Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blanda låtarna automatiskt!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag undrar ifall det finns någon inställning i iTunes som gör att låtarna blandar sig automatiskt varje gång man går in i en spellista! Man kan ju gå in på inställningarna i iPoden och ändra, men då måste man göra det manuellt varje gång och blir lite jobbigt i längden! Man kan även trycka på "blanda spår" men då blir det alla låtarna! Jag är ganska trött på att låtarna alltid ligger i samma ordning när jag går in i vissa spellistor!

Är det någon som vet?

För iTunes kan du göra så här om du vill variera ditt Abba-lyssnande:
-Skapa en ny Smart Spellista.
-Sätt utvalet till "Spellista är Abba" (om du nu har en sån) eller "Artist är ABBA"
-Kryssa i Begränsa till 25 åtar och urvalet till Blandat
-Live Update kan ju också vara ikryssat
Klart!
Gillar du inte urvalet i listan markerar du en eller flera eller alla låtar och tar bort dom så fylls det på med nya

Tänk också på att den inbyggda Partymixen funkar på det här sättet. Styr den till rätt playlist bara.

Om jag gör som du säger petern så är min smarta spellista ändå ALLTID likadan ändå. Ända sättet för mig om jag vill "blanda om" listan igen (få 25 nya dängor) är att plugga in poden och redigera den smarta spellistan genom att ändra listan med något litet villkor å sen ändra tillbaka till de ursprungliga villkoren igen. ENDAST DÅ får jag 25 nya låtar. Fruktansvärt irriterande och jobbigt....

Har läst att det för äldre Ipods kan strula om man har gammal firmware, men om man uppdaterar så kan det lösa sig. Däremot ska detta inte behövas om man har en 5G vilket jag har. Då ska det fungera ändå. Men tydligen inte. Jag har iPod 1.0 firmware i min.

Ursprungligen av biolotov:

Om jag gör som du säger petern så är min smarta spellista ändå ALLTID likadan ändå. Ända sättet för mig om jag vill "blanda om" listan igen (få 25 nya dängor) är att plugga in poden och redigera den smarta spellistan genom att ändra listan med något litet villkor å sen ändra tillbaka till de ursprungliga villkoren igen. ENDAST DÅ får jag 25 nya låtar. Fruktansvärt irriterande och jobbigt....

Markera alla låtar och "radera" dom. Då har du 25 nya, blandade.

Även fast man väljer blanda i den smarta spellistan så måste man ändå plugga in iPoden i datorn om man vill att det ska bli en ny blandnig nästa gång man går in i spellistan!

Vilken iPod har du Mattias? Vilken version av firmware?

Trodde det var menngen att det skulle slumpas fram 25 nya varje gång man smiskade igång sin spellista på poden? Ser annars ingen skillnad på smart och vanlig. Dumt.

Jag har en iPod Nano och "förmodligen" (jag är inte jättebra på sånt här) den senaste versionen av firmware!

Men man kan alltså inte få "live blandning" i iPoden? Bortsett från de "jobbiga" alternativen som redan räknats upp!

Mattias: Tror du kan kolla din firmware i podden genom att gå till [Inställningar] -> [Om] å sen se vad det står för "Version".Min står 1.0, och jag antar att om man har den senaste firmwaren så står det 1.1 där istället.

Vore bra (inte för oss direkt, men för att försöka kartlägga problemet) om du hade 1.0 där. För då kan det vara boven. Då kanske man ska leta upp nån med nya poddar med firmware 1.1 och fråga samma fråga som du, och jag, ställt. Stör mig lite på att det inte är "live blandning"...borde vara det som är meningen tycker jag...

Jag kollade i inställningara i ipoden och såg att det stod version 1.1! Så problemet kvarstår, det går inte att få en ny blandning varje gång tydligen!

Va i perkele!

Jag tror bara att den smart spellistan är "smart" i iTunes. När denna "smarta" spellista sedan exporteras till iPoden så görs det som vilken annan spellista som helst.
Uppdateringar och ändringar måste alltså ske i iTunes.

Jag har fått uppfattningen att den ska vara smart i podden också, men tydligen inte. Några andra som hävdar motsatsen till detta?

En del saker uppdateras live i ipoden! T.ex. om man ställar in en smart spellista på ett speciellt betyg och sedan ändrar en låt till det betyget! Då landar låten i den nya spellistan men tas inte bort från den gamla ( t.ex. ) förrän man kopplar in podden i datorn - skumt!

1
Bevaka tråden