think that Apple would be touting the breakthrough performance of the iPod shuffle, but again, not a word. Does the company think we don't care about fidelity? And if so, why did Apple bother with such a radical redesign and audio improvement?

iPod shuffle har ett av de bäste ljud-chippen på marknaden.

1
Bevaka tråden