Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FAT32-formatera (och sedan använda) ipod med en mac?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-15 16:29

Jag har sökt men hittade bara lite gamla trådar om detta. Tänkte kolla hur det är år 2006.

Jag har alltså en powerbook och en ipod video 30GB som i dagsläget är formaterad för mac. Jag har även en windowsdator i drift hemma, men tänkte försöka undvika att installera itunes och hela skiten på den bara för att få ipoden windowsformaterad. Dessutom har jag hört att en "pc-formaterad" ipod inte kan uppdateras med macversionen av ipod updater.

Finns det nåt sätt att få en ipod att köra FAT32 så jag skulle kunna använda ipoden som extern hårddisk i en windowsmaskin, utan att förlora möjligheten att uppdatera mjukvaran i den med min macintosh sedan när den dagen kommer?

Jag hittade också några trådar som talade om problem med FAT32-formaterade ipodar på sin mac, men dom var från 2004. Hur är situationen nu?

• Medlem
  • Umeå
  • 2006-04-18 18:13

Jag fick din upplevelse first hand i går när jag gjorde samma sak. Det verkar inte som att det finns något sätt att uppdatera en fat32-ipod från en mac (inte ens virtual PC ville riktigt kännas vid min ipod), men om du redan har en PC är det väl inget stort bekymmer att installera iPod updatern på den när du behöver uppdatera?

30 GB är ju inte så farligt att behöva föra över en gång om du nu ska formatera om den - sug på att göra det tre gånger på två dagar, fast med 60GB

Jag har en FAT32-formaterad Shuffle (alltså ingen fysisk hårddisk) och den funkar utmärka att både skyffla (haha!) data mellan PC:n hemma och Macen på jobbet, och även att uppdatera från Macen. YMMW.

• Oregistrerad
  • 2006-04-19 17:45

Som redan indirekt framgått av de 2 tidigare inläggen: man bör välja vilken dator man vill använda med sin iPod, Mac eller PC, och sedan hålla sig fast vid det valet.
Som extern hårddisk blir iPod allt mindre attraktiv, speciellt som systemutbytesdisk, men här finns ju andra lösningar.
Jag har provat mina iPods i båda miljöerna och skillnaderna minskar hela tiden. Idag tycker jag att andra val än just plattformen skall vara vägledande. Vad man gör på vad och när etc.
Men gissa om jag blev imponerad när min äldsta iPod (såldes med FW till Mac) klarar USB än idag SAMT att Apple kan (mot en rätt bra kostnad, under 1000:- dock) byta ut den till en NY som option till batteribyte!

1
Bevaka tråden