Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn kan inte läsa iPoden!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej kära iPod-medfanatiker!

Jag inskaffade mig en iPod Photo 30GB i fredags och jag var jättenöjd med den, mycket coolare än min gamla mini. Men sen kom problemet jag nu ska beskriva.

När jag kopplar in iPoden till datorn via USB-kabeln kommer den vanliga ikonen i Windows XP upp om "Säker borttagning av maskinvara". Allt fint än sålänge. Men sen händer ingenting!

Jag försöker starta iTunes och se om iPoden har dykt upp där men icke sa nicke. En ny diskenhet finns med i listan över sådana, men när jag klickar på den hänger sig hela datorn i flera minuter, vilket väl tyder på att det kan krävas en omformatering, tänker jag. Startar iPod Updater - där står det bara "Initialiserar" hur länge som helst, det går helt enkelt inte att få kontakt med iPoden, den bara finns där.

Har testat att installera om iTunes, iPod updater, iPodService.exe. Allt!

Någon som vet vad jag kan göra, innan jag får skicka den på service, såhär två sköna dagar efter att man fått den?!

PS. iPoden fungerar som den ska, den spelar musik och allt. Men jag vill ju kunna få över de nya låtar jag lagt till!!

Hmm problemet kan vara ett formatering fel. Testa med att formatera om den. Om det är möjligt så borde du ansluta ipoden till någon annan dator.

Ursprungligen av homeboy87:

Hmm problemet kan vara ett formatering fel. Testa med att formatera om den. Om det är möjligt så borde du ansluta ipoden till någon annan dator.

Det är inte ett formateringsfel, och vore det det skulle jag ändå inte kunna formatera den i och med att iPod updater inte känner igen iPoden.

Jag kopplade in den i min laptop(som har USB1.1), då hittade den iPoden och allt såg bra ut, precis som innan jag fick problemet på den dator jag använder nu. Jag fattar inte vad felet är, det måste ju ha med datorn att göra...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-15 16:43

Det låter som din dator har problem med USB portarna..

verkar ju inte vara något fel på ipoden.

som vanligt: testa med en reset av ipoden

  • Medlem
  • 2005-05-15 17:06

Det kan vara så att iPoden snott en enhetsbokstav som redan används. T.ex. så tar iPoden H: när det redan finns en enhet som heter H:, en nätverksenhet kanske?

Detta hände mig när jag skulle använda iPoden som hårddisk för att flytta lite filer till skolan. iPoden tog (eller tilldelades?) alltså en enhetsbokstav som redan användes av en nätverksenhet. Detta löser man genom att gå in på Start> inställningar> kontrollpanelen> administrationsverktyg> datorhantering> diskhantering. Hitta iPoden (till exempel SEBBES IPOD (H: )), högerklicka på den och välj ändra enhetsbeteckning och sökvägar. Välj ändra..., ta en ny bokstav som inte används och tryck okej. På så sätt löstes i alla fall mitt problem.

Ursprungligen av Ello:

Det kan vara så att iPoden snott en enhetsbokstav som redan används. T.ex. så tar iPoden H: när det redan finns en enhet som heter H:, en nätverksenhet kanske?

Detta hände mig när jag skulle använda iPoden som hårddisk för att flytta lite filer till skolan. iPoden tog (eller tilldelades?) alltså en enhetsbokstav som redan användes av en nätverksenhet. Detta löser man genom att gå in på Start> inställningar> kontrollpanelen> administrationsverktyg> datorhantering> diskhantering. Hitta iPoden (till exempel SEBBES IPOD (H: )), högerklicka på den och välj ändra enhetsbeteckning och sökvägar. Välj ändra..., ta en ny bokstav som inte används och tryck okej. På så sätt löstes i alla fall mitt problem.

Det verkar vara USB som krånglar sig. Provade med en firewirekabel och då gick det bra, möjligtvis lite långsamt. Men jag för över allt viktigt på iPodens hårddisk och formaterar datorn(ska inte använda itunes till musiken, det misstaget har man ju gjort för många gånger med automatisk uppdatering). Det funkade ju tidigare, skumt faktiskt.

Har exakt samma problem.

  • Medlem
  • 2006-04-25 23:21
Ursprungligen av Ello:

Det kan vara så att iPoden snott en enhetsbokstav som redan används. T.ex. så tar iPoden H: när det redan finns en enhet som heter H:, en nätverksenhet kanske?

Detta hände mig när jag skulle använda iPoden som hårddisk för att flytta lite filer till skolan. iPoden tog (eller tilldelades?) alltså en enhetsbokstav som redan användes av en nätverksenhet. Detta löser man genom att gå in på Start> inställningar> kontrollpanelen> administrationsverktyg> datorhantering> diskhantering. Hitta iPoden (till exempel SEBBES IPOD (H: )), högerklicka på den och välj ändra enhetsbeteckning och sökvägar. Välj ändra..., ta en ny bokstav som inte används och tryck okej. På så sätt löstes i alla fall mitt problem.

Jag tror på detta, Har du provat det?. Kan inte tänka mig att du behöver en ny sladd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-09 21:16

Angelique: Du ser ju vad sebobastian gjorde för att lösa sitt problem. och vi har ju sagt till dig i din tråd att testa med en annan dator/sladd. Testa det och återkom.

Ok, ska göra det.

Kan det vara usbsladden som går från iPoden till datorn? ska ta å testa med nån annan, ska gå å köpa en ny imorrn och se om d funkar.

1
Bevaka tråden