Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan jag använda min iPod Video på flyget?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja, som sagt. Jag undrar om någon vet ifall jag kan använda iPoden säkert då jag flyger imorgon?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-06 21:24

ja det kan du

Tack!

lol,, va en rent ut sagt "kärring Jeffel" som va på mig på flyget.. hennes argument..
-om aaaaallaa slår på sina telefoner så blir det inte bra-

lol, telefon?
hon va inte frisk -_-

Du en iPod ser ju faktiskt ut som en telefon, min mormor sa nåt liknande i förra veckan om min Nano "amen Nicolai, nu har du suttit med din mobil hela dan, ja förstår inte du pratar ju inte me nån, ändå har du i de dära trådarna i öronen" jag bara VAAA? det e en iPod ingen mobil... orkade inte förklara hahaa!

Asså sånt himla skitsnack me mobiler o iPod på flyget.
Tänk så här;

Jag samlar ihop ett knatteflickotbollslag och skickar dom till USA med ett flyg.
Inför landning ber jag alla små flickor slå på sina mobiler samtidigt......fatta värsta terroristkuppen!!
Swoooooooosh planet krashar.

Njaaaaa, inte direkt.
Bruka din iPod med glädje på din flygning.
Det gjorde jag i förrgår då jag kom från Sydafrika...

alltså anledning till att man inte kan använda mobiltelefoner på flyget är att de har hela tiden fri vy till en basstation. Och när mobilen får syn på en basstation så skickar den ut en signal med en viss effekt. Tänk dig sen när 200 mobiler gör det. Det blir en riktigt hög effekt, och då blir det störningar i cockpiten och det är det som är farligt.

En vanlig ipod skickar dock ut signaler som är väldigt lik en mobil, det har man märkt när det är någon som ringer en, då börjar volymen hoppa upp och ner. Detta är ett konstruktionsfel och jag vet inte när de kommer lösa detta. Men effekten som skickas ut är obefintlig efter en halv meter så jag tror det är helt säkert att flyga med sin ipod.

Ursprungligen av larspaul:

En vanlig ipod skickar dock ut signaler som är väldigt lik en mobil, det har man märkt när det är någon som ringer en, då börjar volymen hoppa upp och ner.

Och där förlorade du all min respekt... Är hjärntransplantationer möjliga?

Jamen, då är det ju bättre att bygga planen "störningsfria".
Som man gör på vissa fängelser...

Dock är ju en iPod A & O på en flygresa.

off topci?
det handlade om ipod på flyget
telefon vet ju alla att man ine ska ha på ^^

nej det är inte helt offtopic. Eftersom en ipod video är dåligt konstruerad så skickar den ut elektromagnetiska störningar. Dessa signaler kan störa ut utrustningen ifall de kunde sändas längre, därför finns en risk att det är farligt med några tusen ipod video på ett flyg. Jag tog upp riskerna med mobiler för att det bygger på samma princip. Men jag tror det är helt riskfritt att flyga med sin ipod.

Ursprungligen av larspaul:

nej det är inte helt offtopic. Eftersom en ipod video är dåligt konstruerad så skickar den ut elektromagnetiska störningar.

Källa för det påståendet?

Ursprungligen av larspaul:

Dessa signaler kan störa ut utrustningen ifall de kunde sändas längre, därför finns en risk att det är farligt med några tusen ipod video på ett flyg.

1000 iPod Videos på ett flygplan?? :eek: Vänta?? Har jag missat nåt här nu? Vilka slags ultrastora o moderna flyg åker du med?? Finns där ens ett flygplan som tar 1000 st personer , och sannolikheten att varenda en har varsinn iPod G5 (som den egentligen heter) ombord på planet är väldigt liten

Och hur gör man då för att frakta alla dessa iPods runt om i världen :eek: Om de nu ger ut farliga signaler, de fraktas ju trots allt med flyg

Jag åkte flygplan i lördags sist, och bara 4 st hade en iPod vad jag kunde se när jag gick ombord (Var dock bara runt 150 passagerare ombord) och inget hände och min mobil var faktiskt påslagen!!

  • Medlem
  • 2006-04-11 08:45
Ursprungligen av anjuna_beats:

1000 iPod Videos på ett flygplan?? :eek: Vänta?? Har jag missat nåt här nu? Vilka slags ultrastora o moderna flyg åker du med?? Finns där ens ett flygplan som tar 1000 st personer , och sannolikheten att varenda en har varsinn iPod G5 (som den egentligen heter) ombord på planet är väldigt liten

Och hur gör man då för att frakta alla dessa iPods runt om i världen :eek: Om de nu ger ut farliga signaler, de fraktas ju trots allt med flyg

Jag åkte flygplan i lördags sist, och bara 4 st hade en iPod vad jag kunde se när jag gick ombord (Var dock bara runt 150 passagerare ombord) och inget hände och min mobil var faktiskt påslagen!!

Det sötrsta passagerplanet i nuläget är Airbus A380, och de tar ca 800 pers.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-04-08 20:25

Nu får ni förlåta om jag har helt fel, men jag tycker det låter orimligt att iPod Video skickar UT elektromagnetiska störningar, annat än de väldigt små som bildas i kablar till hörlurar och kring hårddisken.

Problemen som den har tillsammans med en mobil lär ju snarare ligga i att iPod Videos scrollhjul inte är ordentligt skärmat från elektromagnetisk interferens, utan tar upp störningar som iPoden tolkar som kommandon att ändra t.ex. volym.

Det lär inte vara så hög effekt som iPoden släpper ur sig, särskilt inte som hälften av den är täckt med ett stålhölje. Varifrån har du information om att ipoden stör, larspaul?

Ursprungligen av JonesH:

Nu får ni förlåta om jag har helt fel, men jag tycker det låter orimligt att iPod Video skickar UT elektromagnetiska störningar, annat än de väldigt små som bildas i kablar till hörlurar och kring hårddisken.

Problemen som den har tillsammans med en mobil lär ju snarare ligga i att iPod Videos scrollhjul inte är ordentligt skärmat från elektromagnetisk interferens, utan tar upp störningar som iPoden tolkar som kommandon att ändra t.ex. volym.

Det lär inte vara så hög effekt som iPoden släpper ur sig, särskilt inte som hälften av den är täckt med ett stålhölje. Varifrån har du information om att ipoden stör, larspaul?

Detta tror även jag!
Att iPodens volym hoppar upp och ned när en mobil ringer är väl snarare bevis på att mobilen stör den dåligt skärmade iPoden än något annat. Annars borde det ju vara mobilen som får störningar, och detta borde inte bara ske när mobilen ringer utan i så fall alltid när iPoden är på (då du påstår att det är den som skickar ut störningar).
Förstår inte logiken i att det skulle vara iPodens störningar som stör den själv, men just när en mobil ringer... Men förklara gärna. Jag är väl medveten om att jag kan ha fel då jag bara spekulerar...
Så du får gärna presenttera någon källa med bevis.

Sen tror jag personligen att en iPod inte skulle störa planet ens om man gick in i cockpiten med den i aktivt läge. Är utrustning där så känslig så är det riktigt illa tycker jag. Men detta är bara vad jag tror, har inga som helst bevis dock.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-08 21:14

haha, dåligt konstruerad så den beter sig som en mobile, WOW.. apple har lyckats bygga en mobiltelefon av misstag? haha
sorry, but what a bull.....

jag håller fast vid mitt... "off topic"

  • Medlem
  • 2006-04-08 22:56

han har iofs redan flugit och antagligen (och förhoppningsvis) landat...
men, beträffande trådens titel; Kan jag använda min iPod Video på flyget?,
skulle jag vilja påstå följande.
Du bör använda din iPod Video på flyget!

/r

  • Medlem
  • 2006-04-09 12:07

Hallå! Inte ens 100 mobiler igång utanför cockpits aluminiumvägg mäks på pilotens intrument.
Jag känner en trafikpilot och han skrattar gott åt alla påståenden. För att värdinnorna när som
helst ska kunna få alla passagerares uppmärksamhet vid start och landning vill de inte att man lyssnar på något annat eller pratar i telefon. En bit upp är det ju ändå meningslöst att försöka ringa eller smsa. Jag brukar ha den på för att kolla på vilken höjd kontakten dör.
De flesta nya telefoner har "flight mode" detta för att spara batteri när den används som mp3-spelare eller för spel.

Det vet jag men inte 1000

Och jag åkte flyg idag hem till Sverige visserligen bara en Boeing 737-700 plats för 149 Passagerare, men jag kunde använda ipoden utan problem ... på 12 500 meters höjd i 860 km/h, -52 Grader............ *BRR*

So no problems with using an ipod in the air

1
Bevaka tråden