Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sedan när är 4 gb = 3,73 gb?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har haft min nano 4gb i en dryg vecka nu och den är mycket underhållande.

Ett stort minus/frågetecken är dock just att jag köpt en 4000 mb ipod men fått en som har en kapacitet på 3730 mb. Hur kommer sig detta och är det acceptabelt?

Med lite enkel matte betyder det att 6,75% av det utlovade utrymmet är borta. Till vad?

Beror det på att programvara osv tar plats så borde Apple gjort en 4,27 gb ipod med utlovat utrymme. Detta är inte det apple jag är van vid.

Det Apple du är van vid har i alla tider uppgett storlek på hårddisk och den faktiskta storleken inom parentes. Vid formatering försvinner alltid en viss procent utrymme.

Däremot kan man diskutera marknadsföringen, men så här gör alla datortillverkare.

Ta fram miniräknaren.
4E9 byte delat med 1024¨2 ger 3815 Mb.
Du får 3730 säger du, det är 98% av utlovat utrymme. Knappast nåt att dra Apple inför rätta för.

Ursprungligen av petern:

Ta fram miniräknaren.
4E9 byte delat med 1024¨2 ger 3815 Mb.
Du får 3730 säger du, det är 98% av utlovat utrymme. Knappast nåt att dra Apple inför rätta för.

Marknadsfört: 4 gb
Givet: 3,73 gb

3,73 delat med 4 är lika med 0.9325

1-0,9325 = 0,675 = 6,75%

Vilken läskig inställning till att ta skit här är. Det är fortfarande så att priset på dessa apprater är väldigt höga. Acceptera inta bara att de är på ett visst sätt. Jag klarar mig fint med 3,73 gb men än en gångd; de marknadsför 4 gb och då ska de också stå för det. Nästa gång, och nästa gång kommer det att sjunka än mer om ingen reagerar, tro mig.

Ang min dators hårddisk så saknar den 5,25% av utlovat utrymme. Men då har den också mångamånga fler uppgifter att sköta och felprocenten borde väl öka exponentiellt med storleken?

Jag måste påpeka att det är olikt apple och att nanon, trotts att den är en smärre mästerverk, går i en riktning dit jag inte vill ha deras produkter.

Ursprungligen av carash:

Marknadsfört: 4 gb
Givet: 3,73 gb

3,73 delat med 4 är lika med 0.9325

1-0,9325 = 0,675 = 6,75%

Vilken läskig inställning till att ta skit här är. Det är fortfarande så att priset på dessa apprater är väldigt höga. Acceptera inta bara att de är på ett visst sätt. Jag klarar mig fint med 3,73 gb men än en gångd; de marknadsför 4 gb och då ska de också stå för det. Nästa gång, och nästa gång kommer det att sjunka än mer om ingen reagerar, tro mig.

Men herre gud, är du påtänd eller nåt?

ALLA och jag menar ALLA tillverkare av lagringsmedia räknar på detta sätt. Man kan tycka det är illa med det är inte nån som medvetet försöker blåsa dig på några megabyte. Det kommer inte sjunka mer och mer med tiden. Hur paranoid måste man inte vara för att tänka så?

På en iPod och andra mp3-spelare hår dessutom en del av utrymmet åt till mjukvaran. Det är inte många megabyte dock.

Ursprungligen av carash:

Ang min dators hårddisk så saknar den 5,25% av utlovat utrymme. Men då har den också mångamånga fler uppgifter att sköta och felprocenten borde väl öka exponentiellt med storleken?.

Vad för uppgifter sköter din hårddisk om? I min dator är det processorn som sköter om alla uppgifter.

Ursprungligen av carash:

Marknadsfört: 4 gb
Givet: 3,73 gb

3,73 delat med 4 är lika med 0.9325

1-0,9325 = 0,675 = 6,75%

Vilken läskig inställning till att ta skit här är. Det är fortfarande så att priset på dessa apprater är väldigt höga. Acceptera inta bara att de är på ett visst sätt. Jag klarar mig fint med 3,73 gb men än en gångd; de marknadsför 4 gb och då ska de också stå för det. Nästa gång, och nästa gång kommer det att sjunka än mer om ingen reagerar, tro mig.

Ang min dators hårddisk så saknar den 5,25% av utlovat utrymme. Men då har den också mångamånga fler uppgifter att sköta och felprocenten borde väl öka exponentiellt med storleken?

Jag måste påpeka att det är olikt apple och att nanon, trotts att den är en smärre mästerverk, går i en riktning dit jag inte vill ha deras produkter.

Du verkar ha lite otur när du tänker...
Du tror väl inte Apple sätter upp en kommitté som ska klura ut hur många procent dom kan fila bort från hårddiskarna utan att konsumenterna blir pissed? Din hårddisk rymmer 4000000000 byte, punkt.
Vill du sen förenkla det till Kb, Mb eller Gb så ska du inte dela med 1000 i varje steg, du ska dela med 1024!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-14 23:43
Ursprungligen av carash:

...

Jag måste påpeka att det är olikt apple och att nanon, trotts att den är en smärre mästerverk, går i en riktning dit jag inte vill ha deras produkter.

Men herregud, det är ju samma sak med alla tillverkare av MP3-spelare. Ingen marknadsför en MP3-spelare med typ 3,73 GB.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-13 09:12

Det står på deras hemsida att kapasiteten på en formaterad hårddisk är lägre.

Det är väl samma sak med alla hårddiskar? Den formaterade kapaciteten är lägre än den totala kapaciteten? Kolla på din dators hårddisk t ex.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-13 11:08
Ursprungligen av Kristjan:

Det är väl samma sak med alla hårddiskar? Den formaterade kapaciteten är lägre än den totala kapaciteten? Kolla på din dators hårddisk t ex.

Ja det är likadant med alla hårddiskar, detta beror som sagt på att enheten inte är jämn (1024) och hårddisktillverkarna har beslutat att det är lättare att hålla sig till lite jämnare nummer. Vad som är mest förvånande är att folk fortfarande 2006 inte vet om det här.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-13 11:47

Det har inget med formatering eller ej att göra. Bara enkel matte och många förvirrande enheter
4 GB = 4 000 000 000 B = 3.73 GiB

Har diskuterats i flera trådar tidigare på iPod.se - sök så hittar du säkert mer info om varför det "bara" är 3.7GB.

  • Medlem
  • 2006-03-14 20:31

Sen kan vi ju avsluta med att medela att det inte sitter en hårddisk i din nano utan ett så kallat flash minne så var det ur världen också

  • Medlem
  • Harestad
  • 2006-03-15 08:56

Skrämmande läsning att han tror att Apple försöker lura honom, när det i själva är han själv som inte vill förstå svaret på sin fråga!

4GB skriver man för att det är enklare än att behöva hålla reda på alla decimaler osv. Närmare sanningen kommer man om man delar med 1024, som många har påpekat innan.

Det är ingen som försöker lura någon, utan det är så här det är. Ända sedan den första hårddisken kom, alltså inget som Apple har börjat med just med sin Nano.

Skrivet av carash:

#1: Sedan när är 4 gb = 3,73 gb?
#2: Med lite enkel matte betyder det att 6,75% av det utlovade utrymmet är borta.

Svar #1: Sedan derivator och integraler upptäcktes i matematik.
Svar #2: Derivator och integraler är INTE enkelt!

Dessutom skulle det se konstigt ut på reklam och dyligt där det står tex; " iPod nano 1,865GB & 3,73GB"

Vad har GB och GiB med derivator och intergraler att göra?

Det är ju nästan som att mäta sin IQ med en linjal instoppad genom huvet ^^

Ursprungligen av alex_alex:

Vad har GB och GiB med derivator och intergraler att göra?

Det är ju nästan som att mäta sin IQ med en linjal instoppad genom huvet ^^

jag pratar egentligen om siffrorna och inte om storheterna. Man kan ju ha MB efter siffrorna det gör inget. Men det jag menar är att det inte är någon slump att det blir tex. 64mb, 128, 256, 512, 1012 osv. Det har med derviator och integraler att göra. Nu ska jag inte förklara hela matematik D kursen men jag påpekar bara det.

"Det är ju nästan som att mäta sin IQ med en linjal instoppad genom huvet ^^" förstår inte vad du menar

Ursprungligen av IlCapo:

jag pratar egentligen om siffrorna och inte om storheterna. Man kan ju ha MB efter siffrorna det gör inget. Men det jag menar är att det inte är någon slump att det blir tex. 64mb, 128, 256, 512, 1012 osv. Det har med derviator och integraler att göra. Nu ska jag inte förklara hela matematik D kursen men jag påpekar bara det.

Men fortfarande:
Derivan är p.d. tangentens riktningskoefficient i en fix punkt då h går mot 0. - Var kommer det binära talsystemet in?

Intergralbegreppet är p.d. en primitiv funktion av f(x)- Var kommer det binära talsystemet in?

Och nej, du behöver inte förklara D-kursen eftersom jag har läst den.

Citat:

"Det är ju nästan som att mäta sin IQ med en linjal instoppad genom huvet ^^" förstår inte vad du menar

Ja, det går inte och det är ju väldigt otympligt. Precis som när du förklarade hur man skulle räkna ut diskutrymmet med Derivator och Intergraler.

Suck... Derivator och intergraler innebär att man lär jobba med reella och irrationella tal. Binära talsystemet som du syftar på är alla heltal.

Derivator och integraler har inget med digitalteknik och det binära räknesättet att göra. Läs lite mer matte eller digitalteknik framförallt..

Ursprungligen av Pantern:

Derivator och integraler har inget med digitalteknik och det binära räknesättet att göra. Läs lite mer matte eller digitalteknik framförallt..

Ellerhur, håller med dig :rolleyes:

"Orbajseri" från hans sida kanske?

Ursprungligen av carash:

Jag har haft min nano 4gb i en dryg vecka nu och den är mycket underhållande.

Ett stort minus/frågetecken är dock just att jag köpt en 4000 mb ipod men fått en som har en kapacitet på 3730 mb. Hur kommer sig detta och är det acceptabelt?

Med lite enkel matte betyder det att 6,75% av det utlovade utrymmet är borta. Till vad?

Beror det på att programvara osv tar plats så borde Apple gjort en 4,27 gb ipod med utlovat utrymme. Detta är inte det apple jag är van vid.

På sätt och vis kan jag förstå dig, Carash, trots alla övriga förklaringar till hur det fungerar med matematiken inom digitalteknikbranchen. Men om det bekymrar dig så illa så skulle jag förslå att du går med detta ärende till t.ex. Plus och se Sverker göra upp med Oskar...

Fast det lär nog inte gå så "bra" för Sverker då det faktiskt ÄR en 4 miljarder byte-Ipod du köpt...

1
Bevaka tråden