Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Småprogram till iPod g5

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-02-20 21:03

Halloj!
Jag tycker att det skulle vara skoj att få veta lite mer om alla "småprogram" som finns till iPod G5. Har bland annat sett att det finns ett program som heter iRocker som tydligen ska kunna visa ackord, tabulaturer, spela takter osv, ett perfekt program för den som spelar gitarr. Vad kan man egentligen göra med iPoden förutom att lyssna på musik och kolla på film? Skulle gärna vilja veta mer om hacks som på ett eller annat vis gör iPoden bättre, exempelvis Anapod eller liknande program.
Allt ifrån program som lägger över foton till iPoden till program som gör att du kan spela spel på den är intressanta.

Skriv gärna så mycket ni vet om programmen, eller haxen. Skulle vara skitskoj. Gärna även vart man kan hitta dem.

Är någon intresserad av iRocker finns det på http://www.talkingpanda.com - kostar en slant tyvärr, men det går väl säkert att få tag på gratis nånstans.

MVH
Andreas

Det största "hacket" i iPodens historia: http://ipodlinux.org/Main_Page

Behövs väl inte så mycket introduktion men finns iaf inte till g5 än. Kommer nog snart. Men Linux på podden kan man spela bl. a. Doom II och köra egna program på ipoden.

  • Medlem
  • 2006-02-21 17:47
Ursprungligen av Se[BBB]e:

Det största "hacket" i iPodens historia: http://ipodlinux.org/Main_Page

Behövs väl inte så mycket introduktion men finns iaf inte till g5 än. Kommer nog snart. Men Linux på podden kan man spela bl. a. Doom II och köra egna program på ipoden.

Finns det något datum satt för släpp av ipodlinux till G5? Verkar hur coolt som helst!

Inom några månader skulle jag tro men opensource-utvecklare brukar mycket sällan sätta datum på sina arbeten. De jobbar när de har tid och det blir klart när det bli klart. Så brukar det funka. Men som sagt, inom några månader.

Det funkar nu gå in i Installation from windows högst upp finns Easy 5g Installation. En utmärkt guide som hjälpte mig att få in linux på ipoden.

Ursprungligen av IcyStorm:

Det funkar nu gå in i Installation from windows högst upp finns Easy 5g Installation. En utmärkt guide som hjälpte mig att få in linux på ipoden.

Fungerar det fortfarande? Ipoden har inte exploderat?
Isåfall kan du ge lite närmare instruktioner på hur du installerade linux på video?

  • Medlem
  • 2006-03-21 16:52

Kan rekommendera denna guide:
http://ipodlinux.org/forums/viewtopic.php?t=7748&highlight=easy

Dock krävs det lite mäck med det (en linuxdist på skiva etc.) men det funkar väldigt bra. Lade in RockBox på ipoden och då får man ett utseende som är ungefär som vanliga ipod fast med fler och andra funktioner.

Sen tycker jag att det alltid e snyggt med en startscreen med massor med text som rullar förbi där det står vilka moduler som laddas

Oj! vad komplicerat, jag skippar nog att fixa linux tills vidare.

Letar efter småprogram

Jag har hört att det ska finnas ett litet program till ipod G5 om att låsa upp en spärr för ljudet som gör att man kan få ut mer effekt ur ipoden. Är det någon som vet något program som klarar av att ställa om dessa inställningar?

  • Oregistrerad
  • 2006-03-26 13:17

tror du menar gopod.
sök på det så hittar du nog något

Enligt den dära guiden så kan man nu installera Linux på sin G5 Video.

Håller redan på

Finns det ingen vänlig själ som har pejl på Linux som kan slänga upp en guide på hur man går till väga ifall man vill vara radikal och inte ha Apples OS på iPoden?
Det skulle uppskattas inte bara av mig utan av andra små nördar också

Ursprungligen av patrikbrann:

Enligt den dära guiden så kan man nu installera Linux på sin G5 Video.

Håller redan på

kommer du någon vart då? eller gav du upp?

Ursprungligen av Stäffe:

kommer du någon vart då? eller gav du upp?

haha!

neeeej då!
Sånnt håller inte jag på med!

Men fick lite problem.. startade om.. körde med den metod som kallas "alternativa" i guiden.
Sitter nu o ser linux på min iPod!

Det är så här för er som vill veta:

Det kommer upp en boot meny som innehåller:
RetialOS (standard)
IPL (iPod Linux)
Rockbox (om man installerar det)
Diskmode (vad tror du? )

Fungerar utmärkt att köra allt i vanliga, kan dock ej spela musik i IPL (som även näms i SLUTET av guiden XD )
Rockbox ska dock tydligen klara av musik av alla sorter, har inte hunnit testa än då jag sitter i skolan!

Annars så ska jag nu ta o testa att installera iDoom!!

...nån som vet nån bra tråd om det?
hihi

//Mvh Patrik

Kan säga att detta är värt den tiden det tar. Och när allt står exakt hur man ska göra så vill jag knappast kalla det komplicerat.

hmm orkar inte direkt bränna ner SLAX grejen till skiva, då jag inte har en vanlig CD-R finns det inget annat sätt? har googlat o allt möjligt men inte kommit fram till något vettigt

Ursprungligen av Stäffe:

hmm orkar inte direkt bränna ner SLAX grejen till skiva, då jag inte har en vanlig CD-R finns det inget annat sätt? har googlat o allt möjligt men inte kommit fram till något vettigt

kör på en virtual pc... det KANSKE fungerar... jag har inte testa.. men de e ju värt ett försök

Det är ju hur underbart som helst!!! Tack alla för guider etc. Allt står ju verkligen och jag antar att ingen av er har fårr några större problem med eran iPod efter att ni har installerat Linux.

En liten fråga bara, Linux läggs alltså som OS på iPoden, kan man välja till baka orginal os genom iPoden/PC´n, eller måste man avinstallera Linux för att kunna köra normala OS igen?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-30 17:41

nej du kör dubbelt,
om du startar om den så blir det linux och om du startar om igen blir det vanliga OS-

1
Bevaka tråden