Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPoden Stulen under frakt

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag beställde en iPod video 30 gb från applestore.se. De skickade iPoden men när jag öppnade kartongen saknades iPoden, usb-kabel och cd-skiva. Jag ringde apple och de sa att de skulle undersöka saken och ringa upp mig.
Är det någon mer än jag som råkat ut för detta, och isåfall vad händer nu?

Fy fan. Lider med dig.
Undrar dock hur något sådant kan hända - speciellt när du beställt från Applestore...

Hoppas att det löser sig till slut

  • Medlem
  • 2006-04-24 17:48

Ja, låter inte direkt skoj... Hoppas de inte börjar säga att du försöker bedra dem och gömt ipoden någonstans. Men de kan de väl knappast göra?

Får man ju hoppas att de inte gör. Det vore ju isf svårt för honom att bevisa att det verkligen är som han säger...

Va hur skumt är inte det??
Fast du lär ju se ifall förpackningen är bruten?
Den ska ju vara inplastad.

Ifall den inte är bruten så ligger ju felet hos fabriken som packar iPoden...

Ursprungligen av gameover:

Va hur skumt är inte det??
Fast du lär ju se ifall förpackningen är bruten?
Den ska ju vara inplastad.

MIn iPod 60 GB beställde jag irsån applestore, och den var [U]inte[/U] inplatstad, det lär ha varit för att den var graverad antar jag, men den var inte inplastad... Sen var den vänd åt fel håll också...

  • Oregistrerad
  • 2006-05-06 00:53
Ursprungligen av Ingmar:

Jag beställde en iPod video 30 gb från applestore.se. De skickade iPoden men när jag öppnade kartongen saknades iPoden, usb-kabel och cd-skiva. Jag ringde apple och de sa att de skulle undersöka saken och ringa upp mig.
Är det någon mer än jag som råkat ut för detta, och isåfall vad händer nu?

Allt fler företag använder säkerhetstape: om den är skadad skall man inte öppna paketet, ja faktiskt: vägra ta emot det vid ev. utlämmningsställe och öppna paketet i närvaro av oberoende vittnen som sen kan styrka att paketet inte innehöll det du sagt det skulle göra.

Det du kan göra nu är att:

1: göra en polisanmälan (viktigt!)
2: med den bifogad höra med ditt hemförsäkringsbolag
3: kontakta Apple och förklara situationen (vilket du redan gjort)

Eftersom Apple skickat iPoden som paket finns en transportförsäkring via Posten. Applestore kan, om de tror på din berättelse och posten också, använda den för att gottgöra dig. Nyckelorden är just: 'tror på din berättelse'.

Det är många steg i kedjan som kan ha gått fel. Snodd på Apple/glömt att lägga i. Inte troligt med de rutiner de har. Anställd på posten har snott den. Kanske. Utlämmningstället har en paketsprättarbov.

Mottagaren, dvs du (jag anklagar inte dig, men det finns folk...) försöker dra en bluff. Att göra det innebär mycket stora risker, se nedan.

Nu är stöldbeloppet inte så stort, men teoretiskt kan polisen säkra fingeravtryck, speciellt inne i emballaget. Det gör de nog inte.

Försäkringsbolagen vill nog ha mer kött på benen, typ, du anmärkte på paketet när det lämmnades ut. Det betyder att du tog emot paketet utan noggrann inspektion av det (vilket de flesta privatpersoner normalt inte gör).

Chanserna för dig att få rätt är således rätt små, men inte omöjliga. Varje iPod har ett unikt serienummer och chansen är att det dyker upp någonstans. Finns då en polisanmälan med just det serienummret (får du av Apple) kan man börja nysta i ärendet. Till exempel kankse tjuven eller stöldgodsförvärvaren försöker sälja maskinen eller registrera maskinen.

Köper man en iPod bör man ta reda på dess 'chassienummer' och göra en koll med Apple om någon registrerat sig som ägare osv. Problemet är att en iPod inte är en dyr kapitalvara vilket i sin tur gör att slappheten i systemen gör sig gällande.

Så tyvärr... Jag gissar att du inte får dessa pengar tillbaka med mindre än att du nu gör en polisanmälan, gör en formell skadeanmälan och hoppas på att din stulna iPod dyker upp någonstans. Först då har du bevis nog för att bli ersatt.

Ursprungligen av quadra:

Chanserna för dig att få rätt är således rätt små, men inte omöjliga. Varje iPod har ett unikt serienummer och chansen är att det dyker upp någonstans. Finns då en polisanmälan med just det serienummret (får du av Apple) kan man börja nysta i ärendet. Till exempel kankse tjuven eller stöldgodsförvärvaren försöker sälja maskinen eller registrera maskinen.

Serienummret står på den svatra kartonen iPoden kommer i, man behöve rinte kontakta apple för att få reda på serienummret

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-12 17:54

jag köppte från apple.se och jag kan säga att deras frakt inte är den bästa. Visst, den komm efter 3 dagar, men de som skulle leverera den hade lagt paketet en plastpåse under brevlådan!! Vem som hellst skulle kunna tagit den..

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-12 17:55

var du hemma när de levererade?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-17 13:48
Ursprungligen av troy100:

var du hemma när de levererade?

tror inte de, men de hade mitt nummer så de kunde ha ringt..

1
Bevaka tråden