Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"iPodens avsaknande av finesser är en finess i sig"

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Äntligen!

"iPodens avsaknande av finesser är en finess i sig"...
Precis därför! Det är precis det som gör iPoden så jäkla överlägsen. Har länge försökt hitta ord för att beskriva vad det är som gör iPod till vad den är... "iPodens avsaknande av finesser är en finess i sig", det är nog också därför jag är emot iLinux (eller vad du nu heter).
Det är de få finesserna och den stilrena designen som gör att iPod äger 80% av marknaden idag. Så varför ska man hålla på att förstöra hela konceptet genom att installera Linux? Det är ungefär som att köpa en vit t-shirt och rita dit ett tryck (resultatet blir ungefär lika tilltalande som Linux) bara för att man tycker det var för lite detaljer på t-shirten.

Föresten, nämde jag att iPodens avsaknande av finesser är en finess i sig?

Jag saknar en manuell eq. Varför skulle det vara bättre som det är nu med en massa onödiga förinställda valmöjligheter som nu?

Uttrycket "Ipodens avsaknande av finesser är en finess i sig" är bara ytterligare en reklambluff och förstärker mitt intryck av Apple; att de själva vill skapa finesser som ingen egentligen frågar efter...

  • Medlem
  • Torsby
  • 2006-03-28 13:28

Skapa finesser som inte finns?

Ursprungligen av Alphonze:

Jag saknar en manuell eq. Varför skulle det vara bättre som det är nu med en massa onödiga förinställda valmöjligheter som nu?

Det är nog en UI-fråga. Kan vara svårt att få till snyggt. Många reglage blir det...

Ursprungligen av petern:

Det är nog en UI-fråga. Kan vara svårt att få till snyggt. Många reglage blir det...

Nja, om man tar min Sony Ericsson K750i som exempel så är det synnerligen enkelt. T.ex. en 5- eller 7-bands eq som man får staplar på, sen bara justerar man en stapel i taget med klickhjulet. Det vore synnerligen bra om Apple kunde kopiera den iden för framtida Ipod-mjukvaruuppdateringar för alla tidigare Ipodar. Kan man flyga till månen så borde detta gå...

Ursprungligen av ekko90:

Äntligen!

"iPodens avsaknande av finesser är en finess i sig"...
Precis därför! Det är precis det som gör iPoden så jäkla överlägsen. Har länge försökt hitta ord för att beskriva vad det är som gör iPod till vad den är... "iPodens avsaknande av finesser är en finess i sig", det är nog också därför jag är emot iLinux (eller vad du nu heter).
Det är de få finesserna och den stilrena designen som gör att iPod äger 80% av marknaden idag. Så varför ska man hålla på att förstöra hela konceptet genom att installera Linux? Det är ungefär som att köpa en vit t-shirt och rita dit ett tryck (resultatet blir ungefär lika tilltalande som Linux) bara för att man tycker det var för lite detaljer på t-shirten.

Föresten, nämde jag att iPodens avsaknande av finesser är en finess i sig?

Amen

Ursprungligen av ztaafen:

Amen

Precis vad jag tänkte skriva när jag läste min egen post igen

Ja de vill ju göra ipod så lätt som möjlig att använda. Däremot tycker jag att ipodLinux är jättebra och att alla som känner sig "erfarna" nog kan installera det om de vill ha lite spel eller kolla på film med sin icke-g5 ipod.

Jag tycker att dom ska göra ipoden mindra repigare och smutskänsligare och att dom ska ha radio i den med inspeling.

haha då är jag snabbare än dej den här gången:P

  • Oregistrerad
  • 2006-03-28 19:27

iPods enkelhet är både positivt och negativt. På den positiva sidan kan det nämnas att vem som helst kan använda den. Min mormor kan använda min. Den är otroligt enkel.

Det negativa jag kan komma på är att dom hardcore-användarna som vill kunna kontrollera ljud och liknande inte får chansen med den ursprungliga programvaran, utan får då använda sig av tex Rockbox

Ursprungligen av Dava:

iPods enkelhet är både positivt och negativt. På den positiva sidan kan det nämnas att vem som helst kan använda den. Min mormor kan använda min. Den är otroligt enkel.

Det negativa jag kan komma på är att dom hardcore-användarna som vill kunna kontrollera ljud och liknande inte får chansen med den ursprungliga programvaran, utan får då använda sig av tex Rockbox

Är inte iPod fel val då?

  • Oregistrerad
  • 2006-03-29 08:04
Ursprungligen av ekko90:

Är inte iPod fel val då?

kanske det, men vem vill inte ha en iPod?

Ursprungligen av Davinski:

kanske det, men vem vill inte ha en iPod?

Den som vill ha massor av finess och vilja kunna avända den till annat än att lyssna på musik borde inte vilja ha den.

Ursprungligen av Dava:

Det negativa jag kan komma på är att dom hardcore-användarna som vill kunna kontrollera ljud och liknande inte får chansen med den ursprungliga programvaran, utan får då använda sig av tex Rockbox

Måste det här ljudfixandet prompt ske i SPELAREN? Måste vara vettigare att göra det i en extern mjukvara och låta iTunes/iPod hantera resultatet som vanligt.

Ursprungligen av petern:

Måste det här ljudfixandet prompt ske i SPELAREN? Måste vara vettigare att göra det i en extern mjukvara och låta iTunes/iPod hantera resultatet som vanligt.

Nej, absolut inte. Om man tillfälligt använder andra lurar som har en annan ljudbild, vad gör man då? Näe, det är för mig helt obegripligt att inte skicka med en manuell eq. Det duger ofta med "flat", men att inte ha egen valmöjlighet är bara löjligt. Att trixa med ljudet extern är helt bakvänt. Fattar inte att folk accepterar detta...

Och sen tycker jag det verkar vara rätt konstig att man köper en mp3 bara för att sitta och "trixa" med. Det är ju ändå för att lyssna på musik man köper den... fixa kan man ju göra med datorn...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

  • Oregistrerad
  • 2006-03-28 20:57
Ursprungligen av ekko90:

Och sen tycker jag det verkar vara rätt konstig att man köper en mp3 bara för att sitta och "trixa" med. Det är ju ändå för att lyssna på musik man köper den... fixa kan man ju göra med datorn...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Okeej........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

  • Medlem
  • 2006-04-02 12:35
Ursprungligen av ekko90:

Och sen tycker jag det verkar vara rätt konstig att man köper en mp3 bara för att sitta och "trixa" med. Det är ju ändå för att lyssna på musik man köper den... fixa kan man ju göra med datorn....

Jag tog bort några punkter eftersom du inte verkar kapabel till att ta bort fingret från tangenten.

Det enda som är bra med iPod är designen, resten är verkligen inte bra. Att lyssna på musik säger du är det viktigaste, det vore ju schysst ifall det var lite bra ljud i den då. Man blir ju tvungen att trixa för att få ut det bästa av spelaren.
Aldrig mer iPod för min del iaf.

  • Medlem
  • 2006-03-28 21:13

Mycket bra sagt (skrivet) akko90!
jag kan tillägga ett par till proklamationer som nog kan vara lika beskrivande:
Less Is More
Mindre skit, mer glädje

har nyligen köpt en iriver u10 och måste tyvärr säga att den rockar sönder nanon =/ Nanon är snyggare och lite mer användarvänlig fast det är bara det.

Haha sombrero9999 **ASG**

  • Medlem
  • 2006-04-02 12:43

80 % av marknaden, tror du på det själv?

  • Medlem
  • 2006-04-02 12:59
Ursprungligen av armis:

80 % av marknaden, tror du på det själv?

Det är i USA de har runt 70-80 % av mp3-spelar marknaden.

  • Medlem
  • 2006-04-02 21:58
Ursprungligen av Muppo:

Det är i USA de har runt 70-80 % av mp3-spelar marknaden.

Det vill jag gärna läsa om. Länk?

70-80 % är nog bara rent jävla skitsnack!!!! Kanske har de 40-50% av marknaden MAX!!! Creative, Sandisk, iRiver, iAudio och Sony och alla andra märken säljer minst lika bra!!!

1
Bevaka tråden